Fot. IRU
Indeks europejskich stawek frachtu drogowego Upply x Ti x IRU dla Europy pokazuje, że zarówno stawki spotowe, jak i kontraktowe spadają – w I kwartale, w porównaniu do poprzedniego kwartału - odpowiednio o 7,5 i 2,8 pkt.
Jak informuje IRU, stawki spot na europejskim rynku drogowych przewozów towarowych spadły drugi kwartał z rzędu. Indeks kursów spot spadł o 7,5 pkt (kw/kw) do 132,5 pkt. To pierwszy spadek stóp procentowych przez dwa kolejne kwartały od drugiego kwartału 2020 r.
Dodatkowo indeks rynku spot spadł poniżej poziomu z drugiego kwartału 2022 r., kiedy po raz pierwszy dał się zauważyć wzrost kosztów po wojnie na Ukrainie. Mimo to stawki spot pozostają wyższe o 8,9 pkt rok do roku (r/r).
Indeks stawek kontraktowych również spadł o 2,8 pkt (kw/kw), co oznacza pierwszy spadek od sześciu kwartałów, ale nadal rośnie o 10,7 pkt r/r. Wraz ze spadkiem wolumenów i poprawą dostępnej przepustowości trend spadkowy stawek prawdopodobnie utrzyma się w 2023 r.
Na pociechę - ceny paliw w I kwartale 2023 roku były o 9 proc. niższe niż w IV kwartale 2022 roku.
Spadek silniejszy niż zwykle
Thomas Larrieu, dyrektor generalny Upply (platforma technologiczna, która zapewnia narzędzia do porównywania stawek m.in. frachtu drogowego), komentuje:
– Chociaż stawki frachtu drogowego zazwyczaj spadają w pierwszym kwartale po okresie świątecznym, spadek w tym roku jest silniejszy niż zwykle. Wydaje się, że rynek ponownie się kalibruje po silnym dwucyfrowym wzroście w 2022 r., ale jak daleko to zajdzie? Wątpliwe jest, abyśmy powrócili do warunków sprzed pandemii, zwłaszcza że braki w przepustowości pozostają poważnym problemem.
Chociaż obawy przed kryzysem energetycznym opadły, a ceny energii spadły, ubiegłoroczne wysokie ceny nadal hamują wzrost przemysłu w Europie. Dostępne dane za I kwartał 2023 r. z oficjalnych źródeł wskazują na spadek produkcji m.in. w Wielkiej Brytanii (-0,5%) i w Polsce (-0,1%), ale np. we Francji (+0,9%) czy w Niemczech (+0,5% ) odnotowano wzrost. Inflacja osłabia popyt na dobra konsumpcyjne, podczas gdy popyt na dobra kapitałowe i pośrednie pozostaje stabilny. Wysokie stopy procentowe prawdopodobnie powstrzymają znaczny wzrost produkcji w 2023 r.
Kiepskie prognozy na kolejny kwartał
Pogłębiający się niedobór kierowców zmniejsza zdolność produkcyjną, podczas gdy koszty paliwa spadły z najwyższego poziomu z 2022 r., ale pozostają wyższe w porównaniu z 2021 r. Żądania płacowe skutkują wzrostem kosztów pracy. Tymczasem prawdopodobnym skutkiem spadku popytu będą dalsze spadki stawek frachtowych.
Michael Clover, dyrektor ds. rozwoju komercyjnego w firmie Ti (Transport Intelligence – źródło informacji rynkowych dla branży logistycznej i transportu drogowego; dostarcza dane i analizy w postaci raportów dotyczących europejskiego transportu drogowego towarów):
– W pierwszym kwartale zauważyliśmy, że stawki kontraktowe zaczęły spadać zgodnie z przewidywaniami i spodziewamy się, że w drugim kwartale tendencja spadkowa utrzyma się. Wraz ze spadkiem wolumenów w I kwartale obserwowaliśmy ciągły wzrost dostępnej zdolności przewozowej. (z)