wupaliwowy ciągnik BMC Fot. ZM
Prawie 150 wystawców, 5 tysięcy odwiedzających, 25 tysięcy m2 powierzchni wystawienniczej i konferencja o digitalizacji i innowacjach w transporcie. Tak właśnie wyglądała czwarta edycja MTTSL, czyli międzynarodowych targów transportu, spedycji i logistyki, która odbyła się w kwietniu w Ptak Warsaw Expo.
Ostatnie lata pokazały, że polska branża transportowa jest odporna na kryzysy. Przetrwała momenty lockdownu i wprowadzenia obostrzeń, jak również poradziła sobie z załamaniem na rynku kierowców spoza Unii Europejskiej. Według najnowszych analiz utrzymała zatrudnienie w sektorze magazynowym i planuje kolejne inwestycje, odczuwając mniejszy wpływ działań wojennych na ten sektor gospodarki. Poradziła sobie również z globalnym spowolnieniem aktywności gospodarczej. To pokazuje, że stawianie na jej dalszy rozwój to jedyny właściwy kierunek. Ta myśl prześwietlała organizatorom MTTSL Expo.
Miejsce, w którym łączył się biznes
MTTSL Expo integrowało firmy działające w transporcie lądowym, lotniczym, wodnym i kolejowym. Podczas wydarzenia swoje oferty i nowe możliwości prezentowali producenci i dystrybutorzy ciągników siodłowych, naczep, przyczep, wózków widłowych, wyposażenia warsztatowego, a także operatorzy logistyczni czy właściciele stacji paliw. W jednym miejscu spotkała się cała branża, dzięki czemu zwiększono dynamikę nawiązywania nowych kontaktów biznesowych, przyczyniono się do rozbudowy sieci wzajemnych zależności i otworzono nowe, międzynarodowe perspektywy dla firm.
Wśród przedsiębiorstw obecnych podczas MTTSL Expo można wyróżnić między innymi BMC, Arcese, Afhymat, Marketbus.pl, EMKA Trans, Gruber Logistics, UTA, Mercus, Grimar, Autobagi Polska, Cenntro, Carolina Logistics Inc, Chemia Bomar, Evan, Kaliński, Krause, PDAserwis, DiGiCROSS, Shell i Toolmex Truck.
Wywrotka BMC 8x4 Fot. ZM
Merytorycznie o branży
O aspekt edukacyjny MTTS zadbał Kongres Branży Transportowej. Nie zabrakło na nim najważniejszych przedstawicieli polskiego sektora. Przedstawiciel Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych przedstawił perspektywy rozwoju międzynarodowego transportu drogowego w najbliższych latach. Poruszono tematykę autonomizacji w transporcie drogowym, dyskutowano o bezpieczeństwie w transporcie, mówiono o tym, jak dobrać skuteczne zabezpieczenie w łańcuchu dostaw i o digitalizacji łańcucha dostaw dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji.
Nie zabrakło również prelekcji prewencyjnych. „Oszustwa Gospodarcze w Polsce, tzn. jak oszuści w branży transportowej wykorzystują zawirowania na rynku i jak się przed tym chronić" - to był temat wystąpienia Pawła Juskowiaka, wiceprezesa Krajowego Instytutu Prawa Gospodarczego. Poruszanych zagadnień było jednak o wiele więcej.
Samo uczestnictwo w MTTSL oznaczało również udział w Targach Transportu Publicznego, czyli Warsaw Bus Expo. Tym samym wydarzenie było kompendium wiedzy o branży z najszerszymi na rynku perspektywami networkingowymi.
Autobusy BMC Fot. ZM
ZMPD o szansach i zagrożeniach dla transportu drogowego
Dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel w szeroko zakrojonej diagnozie przedstawił perspektywy rozwoju międzynarodowego transportu drogowego w najbliższych latach, kładąc nacisk na szanse i zagrożenia, jakie temu rozwoju będą towarzyszyć, ze szczególnym uwzględnieniem tych drugich. Zwrócił uwagę na m.in. trwającą wojnę w Ukrainie i jej konsekwencje dla branży w postaci wysokich kosztów paliwa i utrzymującej się wysokiej inflacji, a także braku kierowców, dekarbonizacji i rozwoju transportu intermodalnego.
Przedstawiciel ZMPD wziął także udział w debacie poświęconej bezpieczeństwu w transporcie.
– Dla przewoźnika drogowego realizującego zlecenie transportowe ważne są cztery podstawowe kwestie: jak sprawnie załadować towar, jak go terminowo i bezpiecznie dostarczyć, oraz to, by w jak najkrótszym czasie otrzymać należność za wykonaną usługę przewozową. Żeby tak się stało, muszą być spełnione warunki dotyczące bezpieczeństwa kierowcy, bezpieczeństwa przemieszczania się pojazdu oraz bezpieczeństwa samego ładunku – powiedział dyr. Piotr Mikiel. Oczywiście najważniejszy jest sam kierowca – czy jest odpowiednio przeszkolony do przewożenia określonego ładunku, czy spełnione są wszystkie wymogi formalne pozwalające na to, by mógł on wykonywać przewozy. W tym zakresie bardzo ważne są okresowe szkolenia, w tym te dotyczące m.in. odpowiedniego mocowania i zabezpieczenia ładunków. Oczywiście należy też pamiętać o sprawnym pojeździe, posiadającym ważne badania techniczne.
Trudno też pominąć milczeniem mającą duży wpływ na bezpieczeństwo w transporcie odpowiednią infrastrukturę drogową, w tym bezpieczne parkingi, gdzie kierowca mógłby odebrać regularny odpoczynek przy jednoczesnym odpowiednim zabezpieczeniu ładunku. Tu warto wspomnieć również o obowiązkowym ubezpieczeniu przesyłki towarowej, tzw. OCP przewoźnika drogowego.
Przedstawiciel Zrzeszenia przywołał również kwestię wyładunku i załadunku towaru.
– Przewoźnicy narzekają, że ich kierowcy są wykorzystywani do wykonywania tych czynności. Z polskich przepisów jasno wynika, że tak być nie może, ale życie pokazuje, że jest inaczej. A co w przypadku uszkodzenia ładunku – kto wtedy poniesie koszty?
Dyr. Piotr Mikiel przypomniał, jakim poważnym problemem dla kierowców przewożących towary do Wielkiej Brytanii byli nielegalni imigranci, którzy za wszelką cenę starali się przedostać do Dover i dalej. Narażało to przewoźników nie tylko na drakońskie mandaty, ale także, w przypadku przewozu artykułów spożywczych, na utylizację ładunku.
Tomasz Kukliński (Dometic) prezentuje panele słoneczne przeznaczone do pojazdów użytkowych Fot. ZM
Platforma telematyczna Emtrack
Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyła się zaprezentowana przez firmę Emtrack platforma telematyczna, która od 2015 roku stale się rozwija i oferuje nowoczesne rozwiązania wspomagające zarządzanie flotą pojazdów. Ostatnie lata działalności zostały poświęcone głównie rozwojowi nowoczesnego wsparcia systemu IT dla branży transportowej. Duży nacisk na rozwój tej dziedziny spowodował, że platforma EMTRACK stała się niezwykle funkcjonalna, a zarazem prosta i intuicyjna w obsłudze. Platforma pozwala między innymi na szczegółowe planowanie tras oraz załadunków, nawigowanie i przejrzystą komunikację z kierowcą, automatyczne rozliczenia kierowców czy mnogość raportów ułatwiających dogłębną analizę działania firmy. Przełomową funkcją jest aplikacja stworzona dla kierowców - EMTRACK Driver. Jej założeniem jest maksymalne ułatwienie komunikacji miedzy kierowcą a spedytorem oraz obieranie wyznaczonych tras i nawigowanie do celu. Wychodząc naprzeciw zmianom związanym z rozliczaniem czasu pracy kierowcy, system rozszerzono o zautomatyzowany moduł rozliczania szoferów, gdzie w kilku krokach można przeprowadzić cały proces przygotowania dokumentów dla firmy rozliczającej. Automatyzacja tego procesu polega na pobieraniu informacji na temat przekroczenia granic oraz przewożonych ładunkach z tras realizowanych przez danego kierowcę.
Elektryczna wywrotka Foton Fot. ZM
Dometic – klimatyzatory, lodówki i panele fotowoltaiczne
Firma Dometic prezentowała m.in. klimatyzatory postojowe i lodówki do ciężarówek, ale największą nowością były panele fotowoltaiczne do pojazdów ciężarowych. Jak poinformował nas Tomasz Kukliński, sales manager SVM & Pharma w firmie Dometic Poland, Dometic przejął firmę GO POWER, produkująca takie urządzenia i właśnie wprowadza je do oferty. Instalowane na dachu ciężarówki lub naczepy mogą służyć do doładowania akumulatorów rozruchowych, przewożonych wózków elektrycznych, chłodni. Na ekspozycji zaprezentowano dwa rodzaje paneli słonecznych – o mocy 55 W i 110 W.
Zestawy solarne do pojazdów użytkowych to wysokowydajne, monokrystaliczne baterie słoneczne. Jak zapewnia producent, osiągają większa moc, przy tej samej powierzchni, w porównaniu do innych elastycznych modułów solarnych. Montuje się je za pomocą śrub lub kleju.
Autobagi, czyli tureckie ciężarówki
Firma Autobagi Polska zaprezentowała pojazdy ciężarowe BMC, jako wyłączny przedstawiciel tej marki w naszym kraju. BMC, turecka marka pojazdów ciężarowych, powstała w 1964 roku i jest szczególnie znana i ceniona na wschodnim rynku. Oferta Autobagi Polska obejmuje m.in. ciągniki siodłowe i inne pojazdy ciężarowe oraz autobusy. Dostępne są podwozia pod zabudowę, gotowe wywrotki i pojazdy skrzyniowe, a także nowe, ciekawe zabudowy, takie jak betonomieszarki, holowniki lub cysterny.
Na wystawie mogliśmy zobaczyć m.in. dwupaliwowy ciągnik zasilany olejem napędowym i LPG oraz wywrotkę 8x4.
E-VAN – elektryczne ciężarówki Foton
Wśród ekspozycji z pojazdami ciekawostka: spółka produkcyjna E-VAN, należąca do Grupy Zasada, wystawiła wywrotkę marki Foton, napędzaną silnikiem elektrycznym. Jak poinformowano nas na stoisku, pojazdy są montowane w Makowie Mazowieckim z elementów dostarczanych z Chin. Dostępne są w wariantach 2,25 t i 6 t DMC. E-VAN, jako wyłączny dystrybutor zapewnia sieć sprzedaży oraz usługi gwarancyjne i serwisowe. Czyli idzie nowe, elektryczne.