Źródło: SNAP
Z najnowszych badań wynika, że Bułgaria, Polska i Czechy mają najbardziej niebezpieczne drogi w Europie dla kierowców ciężarówek.
Analizując dane z ostatnich 10 lat, SNAP, wiodący dostawca inteligentnych płatności w branży transportu drogowego, stworzył ranking niebezpiecznych europejskich dróg dla kierowców ciężarówek, porównując średni roczny wskaźnik śmiertelnych kolizji pojazdów ciężarowych z całą siecią drogową danego kraju:
Analiza plasuje Bułgarię na pierwszym miejscu, z większą liczbą śmiertelnych kolizji samochodów ciężarowych rocznie niż w Polsce i Czechach razem wziętych. 40% wszystkich śmiertelnych kolizji samochodów ciężarowych w UE miało miejsce na obszarach wiejskich, co sugeruje, że rozwój infrastruktury bezpieczeństwa drogowego musi wykraczać poza autostrady.
– Stworzyliśmy nową ocenę niebezpieczeństwa, aby móc ostrzegać kierowców o najbardziej niebezpiecznych drogach w Europie, ale brutalna rzeczywistość jest taka, że nie ma bezpiecznych stref – powiedział Mark Garner, dyrektor generalny SNAP. – Wszystkie drogi na kontynencie wiążą się z nieodłącznym ryzykiem, a kierowcy muszą być stale uczuleni na zmieniające się warunki jazdy oraz krajowe przepisy i regulacje. Kierowcom zalecamy zapoznanie się z przepisami ruchu drogowego i planowaną trasą przed wyruszeniem w drogę.
Do krajów o najmniej niebezpiecznych drogach dla kierowców ciężarówek należą Dania, Austria i Szwecja. Zgodnie z ustaleniami SNAP, Szwecja prowadzi znaczącą kampanię na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, wdrażając „Wizję Zero” w 1997 r. Misja zerowania ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach była wspierana przez ONZ, która zachęcała kraje na całym świecie do zobowiązania się do osiągnięcia tego celu do 2050 r.
Aby osiągnąć ten cel, konieczna jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Europie. Pomimo ogólnounijnego spadku liczby wypadków śmiertelnych w czasie pandemii o 17%, liczby te już zaczęły rosnąć. (z)