Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Niemieckie OC sprawcy kontra polskie AC

Po wypadku trzech ciężarówek na autostradzie w Niemczech
21 kwietnia 2023

Na autostradzie A4 w Niemczech w naczepę polskiego zestawu wjechał niemiecki TIR, w efekcie czego pojazd polskiego kierowcy uderzył w pojazd poprzedzający

 
Dzisiejsze starcie to likwidacja niezawinionej szkody komunikacyjnej powstałej w Niemczech z OC sprawcy vs z wykorzystaniem własnego AC i regresem ubezpieczeniowym.
W udziale: towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy wypadku, towarzystwo ubezpieczeniowe poszkodowanego, broker ubezpieczeniowy, poszkodowany/leasingodawca i Stowarzyszenie Międzynarodowych Rzeczoznawców Techniki Samochodowej MOTOEXPERT.
 

Kraksa na autostradzie w Niemczech

Na autostradzie A4 w Niemczech w naczepę polskiego zestawu z dużą prędkością wjechał niemiecki TIR. Sprawca zdarzenia nie dostosował prędkości do panujących warunków drogowych. Kierowca zasnął lub nie w porę zauważy stojące w korku pojazdy. Sprawca zdarzenia poniósł śmierć na miejscu. Co dokładnie się stało, jest przedmiotem dochodzenia.
Pojazd polskiego kierowcy został przesunięty o dobre kilka metrów, uderzył w pojazd poprzedzający, a ten w następny. Na miejsce wypadku wezwane zostały służby porządkowe. Wypadek drogowy– zdarzenie w ruchu drogowym, gdzie udział bierze jeden lub więcej uczestników ruchu drogowego, a w wyniku tego zdarzenia jego uczestnik został ranny lub doszło do jego śmierci.
Policja na miejscu stwierdziła po czyjej stronie leży wina. Uszkodzone pojazdy zostały odholowane na parking pomocy drogowej, a miejsce zdarzenia uprzątnięte.
Jak z późniejszych dokumentów wynika, akcja ratunkowa wraz ze sprzątnięciem miejsca zdarzenia kosztowała 27.482 euro.
Poszkodowany polski przewoźnik przywiózł ciągnik wraz z naczepą na własny koszt do kraju. Tu rozpoczął procedurę likwidacji szkody komunikacyjnej.

Broker poszedł na łatwiznę

Poszkodowany zwrócił się do swojego brokera.
Broker ubezpieczeniowy jest po części pośrednikiem ubezpieczeniowym, jak i również dystrybutorem ubezpieczeń. Działa on na rzecz zarówno klienta (osoby poszukującej ubezpieczenia), jak i towarzystwa ubezpieczeniowego (sprzedaż ubezpieczeń). Innymi słowy broker ubezpieczeniowy jest odpowiedzialny zarówno przed klientem, jak i firmą, którą reprezentuje. Odpowiedzialność polega na konieczności wykonania rzetelnej analizy potrzeb klienta oraz prezentacji oferty firmy ubezpieczeniowej.
Broker zalecił poszkodowanemu likwidację szkody z własnego AC na warunkach polskich, z możliwością regresu do ubezpieczyciela sprawcy.
Oprócz naczepy uszkodzony został pięciomiesięczny ciągnik marki DAF, będący w leasingu na okres pięciu lat. Właśnie w przypadku wyceny szkody na ciągniku powstały kontrowersje.
Standardowa procedura. Towarzystwo ubezpieczeniowe wysłało własnego likwidatora szkód, który wycenił koszt naprawy na kwotę wg AC na 89.452 euro brutto.
Według umowy AC, jaką poszkodowany zawarł z towarzystwem ubezpieczeniowym kwota szkody przekroczyła 70% wartości pojazdu i uznana została za szkodę całkowitą.

Lepsze okazało się odszkodowanie z OC sprawcy

W okresie leasingowania użytkownik pojazdu zobowiązany jest do stosowania wszelkich wytycznych zawartych w umowie. Ta nie ograniczała mu możliwości skorzystania z innej metody zlikwidowania powstałej szkody.
Klient odstąpił od likwidacji szkody z AC, jaką zalecił mu broker ubezpieczeniowy i skorzystał, dzięki Stowarzyszeniu MOTOEXPERT z bezpośredniego dochodzenia odszkodowania z OC sprawcy wypadku.
Rzeczoznawca SMRTS MOTOEXPERT wykonał niezależną precyzyjną opinię techniczną na niemieckich warunkach, czyli na warunkach i prawach miejsca zdarzenia.
Na niemieckich warunkach szkoda do 130% wartości pojazdu nie stanowi szkody całkowitej. Według opinii technicznej sporządzonej przez rzeczoznawcę SMRTS MOTOEXPERT wartość szkody nie przekroczyła 130 % wartości pojazdu.
Pojazd został odstawiony do ASO i tam poddany został naprawie.
Spadek wartości rynkowej pojazdu wg opinii technicznej wynosił 6.000 euro.
Rynkowa wartość pojazdu przed szkodą wyceniona została na kwotę 132.000 euro brutto. Koszt naprawy to 155.175 euro brutto; technologiczny czas naprawy – 21 dni. Klient odebrał naprawiony pojazd.
Wszelkie dodatkowe koszty towarzyszące szkodzie jak:
- niezależna, niemiecka opinia techniczna;
- koszt adwokata reprezentującego poszkodowanego;
- koszt wynajęcia pojazdu zastępczego na czas likwidacji szkody;
- odszkodowanie za utratę zdrowia i doznanie bólu przez kierowcę;
- koszty holowania;
- inne…
…zostały zapłacone przez towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy.
 
Zestawienie:
- wartość pojazdu wg AC w przeliczeniu: 104.000 euro brutto;
- wartość pojazdu wg SMRTS MOTOEXPERT: 132.000 euro brutto;
- wartość pozostałości po wypadku wg AC: 37.000 euro brutto;
- wartość pozostałości wg SMRTS MOTOEXPERT: 12.211 euro brutto;
- koszty naprawy wg AC: 89.452 euro brutto;
- koszty naprawy wg SMRTS MOTOEXPERT: 155.175 euro brutto
W tym konkretnym przypadku możliwość naprawiania pojazdu do kwoty 171.600 euro brutto, co stanowi 130 % wartości pojazdu.
 
Jak widać, likwidacja szkody komunikacyjnej, wskazana przez Stowarzyszenie Międzynarodowych Rzeczoznawców Samochodowych MOTOEXPERT, okazała się ekonomicznie uzasadniona i przyniosła korzystne rozstrzygnięcie dla poszkodowanego.

Autor: inż. Jarosław Kołodziej, Stowarzyszenie Międzynarodowych Rzeczoznawców Techniki Samochodowej MOTOEXPERT
***

Stowarzyszenie MOTOEXPERT z siedzibą w Kielcach jest organizacją pozarządową, która zrzesza w swych szeregach grono wykwalifikowanych rzeczoznawców samochodowych, biegłych sądowych, ekspertów techniki samochodowej, adwokatów, którzy wykonują niezależne usługi związane ze zdarzeniami drogowymi w Polsce, w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i wielu krajach Unii Europejskiej. Usługi wykonywane za granicą realizowane są w ramach członkostwa w Stowarzyszeniu przez Sieć Międzynarodowych Rzeczoznawców Techniki Samochodowej MOTOEXPERT e.K., z centralą w Norymberdze (land Bayern), dzięki czemu możliwa jest profesjonalna i fachowa pomoc w likwidacji szkód komunikacyjnych powstałych za granicą.
Stowarzyszenie zaprasza do skorzystania z bezpłatnych porad i opinii technicznych dla poszkodowanych za granicą.

inż. Jarosław Kołodziej, Motoexpert Fot. Motoexpert

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.