Fot. Ford
Elektryczny Ford E-Transit odnotował solidny start zarówno na globalnym, jak i polskim rynku samochodów dostawczych. Od czasu swojej premiery stale zyskuje na popularności. Dowodem jego sukcesu są nie tylko wyniki sprzedaży, ale również zdobyte nagrody oraz globalne kontrakty z największymi firmami.
Model E-Transit to pierwszy całkowicie elektryczny samochód dostawczy Forda. Dostępny jest w dwóch wariantach wysokości i trzech wariantach długości, oferując przestrzeń ładunkową o pojemności nawet do 15,1 metra sześciennego. Baterie bowiem zostały umieszczone płasko pod podłogą. E-Transit ma zasięg do 309 kilometrów (WLTP), który według badań Forda nie tylko pozwala na spokojną, codzienną pracę, ale jest także wiodącą wartością w swoim segmencie. Baterie mają pojemność użytkową 68 kWh, co zapewnia równowagę pomiędzy kosztami, a zasięgiem.
Doceniony w Polsce…
E-Transit spotkał się z ciepłym przyjęciem ze strony klientów komercyjnych na całym świecie. Zalety pierwszego dostawczego elektryka Forda doceniły między innymi uznane firmy kurierskie. W Polsce E-Transity ułatwiają również codzienną pracę przewoźników ze względu na możliwość korzystania z buspasów oraz bezpłatnego parkowania w strefach płatnych.
W styczniu 2023 roku pierwsze E-Transity dołączyły do floty DHL Express – firmy obsługującej przesyłki lotnicze. W sumie do polskiego oddziału trafią 33 pojazdy, które są częścią korporacyjnej umowy obejmującej całą Europę. Kontrakt obejmuje imponujące 2000 samochodów tego modelu. Część z nich będzie posiadała specjalne zabudowy. Wdrożenie nowych samochodów Ford E-Transit jest kolejnym etapem modernizacji floty DHL Express i elementem globalnej strategii GoGreen.
Na naszym rodzimym rynku flotę E-Transitów zamówił też InPost - największa polska firma kurierska. W ramach umowy Ford Polska dostarczy 100 elektrycznych dostawczaków. Umowa to między innymi efekt strategii InPost Green. Firma stale poszerza flotę aut elektrycznych, a celem jest jej całkowita zeroemisyjność do 2040 roku.
Firma kurierska GLS Poland również zdecydowała się na zakup 100 nowych E-Transitów. Wybrano maksymalną moc 184 KM i długość L3 oraz L4. Wszystkie samochody to seria 350 (dopuszczalna masa pojazdu 3.500 kg). Ambicją firmy jest osiągniecie całkowitej zeroemisyjności do 2045 roku – tu kluczowym czynnikiem jest redukcja liczby spalinowych aut.
W Europie
Z końcem ubiegłego roku Ford Pro i Deutsche Post DHL Group podpisały porozumienie o współpracy. Do końca 2023 roku Ford Pro ma dostarczyć ponad 2.000 elektrycznych samochodów dostawczych. Podpisana umowa obejmuje pełny pakiet rozwiązań służących zarządzaniu flotą samochodów elektrycznych, w tym dostęp do zintegrowanego oprogramowania E-Telematics i systemów ładowania Ford Pro. Oczekiwanym efektem jest obniżenie kosztów i zwiększenie efektywności na drodze do realizacji wspólnych celów obu firm, zakładających osiągnięcie zerowej emisji CO2.
Hiszpańska firma kurierska Seur także dodała do swojej floty elektrycznego Forda. Umowa przewidziała dostawę 200 sztuk E-Transita. Ta decyzja zakupowa jest częścią strategii zrównoważonego rozwoju tej firmy. Stąd strategia wdrożenia niskoemisyjnych pojazdów w 64 hiszpańskich miastach do 2025 roku.
W Ameryce
E-Transit został doceniony również przez firmy amerykańskie. Jednym z ciekawszych kontraktów jest współpraca z miastem Nowy Jork. Jeszcze w 2021 roku urzędnicy miejscy ogłosili, że planują zainwestować 420 mln dolarów w zakup samochodów elektrycznych i rozbudowę infrastruktury ładowania. Współpraca z Fordem zaczęła się od zamówienia 184 Machów-E. W kolejnej transzy do Nowego Jorku trafiło 360 E-Transitów.
Na liście zamawiających E-Transita w USA znalazły się również firmy Frito Lay, DPD, Uniwersytet Stanu Michigan, czy urząd Karoliny Północnej oraz kurierzy FedEx. Ci ostatni brali udział w programie pilotażowym, w ramach dostaw „Same Day City”. Chodzi o lokalne dostawy ostatniej mili w systemie „od drzwi do drzwi” – czyli o przesyłki ekspresowe dostarczane w kilka godzin. Celem programu była pomoc firmie w lepszym zrozumieniu, co będzie musiała zrobić, aby przejść na auta elektryczne. (z)