Wiadomości z rynku

czwartek
3 października 2024

MAN spodziewa się rekordowej sprzedaży TGE

Producent wprowadził innowacje
12 maja 2023

Fot. MAN

 
Ze względu na dużą liczbę zamówień, MAN Truck & Bus spodziewa się w 2023 roku rekordowej sprzedaży samochodów dostawczych TGE. Producent wprowadził innowacje: tylnonapędowy TGE z pojedynczymi oponami i automatyczną skrzynią biegów oraz nowe oferty z myślą o pojazdach kempingowych.
Sześć lat temu, w kwietniu 2017 r., światło dzienne ujrzał pierwszy seryjnie produkowany MAN TGE. To był wspaniały moment dla zespołu projektowego MAN i zespołu produkcyjnego w polskim zakładzie we Wrześni. Wkrótce z taśmy produkcyjnej zjedzie 100-tysięczny TGE.
– TGE to dla MAN sukces bez żadnych „ale”, co znajduje odzwierciedlenie także w prognozach sprzedaży na 2023 rok – mówi Daniel Holbein, szef sprzedaży samochodów dostawczych w MAN Truck & Bus. – Z powodu światowego kryzysu nie byliśmy w stanie wyprodukować tylu TGE, na ile było zapotrzebowanie. Sytuacja ta stopniowo się uspokaja, a nasz portfel zamówień jest pełniejszy niż kiedykolwiek. Dlatego spodziewamy się znacznego skoku sprzedaży w 2023 r. i tym samym będziemy sprzedawać więcej TGE niż kiedykolwiek wcześniej.

Innowacje, także z myślą o kamperach

W asortymencie znajdują się również innowacje. Dodano TGE z napędem na tylne koła z pojedynczymi oponami i automatyczną skrzynią biegów. Zwiększa to szczególnie zasięg w przypadku pojazdów zabudowanych w zakresie 3,5 tony, ponieważ napęd na tylne koła jest bardziej odpowiedni dla pojazdów z zabudową. Wynika to z tego, że rozkład obciążenia w pojazdach zabudowanych jest zwykle większy na tylną oś. Dzięki temu napęd na tylne koła zapewnia lepszą przyczepność. Ponadto lepszą trakcję uzyskuje TGE z napędem na tylne koła z pojedynczymi oponami i automatyczną skrzynią biegów, gdy często używane są przyczepy. Jak zapewnia producent, 8-biegowa automatyczna przekładnia imponuje optymalnie zaprojektowanymi punktami zmiany biegów oraz wysokim komfortem i bezpieczeństwem jazdy, m.in. w ruchu ulicznym.
Fabrycznie nowym pojazdem MAN jest również wersja z wysokim dachem, polecana jako baza do kamperów. MAN ma już bogatą ofertę produktów do pojazdów kempingowych: osie z szerokim rozstawem, płaska rama i nowo dodany czterometrowy rozstaw osi oferują producentom kamperów różne możliwości konstrukcyjne. Do tego dochodzą dodatkowe, fabryczne detale wyposażenia, takie jak rezygnacja ze ścianki działowej, obrotowe fotele kierowcy i pasażera, specjalne tkaniny siedzeń dla kamperów. Dalsze elementy kampera można dodać za pośrednictwem MAN Individual: np. przyciemnianie przedniej szyby dla kierowcy i pasażera, automatyczny stopień w prawych drzwiach przesuwnych ze zintegrowanym wykrywaniem przeszkód (Autostop).
MAN od lat stale poszerza swoją ofertę rozwiązań fabrycznych o różne zabudowy i nadbudowy dla TGE. Klienci mogą zamówić TGE z zabudową wywrotką lub skrzynią, a także zabudową kombi do przewozu osób lub z regałami (warsztatowe). Ponadto oferowane są dwa różne warianty minibusów o pojemności do 19 pasażerów.
– Oprócz bardzo wysokiej jakości wykonania i dynamiki jazdy TGE, nasi klienci szczególnie cenią sobie serwis MAN z całodobową pomocą drogową oraz wydłużone godziny otwarcia warsztatów w wielu placówkach. Podkreślają również profesjonalne doradztwo naszych pracowników sprzedaży, którzy są szczególnie zaznajomieni z wymaganiami klientów komercyjnych z różnych branż – mówi Daniel Holbein.

Fot. MAN

 

Inteligentny napęd 4x4

W 2022 roku dostarczono 3.540 TGE z napędem na wszystkie koła. Stanowi to 17% całkowitej sprzedaży w tym roku. Ten wysoki odsetek napędów 4x4 jest wyjątkowy w konkurencyjnym środowisku. Potwierdza to fakt, że w ciągu ostatnich czterech lat TGE był dostarczany w 30 proc. z zabudową. Napęd 4x4 jest popularną opcją wśród nabywców m.in. pojazdów kempingowych, budowlanych lub ratowniczych. Liczy się też inteligentna technologia i korzystna cena. Podstawowy TGE 4x4 to pojazd z napędem na przednie koła, który w razie potrzeby rozdziela moment obrotowy na tylną oś za pomocą sprzęgła wielopłytkowego, którego tarcze pracują w kąpieli olejowej. W razie potrzeby płyty są łączone osiowo. Jednostka sterująca sprzęgła wielotarczowego odbiera informacje z całego systemu czujników pojazdu za pośrednictwem magistrali CAN i może być dowolnie łączona ze wszystkimi systemami wspomagającymi kierowcę. W przypadku poślizgu przednich kół lub z powodu innych parametrów układu czujników pojazdu, np. interwencja ESP, od 0% do 100% momentu napędowego może być w sposób ciągły kierowana na przednią lub tylną oś. Rozkład momentu napędowego nie tylko służy przyczepności, ale może również pozytywnie wpływać na dynamikę jazdy. Opcjonalnie dostępna jest blokada mechanizmu różnicowego.Z tym rozwiązaniem fabrycznie dostępna jest wersja TGE o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 4,0 ton. Pojazd można zamówić z silnikami o mocy 120 KW i 130 KW i jest wyposażony w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów.

Fot. MAN

 

Stały napęd na wszystkie koła

Jest też MAN TGE 4x4, który bazuje na pojeździe z napędem na tylne koła. Tutaj MAN Individual instaluje system firmy Oberaigner. Rezultatem jest stały napęd na wszystkie koła z rozdziałem momentu obrotowego od 42 do 58% (przód/tył). Stały napęd na wszystkie koła TGE ma być ponownie dostępny w III kwartale 2023 r. Z tym rozwiązaniem można go zamówić fabrycznie o dopuszczalnej masie całkowitej od 4,0 do 5,5 t. Tutaj nabywca może wybrać wariant o mocy 120 kW z 6-biegową manualną lub 8-biegową automatyczną skrzynią biegów.

Z większą mocą

Prawdopodobnie od końca III kwartału 2023 roku MAN Individual będzie mógł zaoferować w TGE podwyższenie osiągów oraz 4-kanałowe zawieszenie pneumatyczne. Klienci z różnych segmentów, których pojazdy są często na drogach w pełni załadowane, takie jak wozy strażackie lub karetki pogotowia, samochody kempingowe lub samochody warsztatowe, zasygnalizowali potrzebę większej mocy. Z tego powodu MAN Individual zaoferuje silnik o mocy do 202 KM.
Wysoki komfort jazdy we wszystkich obszarach gwarantuje kolejna innowacja: 4-kanałowe zawieszenie pneumatyczne. Oferuje różne tryby jazdy, funkcję automatycznego poziomowania specjalnie dla kamperów i reaguje na różne stany obciążenia. Dostępny jest też tryb terenowy z maksymalnym skokiem. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.