Holenderska firma Zepp.solutions ujawniła specyfikację i nazwę swojej nowej ciężarówki z wodorowymi ogniwami paliwowymi: „Europa”. Jej premiera planowana jest na czwarty kwartał 2023 roku.
Ten ciężki pojazd napędzany wodorem ma zapewniać taką samą łatwość użytkowania i ładowność jak odpowiednik z silnikiem Diesla.
Pierwsze pojazdy wejdą do eksploatacji pod koniec roku w postaci ciągników siodłowych 4x2, wyposażonych w systemy magazynowania wodoru pod ciśnieniem 350 bar. Mając na pokładzie ponad 50 kg wodoru, będą dysponowały zasięgiem ponad 700 km.
Pod koniec 2024 roku ciężarówka będzie dostępna również w wersji z zapasem wodoru pod ciśnieniem 700 barów (czyli ponad 80 kg), co zwiększy zasięg do ponad 1.000 km na jednym zbiorniku. Jednak na razie europejskie stacje tankowania ciężkich pojazdów są przystosowane głównie do systemów o ciśnieniu 350 barów.
Dwa pierwsze egzemplarze Europy mają trafić do BCTN Group i VOS Transport Group.
Zepp.solutions jest jednym z wiodących holenderskich producentów i integratorów systemów ogniw paliwowych. Według firmy wodorowo-elektryczny układ napędowy ciężarówki Europa można również dostosować do innych konfiguracji pojazdów, takich jak cysterny. Można również dodać inne akumulatory i moduły, aby zwiększyć wydajność i autonomię pojazdów.
Jak sama nazwa wskazuje, konstrukcja ciężarówki Europa jest zoptymalizowana pod kątem europejskiego sektora transportowego, a jej rozwój opiera się na europejskich przepisach. W większości krajów UE maksymalna dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 40 ton. Prawodawstwo europejskie podnosi ten limit masy do 42 ton dla bezemisyjnych pojazdów przegubowych N3. (z)