Duża powierzchnia szyb zapewnia dobrą widoczność Fot. AM
Takie pojazdy jak Econic rzadko trafiają do naszych redakcyjnych testów, ale tym razem stało się. Pokonaliśmy nim wiele kilometrów.
Większa wydajność i łatwa praca kierowcy
Pojazd zaprojektowano z myślą o zastosowaniach miejskich, takich jak odbiór odpadów, czy czyszczenie ulic. Sporadycznie trafiają się przypadki Econica w zabudowie typu chłodnia lub betonomieszarka, bo jak spojrzycie na kabinę, to zauważycie sami, że nie po drodze jemu z takimi rozwiązaniami. Jednak bezdyskusyjnie ze śmieciarką Econicowi do „twarzy”.
Inżynierowie Mercedesa wiedzą jak budować pojazdy specjalistyczne, ponieważ mają w tym długoletnie doświadczenie i dlatego podwozia pod zabudowę w ich wykonaniu są dopracowane w każdym szczególe. Szereg funkcji zwiększających wydajność i ułatwiających pracę kierowcy oraz obsługę jest poniekąd domeną tego pojazdu.
Dzięki systemowi kamer możemy nim łatwiej manewrować oraz monitorować proces załadunku i rozładunku. W sumie obszar roboczy monitorują cztery kamery. Jedna umieszczona nad przednią szybą, druga w górnej części tyłu pojazdu i dwie kamery przymocowane do lusterek bocznych. Obraz z nich jest przekazywany do monitora zainstalowanego w centralnej części deski rozdzielczej, umieszczonego tuż obok sterownika śmieciarki. Do listy udogodnień trzeba dodać systemy takie jak asystent pasa ruchu, system ostrzegania przed kolizją oraz automatyczny system hamowania awaryjnego, zapewniające bezpieczeństwo na drodze.
Kamery monitorujące boczną przestrzeń roboczą zamontowano w dolnej części ramion lusterek zewnętrznych. Fot. AM
Zwraca uwagę przede wszystkim kabiną... … która jest nisko zwieszona i zapewnia łatwe wsiadanie i wysiadanie ekipie obsługującej śmieciarkę. Dostęp do przestrzeni pasażerskiej usprawniają harmonijkowe drzwi. Rozlokowanie foteli pozwala zabrać trzech pasażerów. Dwa z nich umieszczono na tunelu silnika, natomiast skrajne, czyli kierowcy i pasażera po prawej, kilkadziesiąt centymetrów niżej. Ponieważ osoby obsługujące śmieciarkę są bardziej narażone na zabrudzenia, ich fotele obszyto materiałem przypominającym skaj, który łatwo utrzymać w czystości. Jedynie siedzenie kierowcy, oprócz pełnej regulacji, ma wykończenie tekstylne i jest amortyzowane pneumatycznie.
Tuż za fotelami pasażerów znajduje się kilka uchwytów na butelki z napojem. W górnej części kabiny zainstalowano zamykane schowki, na tylnej ścianie wieszaki na ubrania a w centralnej części dachu uchylny szyberdach .
Przeznaczenie Econica jest jakie jest, toteż podłogi wykończono łatwo zmywalną wykładziną. Uogólniając, w kabinie króluje ergonomiczna prostota, choć kierowca ma zapewniony komfort pracy. Mamy czytelne zegary, łatwy dostęp do sterowania urządzeniami pokładowymi (w tym sterowania śmieciarką) oraz (dzięki przeogromnemu przeszkleniu kabiny), niebywałą widoczność. Inną ważną cechą jest to, że prawe lusterko jest montowane na kabinie, a nie na drzwiach, co oznacza, że jeśli drzwi są otwarte, kierowca cały czas kontroluje boki pojazdu. Tę funkcję docenili Brytyjczycy, którzy dali Econicowi najlepszą pięciogwiazdkową ocenę w zakresie bezpieczeństwa.
Obszar roboczy z tyłu pojazdu monitoruje kamera umieszczona w górnej części kontenera Fot. AM
Zapewnia bezpieczeństwo pracy
Pojazd zabudowano śmieciarką Ekocel Medium X4, dysponującą nowoczesnym systemem hydraulicznym, zwiększającym wydajność pracy. Wyposażona w specjalne urządzenia do rozdrabniania i prasowania odpadów, umożliwia zmniejszenie ich objętości, a co za tym idzie, na zmniejszenie liczby wyjazdów. Urządzeniami śmieciarki sterujemy zarówno z kabiny, jak i z pulpitów umieszczonych po obu stronach kontenera. Przy czym, w kilku miejscach zamontowano także wyłączniki bezpieczeństwa, gdyby kierowca nie zdążył w porę zareagować w przypadku zagrożenia. Śmieciarka posiada też system automatycznego zatrzaskiwania i zdejmowania pojemników, co przyspiesza proces odbioru odpadów.
Pracownicy obsługujący śmieciarkę mają do dyspozycji dwa podesty pokryte antypoślizgową powierzchnią oraz tzw. trzymaki umieszczone na zabudowie. Wspomniany system antykolizyjny zapobiega najechaniu na pojazd poprzedzający lub znajdujący się z tyłu, gdy np. kierowca zagapi się. System rozpoznaje pieszych i w przypadku gdy wykryje zagrożenie, automatycznie włączy hamowanie awaryjne.
Pulpity sterujące śmieciarką znajdują się po obu stronach kontenera Fot. AM
Oszczędny napęd
Econica napędza silnik OM936. To rzędowa szóstka o pojemności 7,7 litra i mocy 299 KM, dysponująca momentem obrotowym 1.200 Nm. Jednostkę spięto z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów, której trybami pracy sterujemy za pomocą przycisków umieszczonych na desce rozdzielczej. Ważne, że tylna oś jest skrętna i w dużym stopniu ułatwia kierowcy manewrowanie w ciasnych miejskich uliczkach.
Econic jest komfortowy i przyjemny w prowadzeniu. Układ kierowniczy pracuje lekko i precyzyjnie, a pneumatyczne zawieszenie dobrze radzi sobie z nierównościami na drodze.
Czy Econic dużo pali? Okazuje się, że nie jest źle. Przejechaliśmy nim kilkaset kilometrów w różnych warunkach drogowych i średnia wahała się na poziomie 12-13 litrów na 100 km. Przy tym zużyciu 200-litrowy zbiornik paliwa zapewnia spory zasięg.
Reasumując, Econica można cenić ze względu na jakość wykonania, funkcjonalność oraz wydajność. To, co mniej się nam podobało: nieco głośno się robi w kabinie podczas przyspieszania i że mocowanie kamer na lusterkach zewnętrznych wygląda trochę amatorsko i łatwo te kamery mogą zmienić właściciela. Te pojazd punktuje za łatwość prowadzenia i manewrowania, dużą przestrzeń kabiny oraz dobre warunki pracy kierowcy.
Arkadiusz Michlewicz
Składane podesty antypoślizgowe Fot. AM
System automatycznego zatrzaskiwania i zdejmowania pojemników przyspiesza proces odbioru odpadów Fot. AM
Wyłączników bezpieczeństwa jest kilka Fot. AM
Kierowca ma w zasięgu ręki wszelkie przyciski sterujące Fot. AM
Monitor podglądu z kamer zainstalowano tuż obok sterowania urządzeniami śmieciarki Fot. AM
Tryb pracy automatycznej skrzyni biegów wybieramy klikając w odpowiedni przycisk Fot. AM