Fot. IRU
Komisja Europejska zapowiedziała rewizję unijnej dyrektywy w sprawie praw jazdy. Minimalny wiek kierowców prowadzących ciężarówki ma wynosić 18 lat. Według IRU, projekt zawiera wiele obiecujących aspektów, może złagodzić problem chronicznego niedoboru kierowców w sektorze transportu towarów. Raport IRU z 2022 r. o niedoborze kierowców wykazał, że w Europie brakuje około 600.000 kierowców i przewiduje, że liczba ta osiągnie prawie 2 miliony do 2026 r., biorąc pod uwagę obecne trendy. Przewidywany wzrost wynika ze starzenia się populacji kierowców w połączeniu z niskim odsetkiem młodych pracowników w tej branży. W całej UE tylko 6% zawodowych kierowców ma mniej niż 25 lat.
Nadal kłopot z autobusami
Rewizja przepisów daje możliwość usunięcia jednej z głównych barier dla młodych ludzi podejmujących pracę w tym zawodzie: różnicy między wiekiem ukończenia szkoły a momentem, w którym mogą zostać zawodowymi kierowcami. Może to również ułatwić dostęp kierowców z krajów trzecich do rynku UE. Komisja zaleciła również umożliwienie 17-latkom rozpoczęcia szkolenia poprzez towarzyszenie doświadczonym kierowcom. Taka poprawka nie dotyczy jednak sektora pasażerskiego.
Dyrektor ds. rzecznictwa UE IRU, Raluca Marian, powiedziała:
– Z zadowoleniem przyjmujemy propozycję Komisji Europejskiej, aby dać młodym ludziom szansę zostania kierowcami ciężarówek. To znacznie przyczyni się do zmniejszenia „luki między szkołami a kołami. Tam, gdzie propozycja Komisji jest niewystarczająca, jest transport pasażerski. Widzimy dobrze wyszkolonych 18-latków, mężczyzn i kobiety, którzy bezpiecznie prowadzą autobusy w niektórych państwach członkowskich, podczas gdy w wielu innych minimalny wiek wynosi od 21 do 24 lat.
Kierowcy z krajów trzecich
IRU docenia otwartość Komisji Europejskiej na apele sektora o zwiększenie puli kierowców poprzez ułatwienie dostępu kierowców z krajów trzecich do zawodu w UE.
– Propozycja otwiera nową drogę do harmonizacji wymogów dotyczących uznawania praw jazdy pochodzących spoza UE. Chociaż lista krajów i konkretne warunki muszą zostać dalej określone w oparciu o solidne kryteria bezpieczeństwa, już teraz widzimy pozytywny krok w ułatwianiu obywatelom krajów trzecich zostania zawodowymi kierowcami w UE – dodała Raluca Marian. (z)