Na posiedzeniu Społecznej Rady Konsultacyjnej przy GITD mówiono także o innych problemach transportowców
Fot. ITD
Posiedzenie Społecznej Rady Konsultacyjnej przy Głównym Inspektorze Transportu Drogowego, które odbyło się 10 maja, z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, zdominował temat działań inspekcji, służb i instytucji państwowych, które mają ograniczyć występowanie nieuczciwych praktyk w transporcie drogowym.
Chodzi m.in. o kontrole przedsiębiorstw transportowych z białoruskim i rosyjskim kapitałem, które prowadzą wspólnie Inspekcja Transportu Drogowego, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna, Państwowa Inspekcja Pracy oraz nadzór budowlany.
Kontrole w firmach
W połowie marca rozpoczęto kontrole w ponad 60 przedsiębiorstwach, które prawdopodobnie dysponują kapitałem białoruskim lub rosyjskim. To pierwszy etap szeroko zakrojonej akcji, która ma chronić krajowy rynek transportowy.
– Od wczoraj prowadzone są kontrole kolejnych kilkunastu podmiotów z kapitałem białoruskim, które zlokalizowane są pod jednym z adresów w Warszawie. Te działania prowadzimy systematycznie. Do kolejnej takiej dużej akcji kontrolnej, którą planujemy w drugiej połowie maja, zaprosiliśmy również Zakład Ubezpieczeń Społecznych – podkreślił Alvin Gajadhur, główny inspektor transportu drogowego.
Szczegóły prowadzonych w tym zakresie działań przedstawił Michał Mostowski, p.o. zastępca głównego inspektora transportu drogowego.
– W większości przedsiębiorstw skontrolowanych przez ITD stwierdzono naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym. Wachlarz naruszeń jest szeroki. Prowadzone są postępowania administracyjne. Firmom grożą wysokie kary finansowe – mówił Michał Mostowski.
Zaskarżony Pakiet Mobilności
Na spotkaniu mówiono też o Pakiecie Mobilności i sytuacji za wschodnią granicą Polski.
– Dziękuję za wieloletnią współpracę w ramach starań o taki kształt Pakietu Mobilności, który jak najmniej zaszkodzi transportowi drogowemu w Polsce – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Dalej nie ustajemy w wysiłkach i staraniach, aby kształt tego pakietu pozwolił funkcjonować w sposób normalny, z uwzględnieniem zasady wolnego przepływu usług i zasady konkurencji Unii Europejskiej. Zaskarżyliśmy wraz z innymi, podobnie myślącymi państwami, Pakiet Mobilności do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Szef Ministerstwa Infrastruktury podkreślił też, że instytucje państwa polskiego będą konsekwentnie występować w interesie polskich przedsiębiorców.
– W latach 2015-2016 udało się ustabilizować relacje między ilością wykonywanych usług transportowych na kierunku Rosja, czy Białoruś. Kiedy była potrzeba, żebyśmy byli twardzi i nieustępliwi, to taką postawę przyjmowaliśmy, uznając, że to leży w dobrze pojętym interesie polskiego państwa, w dobrze pojętym interesie polskiego transportu międzynarodowego – zaznaczył minister Adamczyk.
System iBTM wciąż w budowie
Przedstawiciele GITD poinformowali również przewoźników, że system iBTM, który miał usprawnić obsługę kilkudziesięciu tysięcy przewoźników międzynarodowych, ze względu na niewywiązanie się z umowy konsorcjum firm Comp i Enigma, wciąż jest w budowie. GITD podejmuje wszelkie możliwe działania, aby zmobilizować konsorcjum do zakończenia prac.
Społeczną Radę Konsultacyjną przy Głównym Inspektorze Transportu Drogowego powołano w 2016 r. W pracach Rady uczestniczą przedstawiciele organizacji o charakterze ogólnokrajowym, zrzeszających przewoźników drogowych i kierowców zawodowych. (z)