DAF Trucks w 2022 roku pobił rekord zarówno w zakresie udziału w rynku europejskim, jak i wielkości produkcji Fot. DAF
Dzięki udziałowi na poziomie 17,3 proc. w europejskim rynku ciężkich pojazdów ciężarowych i łącznej produkcji wynoszącej 68 tys. samochodów firma DAF Trucks ustanowiła nowe rekordy w 2022 roku.
Według firmy te osiągnięcia odzwierciedlają wysokie zapotrzebowanie na transport, pozwalający na duże oszczędności paliwa. To również potwierdzenie sukcesu nowej generacji DAF, czyli modeli XD, XF, XG oraz XG⁺.
W 2022 roku niderlandzka firma wprowadziła serię DAF XD – nową generację pojazdów dystrybucyjnych i użytkowych. Wszechstronny model XD, według producenta, wyznacza nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa, wydajności i komfortu kierowcy. W rezultacie ciężarówka XD została nagrodzona przez niezależne jury złożone z czołowych europejskich dziennikarzy specjalizujących się w tematyce transportu tytułem „International Truck of the Year 2023”. Jest to kolejne z rzędu prestiżowe wyróżnienie dla holenderskiej marki po tym, jak w ubiegłym roku tytuł „International Truck of the Year” przyznano długodystansowym modelom DAF XF, XG i XG⁺.
Na ubiegłorocznych targach IAA Truck Show firma DAF zaprezentowała także całkowicie nową generację elektrycznych pojazdów ciężarowych XD i XF. Zamontowane w nich akumulatory zapewniają nawet 500 km bezemisyjnego zasięgu. Produkcja elektrycznych XD i XF nowej generacji rozpocznie się w kwietniu 2023 r. w Eindhoven, gdzie ukończono zupełnie nowy zakład montażu elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Rekordowa produkcja 68 tys. ciężarówek
Pomimo niedoborów materiałów, które w ubiegłym roku miały wpływ na cały przemysł motoryzacyjny, w DAF kontynuowano produkcję, a nawet zwiększono jej tempo, co zaowocowało rekordowymi wynikami. W 2022 r. z linii produkcyjnych zjechało około 56 tys. średnich i ciężkich pojazdów CF, XF, XG i XG+ (49 tys. w 2021 roku), a także około 12 tys. ciężarówek dystrybucyjnych LF (11 tys. w 2021 roku), co stanowi nowy rekord produkcji.
Lider rynku w sześciu krajach europejskich
W segmencie pojazdów o masie powyżej 16 ton firma DAF zwiększyła swój udział w europejskim rynku do rekordowego poziomu 17,3 proc. (2021: 15,9 proc.) i osiągnęła pozycję lidera na rynku w Wielkiej Brytanii (31,1 proc.), Holandii (32,5 proc.), Belgii (23,6 proc.), Polsce (22,4 proc.), na Węgrzech (24,4 proc.) i w Bułgarii (26,4 proc.). DAF nadal przoduje na rynku w europejskim segmencie ciężkich ciągników siodłowych i jest wiodącą marką importową w Niemczech. W klasie pojazdów lekkich firma odnotowała udział w rynku na poziomie 9,7 proc. (2021: 10,1 proc.) i utrzymała czołową pozycję na rynku w Wielkiej Brytanii (37,5 proc.).
Sprzedaż poza Europą
Poza Unią Europejską DAF sprzedał w ubiegłym roku ponad 7,5 tys. pojazdów ciężarowych. W Tajwanie pozostawał liderem na rynku pojazdów ciężkich wśród europejskich producentów. Rekordową sprzedaż ciężarówek osiągnięto w Izraelu, Kolumbii, Ekwadorze i Australii.
20-proc. wzrost sprzedaży podzespołów
2.700 – to liczba silników PACCAR, które w 2022 roku firma DAF dostarczyła wiodącym producentom autokarów, autobusów i pojazdów specjalistycznych na całym świecie. Oznacza to wzrost o ponad 20 proc. w porównaniu z rokiem 2021 (2.250 silników). Ponadto holenderski producent rozpoczął dostawę pierwszych ciężarówek CF Military dla belgijskich sił zbrojnych. Zamówionych 879 pojazdów z napędem na wszystkie koła, w wariantach z opancerzonymi kabinami i bez opancerzenia, zostanie dostarczonych do 2025 roku.
Biją kolejne rekordy
– Rekordowa liczba nowych ciężarówek została dostarczona z kontraktem serwisowym DAF MultiSupport – powiedział Richard Zink, członek zarządu DAF odpowiedzialny za marketing i sprzedaż. – Oznacza to, że coraz więcej klientów decyduje się na wybór maksymalnego czasu pracy bez przestojów, zarówno pod względem kosztów, jak i dostępności pojazdów.
Z tego samego powodu rekordowa liczba 1.100 firm transportowych korzysta z doskonałych usług działu PACCAR Parts Fleet Services. Ponadto w spółce PACCAR Financial osiągnięto rekordową wielkość oferty i sprzedano największą do tej pory liczbę używanych pojazdów.
Obiecujące prognozy na rok 2023
– Szacuje się, że w 2023 roku na europejskim rynku zarejestrowanych będzie od 270 do 310 tys. ciężarówek o DMC powyżej 16 ton – stwierdził Harald Seidel, prezes firmy DAF Trucks. – Nasza pełna gama pojazdów ciężarowych DAF XD, XF, XG i XG⁺ oraz pełna seria pojazdów elektrycznych zapewniła marce DAF doskonałą pozycję na kolejny świetny rok. Dzięki naszym wiodącym w branży samochodom ciężarowym i najwyższej klasy usługom oraz wspaniałym pracownikom i profesjonalnym dealerom jesteśmy gotowi na kolejny krok w kierunku sukcesu – podsumował Seidel. (z)