Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Grupa Wielton szacuje rekordowy poziom przychodów w 2022 roku

W planach utrzymanie pozytywnego trendu w bieżącym roku
24 marca 2023

W 2022 r. przewidywany wolumen sprzedaży wyniósł ok. 23.180 szt., zwiększając się rdr. o 6 proc. Fot. Wielton

 
Pomimo niesprzyjającej sytuacji gospodarczo – rynkowej oraz wyzwań na niespotykaną dotąd skalę, szacunkowe przychody ze sprzedaży Grupy Wielton osiągnęły w 2022 r. rekordowy poziom ok. 3,44 mld zł, odnotowując wzrost o 28 proc. Grupa, mimo wstrzymania działalności na rynku rosyjskim, zwiększyła całkowity wolumen sprzedaży w porównaniu do 2021 r. oraz umocniła swoją pozycję na rynku polskim, niemieckim i w Wielkiej Brytanii.
– Wypracowane wyniki i zrealizowane inwestycje stanowią solidną podstawę do dalszego rozwoju Grupy Wielton. Jego cele i kierunki znajdą się w strategii na lata 2022 – 2026, której ogłoszenie planujemy w drugim kwartale br. – mówi Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton.
W 2022 r. przewidywany wolumen sprzedaży wyniósł ok. 23.180 szt., zwiększając się rdr. o 6 proc. Pomimo zwiększającej się w ubiegłym roku presji kosztowej, wywołanej galopującą inflacją oraz ograniczeniem dostępności surowców i komponentów, a także drożejącą energią i paliwami, Grupa Wielton wypracowała marżę EBITDA na szacunkowym poziomie 5,8 proc. wobec 5,4 proc. rok wcześniej.

Wiodąca pozycja na kluczowych rynkach

W warunkach wyraźnego schłodzenia popytu w branży transportowej, Grupa Wielton zachowała w 2022 r. wiodącą pozycję na kluczowych rynkach w Europie. W Polsce, w której rynek zmalał o 12 proc., rejestracje spółki Wielton zwiększyły się o 8 proc. do poziomu 4. 418 szt. Z udziałami sięgającymi 15,7 proc. Wielton awansował na pozycję wicelidera rynku. Spółka Fruehauf, rejestrując 4.341 szt. pojazdów (o 4 proc. mniej niż przed rokiem), utrzymała pierwsze miejsce we Francji. Jej udziały rynkowe wyniosły 19,3 proc. Wyniki spółki pozostawały pod presją warunków rynkowych. Grupa Wielton prowadzi wzmożone działania poprawiające efektywność i produktywność spółki Fruehauf. Brytyjska spółka Lawrence David utrzymała w 2022 r. drugą pozycję na rynku, rejestrując 3.430 pojazdów, czyli o 22 proc. więcej niż przed rokiem. Przełożyło się to na 12,8 proc. udziałów w rynku Wielkiej Brytanii. Obchodząca 100–lecie istnienia spółka Viberti awansowała z siódmego na piąte miejsce wśród największych graczy rynku włoskiego. Jej rejestracje zwiększyły się o 24 proc. do 1.114 sztuk. O 44 proc. więcej pojazdów niż w 2021 r. zarejestrowały niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GMBH. Rejestracje tych spółek osiągnęły 1.189 szt. i przełożyły się na awans na piątą pozycję. W krajach CEE Grupa Wielton utrzymała piątą pozycję, a rejestracje jej pojazdów zwiększyły się o 12, proc. do 1.159 sztuk. W 2022 r. trwała integracja procesów zakupowych, produkcyjnych i sprzedażowych z hiszpańską spółką Guillén, której 80 proc. udziałów Grupa przejęła w 2021 r. Od stycznia do końca grudnia 2022 r. Guillén zarejestrował o 6 proc. mniej pojazdów niż rok wcześniej, czyli 450 szt., utrzymując 6 pozycję na rynku.

Plany na trudny rok 2023

Grupa zakłada w 2023 r. zwiększenie przychodów ze sprzedaży do ok. 3,6 mld zł, czyli wzrost o 4,5 proc. rdr. Jednocześnie celem Grupy jest wypracowanie wolumenów sprzedaży na poziomie, zbliżonym do 2022 roku, wynoszącym ok. 23,5 tys. sztuk. Przewiduje także utrzymanie ubiegłorocznych pozycji rynkowych większości wiodących spółek. Zbliżony poziom rejestracji zachowają spółki w Polsce, Francji oraz we Włoszech. O 129 proc. rejestracje swoich pojazdów powinny zwiększyć spółki niemieckie, a o 53 proc mogą wzrosnąć rejestracje w krajach CEE.
– W 2023 r. spodziewamy się dalszego schłodzenia popytu oraz odkładania decyzji zakupowych przez klientów. Naszymi priorytetami w bieżącym roku nadal będzie redukcja kosztów produkcji oraz zachowanie bezpiecznych wskaźników zgodnych z kowenantami bankowymi. Planujemy także realizację inwestycji, o łącznej wartości ok. 187 mln zł, skupionych na automatyzacji i robotyzacji procesów, integracji wertykalnej i cyfryzacji, a także nowych technologiach, które pozwolą Grupie wkroczyć na nową, stabilną drogę rozwoju – dodaje Paweł Szataniak. (z)

Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton Fot. Wielton

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.