Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Girteka przetestuje najnowsze naczepy Chereau

Partnerstwo dla niższej emisyjności pojazdów chłodniczych
20 kwietnia 2023

Fot. Girteka

 
Girteka, europejski przewoźnik drogowy, bazujący na cyfryzacji usług, podpisał umowę partnerską z Chereau, największym francuskim producentem naczep chłodniczych. Obie firmy będą teraz wspólnie pracować nad wykorzystaniem wysoko zaawansowanych rozwiązań dla zrównoważonego transportu w kontrolowanej temperaturze i redukcji śladu węglowego naczep chłodniczych.
Girteka już od wielu lat angażuje się w proces dekarbonizacji transportu drogowego i jest znana na rynku z innowacyjnego podejścia do zmniejszenia jego emisyjności poprzez m.in. cyfryzację oraz rozwój ekologicznej floty samochodów ciężarowych, w tym zakup pojazdów elektrycznych. Firma idzie krok dalej i teraz do już stosowanych rozwiązań w zakresie zrównoważonego transportu drogowego dołącza naczepy chłodnicze. Girteka jest obecnie jednym z liderów rynku usług chłodniczych w Europie. Jej flota liczy blisko 8 tys. naczep chłodniczych, z zakresem temperatur od - 25°C do +25°C. Na co dzień w chłodniach stosowane są głównie agregaty napędzane silnikiem diesla lub elektryczne, a to oznacza, że ich wykorzystanie może stanowić podobny problem i przeszkodę dla rozwoju transportu niskoemisyjnego jak w przypadku samochodów ciężarowych.
Umowa partnerska między Girteką a Chereau została podpisana na cztery lata. Jej celem jest wymiana wiedzy i doświadczeń, co ma przyspieszyć rozwój transportu przyszłości, wydajnego i bardziej przyjaznego dla środowiska. Girteka będzie realizować projekty związane z szerszym wykorzystaniem w naczepach chłodniczych innowacyjnych rozwiązań - próżniowego panelu izolacyjnego VIP (Vacuum Insulated Panel) oraz technologii aerodynamicznych - AeroTop i AeroFlap, które proponuje Chereau.

Technologia VIP

Technologia VIP stosowana jest w naczepach Chereau Performance. Pozwala na uzyskanie korzyści na poziomie 20% w zakresie izolacji i zużycia paliwa przez agregaty chłodnicze w transporcie długodystansowym, a także większy zasięg naczep chłodniczych z agregatami elektrycznymi zasilanymi z akumulatorów. Skuteczność tego rozwiązania potwierdziły już testy przeprowadzone przez Cemafroid i Chereau we Francji. Jak pokazały testy, w transporcie długodystansowym zużycie agregatu chłodniczego jest uzależnione od poziomu izolacji, co pozwala na znaczące korzyści przy stosowaniu w pojazdach o wysokich parametrach izolacyjnych.
Naczepa wyposażona w system szyn wzdłużnych i pionowych ATD-C uzyskała rekordowy współczynnik K wynoszący 0,27 w porównaniu do 0,37 w standardowych naczepach Chereau. Testy potwierdziły również zdolność do dłuższego utrzymania wymaganej temperatury w przypadku problemów w jednostce chłodzącej, na przykład awarii układu paliwowego, najczęstszej przyczynie zmiany temperatury. W naczepach Performance czas zmiany temperatury z 0˚ na 5˚ wynosi 12 godzin, dla porównania w tradycyjnej naczepie to 4 godziny.

Zestaw aerodynamiczny

Zestaw aerodynamiczny naczepy Chereau, zmniejszający zużycie energii, składa się z dwóch elementów. Pierwszy nich to AeroTop, czyli spojler dachowy o wysokości 50 mm, który zmniejsza opór aerodynamiczny i pozwala zaoszczędzić do 0,3l/100 km. Drugi to AeroFlap, zintegrowany z szablonem tylnych drzwi i uruchamiany automatycznie podczas ich otwierania lub zamykania. W przypadku silników Diesla, przy prędkości 80 km/h, połączenie tych dwóch technologii zapewnia oszczędność paliwa na poziomie 1,1l/100 km. Opracowane przez Chereau urządzenia aerodynamiczne są wykonane z aluminium i działają autonomicznie.

Z cyfrowym wsparciem

W ramach wspólnych prac, część nowoczesnych naczep chłodniczych produkowanych przez Chereau dla Girteki, zostanie już wyposażona w VIP i technologie aerodynamiczne, co pozwoli na porównanie zużycia paliwa i wydajności z tradycyjnymi pojazdami. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych, takich jak widoczność w czasie rzeczywistym (RTV) i monitorowanie wydajności floty, Girteka będzie mogła zebrać odpowiednie dane i szybko ocenić korzyści płynące z inwestycji w te rozwiązania.
– Jesteśmy bardzo dumni z partnerstwa, które pokazuje, że naczepy o wysokiej wartości są dobrym wyborem dla dużych flot poszukujących dobrego TCO, najwyższych osiągów i rozwiązań przyjaznych dla środowiska – mówi Xavier Wilkie, dyrektor handlowy, Chereau.
– Koncentrując się na rozwiązaniach transportu chłodniczego w całej Europie, jesteśmy podekscytowani możliwościami przetestowania nowych naczep, zmniejszenia emisji wynikających z ich użytkowania i zapewnienia bardziej zrównoważonych usług transportowych dla naszych klientów – podsumowuje Simonas Bartkus, szef marketingu i komunikacji, Girteka. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.