Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

MAN elektryzuje Skandynawię

Autobus Lion's City E i van eTGE już tam jeżdżą, a dołączy do nich eTruck
28 kwietnia 2023

Elektryczne autobusy miejskie MAN Lion's City E już jeżdżą w Kopenhadze, Malmö, Göteborgu i Uppsali Fot. MAN

 
Dania, Norwegia i Szwecja odgrywają pionierską rolę w elektryfikacji transportu towarowego i pasażerskiego. MAN Truck & Bus spełnia wymagania tych rynków dzięki elektrycznemu autobusowi miejskiemu Lion's City E, elektrycznemu vanowi eTGE, a od 2024 r. dołączy do nich nowy pojazd ciężarowy eTruck. Pierwsze listy intencyjne w sprawie zakupu ciężarówki akumulatorowo-elektrycznej zostały już podpisane.
Podczas gdy niektóre inne kraje europejskie wciąż znajdują się w blokach startowych, mobilność elektryczna w pełni dotarła już do Skandynawii. Znajduje to odzwierciedlenie w portfelach zamówień niemieckiego producenta: do końca 2023 roku powinno tam jeździć ponad 370 elektrycznych autobusów miejskich MAN. Do tego dochodzą kolejne zamówienia, które będą realizowane w kolejnych latach. Od 2019 roku ponad 130 elektrycznych samochodów dostawczych MAN eTGE służy również klientom ze Skandynawii.
– Dzięki dalekowzrocznym decyzjom politycznym, takim jak wprowadzenie opłaty za emisję CO2 w Danii oraz otwartość szerokich kręgów społeczeństwa na innowacje, kraje nordyckie odgrywają modelową rolę w zakresie e-mobilności. potrzebujemy tego ducha w całej Europie, aby zmiana transportu mogła się powieść – mówi Alexander Vlaskamp, ​​prezes zarządu MAN Truck & Bus SE.

Setki elektrycznych MAN-ów już na tamtejszych drogach

Od 2021 roku po skandynawskich drogach jeździ około 290 e-pojazdów MAN, głównie furgonetek i autobusów miejskich, z zerową lokalną emisją. Ale MAN jest również jednym z pionierów w dziedzinie ciężarówek z napędem elektrycznym: pierwszym etruckiem zarejestrowaną w Danii był MAN eTGM, który jest nadal używany przez firmę mleczarską Arla. Elektryczny TGM jest nadal produkowany w małych seriach, a już rozpoczyna się produkcja modelu eTruck. Nabywcy w Skandynawii otrzymają pierwsze eTrucki w 2024 roku. Obecnie intensywnie przygotowywane są punkty serwisowe pod nową technologię napędową. W Danii, Norwegii i Szwecji MAN Truck & Bus posiada sieć serwisową obejmującą 80 placówek.

Skandynawia wychodzi przed orkiestrę

Produkcja energii odnawialnej sprawia, że ​​kraje Skandynawii są wzorem dla całej Europy, jeśli chodzi o redukcję emisji CO2 w sektorze transportu. Norwegia ma prawie w 100% zrównoważoną produkcję energii elektrycznej, głównie z energii wodnej. W Danii około 74% a w Szwecji 63% energii wytworzonej w 2022 r. pochodziło ze źródeł odnawialnych - z wiatru, wody, biomasy lub słońca.
Opierając się na tym, instytucje państwowe krajów Europy Północnej wcześnie dostrzegły potencjał zmiany technologii napędowych: odejście od spalania paliw kopalnych w kierunku wykorzystania energii elektrycznej jako źródła zasilania pojazdów. Obecnie ponad 60 procent rejestrowanych nowych samochodów osobowych napędzanych jest bezemisyjnymi układami napędowymi. Oczekiwany udział w rynku akumulatorowych pojazdów użytkowych to już około 20 % w 2025 r.
Cele te są również osiągane za pomocą kontroli politycznej. Na przykład Dania wprowadza od 1 stycznia 2025 r. opłaty drogowe od samochodów ciężarowych, uzależnione od emisji CO2. W Norwegii i Szwecji rządy wprowadzają zakaz sprzedaży ciężarówek z silnikiem Diesla od 2030 r. W stolicy Danii, Kopenhadze, od 2025 r. będą jeździć wyłącznie autobusy elektryczne, a stolica Norwegii, Oslo, chce zostać pierwszym na świecie miastem bezemisyjnym od 2030 r.
Duże firmy i sieci handlowe z regionu Skandynawii również wcześnie zaczęły wymieniać swoje pojazdy dostawcze na akumulatorowo-elektryczne. W większości przypadków konwersji towarzyszy ambitny cel redukcji emisji CO2 związanych z transportem. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.