Najpierw na rynek trafi furgon z wysokim dachem Fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vans systematycznie elektryfikuje swoje modele seryjne. Nowy eSprinter imponuje wydajnością, zasięgiem i ładownością, a do tego jest prawdziwym kosmopolitą: produkowany w Europie i Ameryce Północnej, będzie w przyszłości umacniał pozycję lidera elektromobilności na około 60 rynkach.
Nowy eSprinter jest wyposażony w wiele innowacji technicznych i opiera się na nowej koncepcji trzech modułów. Pozwalają one na większą swobodę w tworzeniu i projektowaniu różnych modyfikacji i zabudów, znanych wcześniej tylko dla Sprintera z napędem konwencjonalnym.
Moduł przedni, równomiernie zaprojektowany front pojazdu, zawiera wszystkie komponenty wysokonapięciowe i może być łączony bez modyfikacji ze wszystkimi wariantami pojazdu, niezależnie od rozstawu osi i wielkości akumulatora. Zintegrowany moduł środkowy baterii wysokonapięciowej znajduje się w podwoziu, aby zaoszczędzić miejsce. Umiejscowienie akumulatora wraz z solidną obudową między osiami skutkuje nisko położonym środkiem ciężkości, co pozytywnie wpływa na prowadzenie i zwiększa bezpieczeństwo. Trzecim filarem konstrukcji jest tylny moduł z elektrycznie napędzaną tylną osią. Zgodnie ze strategią wykorzystywania części wspólnych, jest on stosowany we wszystkich wariantach nowego eSprintera. Kompaktowy i mocny silnik elektryczny jest również zintegrowany z tylnym modułem.
Mercedes-Benz zainwestował w nowego eSprintera około 350 milionów euro. Około 50 milionów euro przeznaczy na dostosowanie produkcji w każdym z trzech zakładów: w Charleston, Düsseldorfie i Ludwigsfelde.
– Nowy Mercedes-Benz eSprinter konsekwentnie realizuje naszą strategię bycia liderem mobilności elektrycznej dzięki najbardziej pożądanym samochodom dostawczym przy jednoczesnym osiąganiu wzrostu rentowności na całym świecie – przekonuje Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans.
Po furgonie pojawi się podwozie z kabiną Fot. Mercedes-Benz
Najpierw furgon
Wprowadzenie na rynek nowego eSprintera rozpocznie się w USA i Kanadzie w drugiej połowie 2023 roku. Będzie to długi furgon z wysokim dachem, wyposażony w największą dostępną baterię o pojemności użytkowej 113 kWh. Ładowność wynosi 14 metrów sześciennych, a dopuszczalna masa całkowita pojazdu to aż 4,25 tony. Zasięg w trybie elektrycznym, oparty na symulacji cyklu WLTP , wyniesie do 400 kilometrów. W Europie ten pierwszy wariant furgonu zostanie wprowadzony na rynek pod koniec 2023 r., a następnie sukcesywnie pojawi się podwozie z kabiną i pozostałe wersje akumulatorów. To sprawia, że eSprinter będzie atrakcyjnym pojazdem bazowym dla wielu nowych sektorów, a także dla firm dokonujących modyfikacji pojazdu i producentów zabudów.
– Dzięki nowemu eSprinterowi wznosimy segment dużych elektrycznych vanów na nowy poziom. Wielka trójka, czyli wydajność, zasięg i ładowność, przy jednoczesnej optymalizacji TCO sprawia, że nowy eSprinter jest najbardziej wszechstronnym eVanem Mercedes-Benz w historii — mówi Mathias Geisen.
Podobnie jak wszystkie eVany Mercedes-Benz, nowy eSprinter może być ładowany zarówno prądem przemiennym (AC), jak i prądem stałym (DC) Fot. Mercedes-Benz
Elektryczny układ napędowy (eATS)
Głównymi komponentami eATS w nowym eSprinterze są dwa nowe rozwiązania: wydajny silnik i innowacyjna elektryczna oś tylna, które po raz pierwszy zastosowano w furgonetce Mercedes-Benz z napędem akumulatorowym.
Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM), który waży tylko około 130 kilogramów, charakteryzuje się szczególnie wysoką sprawnością i zoptymalizowanym zarządzaniem temperaturą. Silnik jest dostępny w dwóch poziomach mocy, z mocą szczytową 100 lub 150 kW i zapewnia moment obrotowy do 400 Nm.
Elektrycznie napędzana tylna oś obsługuje, oprócz klasycznego furgonu, wariant podwozia z kabiną. Dla użytkownika oznacza to dużą elastyczność w zakresie modyfikacji i zabudów, długości pojazdu (A2 i A3), maksymalnej masy całkowitej pojazdu (do 4,25 tony) i obciążenia przyczepy (do 2 ton).
Akumulator wysokiego napięcia i ładowanie
Nabywcy będą mogli wybierać spośród trzech różnych akumulatorów do nowego eSprintera, w zależności od zapotrzebowania na zasięg i ładowność: są to baterie o pojemności użytkowej 56, 81 lub 113 kWh. Skład chemiczny ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) sprawia, że akumulatory są wolne od kobaltu i niklu, a aktywne zarządzanie temperaturą zapewnia pożądaną wydajność.
Podobnie jak wszystkie eVany Mercedes-Benz, nowy eSprinter może być ładowany zarówno prądem przemiennym (AC), jak i prądem stałym (DC). Ładowarka pokładowa, która przetwarza prąd w pojeździe podczas ładowania prądem przemiennym, na przykład z Wallbox, ma maksymalną moc wyjściową 11 kW. Na stacjach szybkiego ładowania nowego eSprintera można ładować z mocą do 115 kW. Szybkie ładowanie oznacza osiągnięcie od 10 do 80 procent pełnej pojemności w czasie około 28 minut dla akumulatora 56 kWh i około 42 minut dla akumulatora 113 kWh.
Nowy eSprinter będzie wyposażany w User Experience (MBUX) z najnowszą generacją oprogramowania, znany wcześniej tylko z samochodów osobowych tej marki Fot. Mercedes-Benz
Cyfryzacja i inforozrywka z MBUX i Mercedes me
Nowy eSprinter imponuje również pod względem cyfryzacji i multimediów: jest wyposażony w innowacyjny Mercedes-Benz User Experience (MBUX) z najnowszą generacją oprogramowania, znany wcześniej tylko klientom z samochodów osobowych Mercedes-Benz. Liczne funkcje i usługi ułatwiają użytkownikom codzienne życie z pojazdem elektrycznym.
Nawigacja z „Electric Intelligence” zapewnia pewność planowania podróży: na przykład pokazuje aktualny zasięg w czasie rzeczywistym w zależności od aktualnej sytuacji na drodze i topografii trasy. Oblicza również najlepszą możliwą strategię ładowania, aby jak najszybciej dotrzeć do miejsca docelowego lub uzyskać pożądany stan naładowania (SoC) w miejscu docelowym. Uwierzytelnianie na stacji ładującej jest proste przez MBUX, z płatnością przez Mercedes me. Inne zalety to zwiększona wydajność, rozbudowane opcje personalizacji i udoskonalony asystent sterowania głosowego „Hej Mercedes”.
Rekordowy przejazd
Przedprodukcyjny nowy Mercedes-Benz eSprinter wyruszył w specjalną trasę testową: z Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie na lotnisko w Monachium i z powrotem – na jednym naładowaniu akumulatora i bez doładowania po drodze. Odpowiada to przejechaniu 475 kilometrów przy zużyciu energii 21,9 kWh na 100 kilometrów, pomimo że trasa jest wyjątkowo wymagająca ze względu na duży udział autostrad i konieczność pokonania wzniesień Jury Szwabskiej.
Do jazdy testowej wybrano pojazd przedprodukcyjny z największym akumulatorem. Mając na uwadze praktyczną konfigurację pojazdu do użytku w sektorze CEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe, paczki), zadanie powierzono też ekstra długiemu eSprinterowi z wysokim dachem, aby zademonstrować, jak dokładnie został dopracowany pod kątem wydajności.
Aby zapewnić realne warunki ekspresowej dostawy między Stuttgartem a Monachium, przejazd odbył się w normalnym ruchu miejskim, jak również na drogach federalnych i autostradach. Przebieg trasy nie został również zoptymalizowany pod względem topograficznym: przeciwnie, celowo poprowadzono ją tak, by pojazd musiał wspiąć się po drodze na wzniesienia Jury Szwabskiej. Podczas całej jazdy testowej na miejscu pasażera obok kierowcy testowego Mercedesa siedział inspektor z TÜV Süd. Jako neutralna organizacja certyfikująca, TÜV Süd zaświadcza, że zużycie 21,9 kWh na 100 kilometrów podczas testu na trasie ze Stuttgartu do Monachium i z powrotem, zostało według wskaźników pokładowych osiągnięte na jednym ładowaniu akumulatora i że pojazd był we właściwym stanie.
Strategia elektryfikacji Mercedes-Benz Vans
Mercedes-Benz Vans mocno zawarł w swojej strategii dążenie do pozycji lidera w zakresie elektromobilności elektrycznej. Dzięki Vito E-CELL już w 2010 roku był pionierem na rynku lokalnie bezemisyjnych samochodów dostawczych. Dziś firma zelektryfikowała swoje modele ze wszystkich segmentów vanów, od małych poprzez te średniej wielkości aż po duże samochody dostawcze. Od połowy dekady Mercedes-Benz Vans będzie wdrażał kolejny etap swojej strategii elektryfikacji z VAN.EA (MB Vans Electric Architecture): od 2025 roku wszystkie nowe modele będą w pełni elektryczne.
Zrównoważony rozwój
Na drodze do w pełni elektrycznej przyszłej mobilności Mercedes-Benz przyjmuje holistyczne podejście dzięki Ambition 2039. Jednym z najważniejszych celów transformacji jest neutralność pod względem emisji CO2 w nowej flocie samochodów (częściowo poprzez tzw. carbon offset), która jest mocno zakorzeniona w strategii zrównoważonego biznesu. W Mercedes-Benz AG cel ten znajduje odzwierciedlenie w Ambition 2039 i koncepcji „electric only”. Konkretnie ta strategia oznacza: do 2039 r. – jedenaście lat wcześniej niż wymagają tego przepisy UE – cała flota nowych samochodów osobowych i dostawczych ma być neutralna pod względem emisji CO2 (uwzględniając carbon offset), na wszystkich etapach łańcucha wartości. (z)