Maszyny drogowe trzeba będzie tankować na stacjach paliw Fot. GDDKiA
Resort finansów uszczelnia system podatkowy. Teraz fiskus przygotowuje kolejne rozwiązania, które pozwolą na jeszcze dokładniejsze monitorowanie przewozu towarów akcyzowych, takich jak paliwa.
Nowe przepisy, które na razie resort finansów nazywa roboczo Connect+, zaostrzą przepisy dotyczące monitorowania przewozu towarów. Trudniej będzie zatankować pojazdy budowlane oraz spełnić wymogi dotyczące monitoringu dostaw papierosów, paliw czy smarów.
Działające od kilku lat przepisy wprowadzające system SENT, w znacznym stopniu ograniczyły proceder nadużyć w obszarze VAT i akcyzy, ale obecny stan prawny nie zadowalał fiskusa, który szykuje kolejne rozwiązania pod roboczą nazwą Connect+. Firmy sprzedające towary akcyzowe, budowlane i motoryzacyjne protestują, bo zmiana prawa utrudni im prowadzenie biznesu i np. maszyny drogowe będą musiały być tankowane na stacjach paliw.
Zastrzeżenia firm – odbiorców paliwa budzą także zmiany dotyczące terminu zgłaszania danych do SENT. Obecnie podmiot odbierający towar musi uzupełnić zgłoszenie nie później niż następnego dnia po dostawie. Według nowelizacji trzeba to będzie zrobić tego samego dnia. Zdaniem Orlenu zmiana może doprowadzić do zatorów logistycznych. Connect+ wydłuży także listę informacji, które muszą przekazywać firmy, np. o stanie liczników i mierników na dystrybutorach paliwowych, których na stacjach bywa nawet kilkanaście. (z)