• Zrównanie wynagrodzeń kierowców pracujących w wybranym kraju UE, do kwoty otrzymywanej przez kierowców, zatrudnionych w tym samym państwie.
• Konieczność dokonania przez kierowcę wpisu w urządzeniu z symbolem kraju, do którego wjechał, na pierwszym możliwym postoju (tachografy II generacji będą dokonywać wpisu automatycznie).
• Obowiązek zgłaszania delegowanych kierowców realizujących przejazdy „cross trade” i kabotażowe do dedykowanego paneuropejskiego systemu IMI.
• Obowiązek wymiany tachografów, co ułatwi odpowiednim służbom przeprowadzanie kontroli drogowych bez konieczności zatrzymywania pojazdów do kontroli. Konkretne terminy uzależnione są od okoliczności takich jak generacja obecnie zainstalowanego w pojeździe urządzenia czy rodzaj pojazdu.
• Zmiany w zakresie odpoczynków tygodniowych m.in.:
- możliwość odbioru dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych (łącznie 24 godziny) z rzędu;
- wprowadzenie rekompensat za skrócone odpoczynki tygodniowe;
- obligatoryjne zapewnienie kierowcom określonego standardu wypoczynku (poza kabiną, w miejscu wyposażonym w infrastrukturę noclegową i sanitarną) w przypadku regularnego odpoczynku tygodniowego.
To nie wszystkie wyzwania, przed którymi stoją firmy transportowe. Nie można zapominać o kontrolach drogowych w siedzibach przedsiębiorców. Do najczęstszych uchybień należą m.in. naruszenie obowiązku terminowego pobierania danych z tachografu i naruszenie obowiązku terminowego pobierania danych z karty kierowcy.
Wsparcie telematyczne
Firmy transportowe na szczęście dysponują konkretnymi narzędziami, które umożliwiają analizę i wymianę danych w ramach obowiązków związanych z Pakietem Mobilności. Rozwiązania telematyczne Webfleet pozwalają nie tylko na efektywną organizację czasu pracy kierowców, ale w sposób efektywny kosztowo wspomagają realizację zadań transportowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami – zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym. Co więcej, instrumenty telematyczne potrafią być nieocenione w sytuacjach, w których firma jest przedmiotem jakichkolwiek postępowań lub procedur odszkodowawczych. Pomagają udowodnić, że przewoźnik zachował należytą staranność. Przykład: niebezpieczna sytuacja, taka jak pożar pojazdu na skutek zapalenia się opony lub też potencjalne zarzuty o nieutrzymywanie kontrolowanej temperatury.Odpowiednie narzędzia telematyczne pozwalają więc na zmniejszenie ryzyka rozmaitych naruszeń czy uchybień, które bywają stwierdzane choćby podczas kontroli drogowej lub w trakcie kontroli w siedzibie przedsiębiorcy. Dlatego też warto zainwestować w sprawdzone rozwiązania, umożliwiające agregowanie i analizę danych, takich jak czas jazdy kierowcy (usługa RDT) oraz zdalny odczyt plików dający opcję pobrania, analizy i archiwizacji danych z tachografów cyfrowych (usługi TachoShare i Tachograph Manager). Przedsiębiorca uzyskuje sprawny dostęp do informacji na temat ładunków i rozładunków i ich lokalizacji za pośrednictwem Terminala Kierowcy PRO.
Nowa funkcja
Niebawem będzie dostępna kolejna funkcja w tym zakresie – informacje na temat załadunków i rozładunków będą mogły się generować automatycznie na podstawie danych zbieranych przez nowe urządzenie produkcji Webfleet – LINK350 z systemu EBS naczepy. Źródło to zmieniająca się masa pojazdu. Funkcje Webfleet umożliwiają także usprawnienie procedowania postępowań odszkodowawczych (TPMS – system kontroli ciśnienia i temperatury opon; Cold Chain – system kontroli temperatury; OptiDrive 360 – ocena stylu jazdy kierowcy; Webfleet Video – platforma do pełnego wglądu w okoliczności zdarzeń drogowych).Podsumowując, rozwiązania telematyczne mogą w znaczny sposób umożliwić i ułatwić przedsiębiorcom wdrożenie wymaganych procedur i dopełnienie obowiązków wynikających z Pakietu Mobilności.
Autor: Dariusz Terlecki, dyrektor regionalny Poland & EE, Webfleet