Webfleet Vehicle Check digitalizuje codzienne inspekcje pojazdu wykonywane przez kierowcę, ogranicza prace administracyjne i usprawnia proces zapewniania zgodności z przepisami Fot. Webfleet
Proces cyfryzacji w firmach transportowych postępuje od lat. Jest ona kluczowym czynnikiem zwiększającym wydajność i bezpieczeństwo floty. Według Raportu "Mobility 2023: Czy jesteś gotowy?" przygotowanego przez Polski Instytut Transportu Drogowego we współpracy z Webfleet, przeprowadzonego wśród przedstawicieli branży flotowej, ponad 2/3 badanych wykorzystuje lub chciałoby korzystać z technologii dedykowanych do zarządzania transportem, w tym dokumentów elektronicznych i systemów do zarządzania flotą.
Nowoczesne firmy wykorzystują oprogramowanie i rozwiązania cyfrowe w celu usprawnienia sposobu zarządzania pracą osób w terenie. Dzięki cyfrowym narzędziom, wiadomości i zlecenia mogą być wysyłane do kierowcy, a pojazdy automatycznie przekazywać do biura aktualizacje dotyczące statusu zamówienia i szacowanego czasu przyjazdu. Wszystko to pomaga zbudować bardziej dynamiczny i elastyczny przepływ pracy, dając jednocześnie menedżerowi floty i zespołowi w biurze jaśniejszy i pełniejszy obraz tego, jak funkcjonuje ich flota. Zastosowanie technologii cyfrowych na szeroką skalę pozwala na optymalizację operacji w firmie, generując tym samym oszczędności. Dodatkowo przynosi wiele wartości dodanych, np. wzrost satysfakcji klientów, poprawa samopoczucia kierowców czy też redukcja kosztów operacyjnych.
Integracja przy wykorzystaniu telematyki
Digitalizacja pomogła już wielu flotom poradzić sobie z wyzwaniami i w bezpośredni sposób zaradziła skutkom pandemii, co pokazują badania Webfleet. Według analiz przeprowadzonych wśród 1.050 decydentów flotowych w całej Europie w sierpniu 2021 roku, 74% flot wdrożyło więcej rozwiązań cyfrowych po tym jak się pojawił COVID-19. Korzystają one z programów, które pozwalają zautomatyzować pracę i dzięki temu uwolnić czas na działania z klientami, oferując im wyższą jakość usług. Prawie wszystkie te firmy – 97% – przyznały, że to pomogło im poradzić sobie z pandemią i kontynuować działalność. Zatem coraz więcej osób zarządzających flotą dostrzega wymierne korzyści z digitalizacji procesów i większej automatyzacji w transporcie.
Przyszłość będzie szła w kierunku wykorzystywania zintegrowanych danych dostępnych w chmurze, by w każdej chwili, szybko i łatwo podejmować racjonalne decyzje biznesowe w oparciu o dane. Integracja z telematyką zapewnia przejrzystość i monitorowanie pojazdów, ładunków i wyników floty w czasie rzeczywistym, za pomocą jednego interfejsu. W ten sposób zmniejsza koszty ponoszone na sprzęt i obsługę innych systemów a zarazem zwiększa szybkość i jakość podejmowanych decyzji biznesowych. Szczególnie jest to ważne przy obecnych zmianach regulacji, m.in. związanych z Pakietem Mobilności. Zintegrowane rozwiązania telematyczne zapewniają szybkie i sprawnie dostosowywanie się do zmian oraz są zgodne z przepisami. Elastyczność i transparentność, pozwalają na budowanie przewagi konkurencyjnej.
Analiza związana z Pakietem Mobilności
Od lutego 2022 roku właściciele firm transportowych musieli dostosować się do kolejnych obowiązków związanych z Pakietem Mobilności. Unijne regulacje ujednolicają warunki pracy kierowców oraz zmniejszają ryzyko nieuczciwej konkurencji w sektorze transportu drogowego. Ma to zasadnicze znaczenie dla zapewnienia wdrożenia i egzekwowania przepisów dotyczących transportu drogowego, zapewniając równowagę między ochroną kierowców, a swobodą przedsiębiorców w zakresie świadczenia transgranicznych usług transportowych. Niniejszy pakiet zmian stanowi wyzwanie dla firm transportowych choćby w zakresie bardziej efektywnego planowania harmonogramu pracy kierowców, zrównania wynagrodzeń, wpisów do tachografów i ich wymiany, zgłaszania kierowców do systemu IMI, zmiany w zakresie tygodniowych odpoczynków.
By ułatwić pracę menedżerów firm transportowych, stworzono narzędzia, które analizują dane związane z Pakietem Mobilności oraz umożliwiają łatwiejszą kontrolę przy zarządzaniu flotą. Webfleet oferuje rozwiązania pozwalające w sposób efektywny wspomagać realizację działań zgodnie z przepisami i efektywnie organizować pracę kierowców. Dzięki systemowi Webfleet można łatwo lokalizować załadunki oraz rozładunki. Wiadomości wysyłane są w powiadomieniach lub raportach. System raportuje momenty przekroczenia granic pojazdów niezależnie od tego co kierowca zapisze na tachografie, a użytkownicy mogą weryfikować dane bezpośrednio z mapy jak i dedykowanego raportu.
Zdalny odczyt plików DDD
Do funkcjonowania systemu samochód ciężarowy musi być wyposażony w urządzenie telematyczne, np.: Webfleet – LINK 740. Może być ono podłączone do cyfrowego tachografu w celu odczytywania aktualnego czasu pracy kierowcy oraz sczytywania danych z karty kierowcy lub z pamięci masowej. Dopełnieniem jest odpowiednia usługa aktywna na danym urządzeniu wraz z usługami dodatkowymi, które będą odpowiadały za sam proces ściągania danych, jak również prezentacji danych w systemie. Rodzajem usług, do których firmy podpinają się do tachografu jest usługa zdalnego odczytu plików DDD, określane w Webfleet jako Remote Download (RDL).
System Webfleet oferuje dwie usługi – TachoManager i TachoShare, które są odpowiedzialne za proces zdalnego odczytu danych. TachoManager zapewnia dokładny i aktualny pozostały czas jazdy kierowcy w systemie, czyli Remaining Driving Times (RDT) oraz przedstawia wgląd w ewentualne wykroczenia socjalne. Dzięki tej usłudze menedżerowie mogą regularnie odczytywać pliki DDD oraz szybko synchronizować dane z dyskiem komputera lub integrować z systemami zewnętrznymi przez API. Natomiast TachoShare to moduł zdalnego pobierania, który pobiera dane tachografów z pojazdów na trasie i zapewnia łączność z oprogramowaniem analitycznym innych firm. Tym samym pozwala zachować pełną kontrolę nad sposobem wykorzystywania i przesyłania danych.
Usprawnienie procedowania odszkodowań
Narzędzia telematyczne są szczególnie istotne podczas ewentualnych postępowań odszkodowawczych. W strategiach digitalizacji inwestycji, menedżerowie mogą inwestować w rozwiązania telematyczne Webfleet w kilku obszarach. Pierwszy z nich to zarządzanie transportem w temperaturze kontrolowanej, pozwalające na kontrolę nad aktualnym poziomem temperatury w pojazdach. Webfleet Cold Chain dostarcza natychmiastowe powiadomienia o przekroczeniach zdefiniowanych progów w systemie, aplikacji mobilnej, mailu.
Analiza zdarzeń nieprzewidzianych (crash sensor) to dokładne raportowanie o przekroczeniach prędkości i stylu jazdy kierowcy w tym informacji o gwałtownych manewrach, dzięki czujnikom detekcji wypadków. Weryfikacja jest możliwa poprzez interfejs użytkownika oraz w dedykowanych raportach (Webfleet OptiDrive). Kolejny obszar to kontrola ciśnienia w oponach w celu zapewnienia poprawy bezpieczeństwa, oszczędności na paliwie, mniejszej ilości przestojów i awarii oraz dłuższego czasu eksploatacji opon – system TPMS, czyli narzędzie do kontroli ciśnienia i temperatury opon w czasie rzeczywistym. Webfleet TPMS „wyposaża” ciągnik siodłowy oraz naczepę w bezprzewodowe czujniki zainstalowane w poszczególnych kołach. Przesyłają one do systemu informację o gwałtownych spadkach ciśnienia w oponie, wystąpieniu wycieków, bądź wzrostu temperatury danego koła. System działa prewencyjnie, zanim nastąpią poważne konsekwencje. Bezpieczeństwo kierowcy Bezpieczeństwo kierowców i floty za pomocą telematyki wideo zapobiega niebezpiecznym zdarzeniom drogowym. Webfleet Video to zaawansowane technologicznie rozwiązanie, które integruje nagrania z kamery samochodowej z danymi telematycznymi dotyczącymi jazdy, zapewniając pełen wgląd w okoliczności zdarzeń drogowych. Kamera z wbudowaną technologią sztucznej inteligencji identyfikuje ryzykowne zachowania - takie jak rozproszenie uwagi kierowcy czy korzystanie z telefonu komórkowego - ostrzega kierowcę, proaktywnie zapobiegając niebezpiecznym sytuacjom na drodze. Menedżerowie ponoszą więc niższe koszty ubezpieczenia i mogą uzyskać materiał dowodowy w postępowaniach roszczeniowych.
Aplikacje mobilne dla kierowców i spedytorów ułatwiają zarządzanie i planowanie prac serwisowych. Przy wykorzystaniu automatyzowanych procesów można łatwo przekazywać predefinowane listy usterek, alerty i powiadomienia. Rozwiązanie Webfleet Vehicle Check digitalizuje codzienne inspekcje pojazdu wykonywane przez kierowcę, ogranicza prace administracyjne i usprawnia proces zapewniania zgodności z przepisami. Dzięki temu można szybciej usuwać usterki w pojazdach i zapewnić kierowcom bezpieczniejsze warunki pracy.
Autor: Dariusz Terlecki, dyrektor regionalny Poland & EE,
Webfleet