We worek (28.03.2023) Rada UE przyjęła rozporządzenie określające rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Zgodnie z nowym prawem po 2035 roku będą mogły być rejestrowane nowe pojazdy ze 100 proc. redukcją emisji dwutlenku węgla.
Nowe unijne przepisy określają następujące cele: redukcja emisji CO2 o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o 50 proc. dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.; 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku.
W wyniku negocjacji prowadzonych przez Berlin i Brukselę w ostatnich dniach Komisja Europejska zobowiązała się do przedstawienia wniosku w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r.
Włochy i Polska sprzeciwiły się porozumieniu zawartemu w weekend między Brukselą a Berlinem, które z zakazu sprzedaży nowych aut z silnikiem spalinowym zwolniłoby wyłącznie pojazdy napędzane e-paliwem.
W poniedziałek Polska Agencja Prasowa podała, że minister klimatu i środowiska Anna Moskwa zapowiedziała, iż Polska wraz z innymi państwami będzie nadal blokować unijne regulacje dotyczące samochodów z silnikami spalinowymi. Minister oceniła, że zaproponowane odejście od stosowania silników spalinowych od 2035 r. jest nierealne. (z)