Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Ciężarówki MAN rozpoznają pieszych i rowerzystów

Jeżdżą jeszcze bardziej ekonomicznie i intensywniej wspierają kierowcę
9 czerwca 2023

Nowy system bezpieczeństwa MAN FrontDetection pozwala uniknąć wypadków z udziałem pieszych lub rowerzystów Fot. MAN

 
Podczas pierwszego dnia 9. edycji Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki TransLogistica Poland oraz 4. Ogólnopolskich Targów Pracy Branży TSL – TransLogistica Jobs 2022, ogłoszono wyniki plebiscytu Przyjazny Pracodawca TSL 2022. Tytuł Przyjaznego Pracodawcy TSL 2022 zdobyły firmy: Geis PL - w kategorii firm dużych (o zatrudnieniu powyżej 500 pracowników), Frigo Logistics - w kategorii firm średnich (o zatrudnieniu od 51 do 500 pracowników) i ETS EU - w kategorii firm małych (o zatrudnieniu do 50 pracowników).
Nabywcy samochodów ciężarowych MAN mogą już zamawiać je z nowymi systemami, takimi jak wykrywanie pieszych i rowerzystów w martwym polu, rozpoznawanie znaków drogowych, wskaźnik ciśnienia w oponach i elektroniczna pomoc przy spinaniu z naczepą. Nowe rozwiązania odciążają kierowców od stresującej pracy. Nowa funkcja PredictiveDrive, jeszcze mocniejszy i bardziej oszczędny silnik D26, ulepszona aerodynamika i nowe osie w sumie pozwalają zaoszczędzić do 6 proc. paliwa.
Podczas dostaw w mieście, w czasie manewrowania na placu transportowym lub w różnych sytuacjach na skrzyżowaniach i podczas wjeżdżania na ronda: piesi lub rowerzyści mogą znaleźć się w niewidocznym dla kierowcy ciężarówki obszarze, bezpośrednio przed pojazdem. Nowy system bezpieczeństwa MAN FrontDetection pozwala uniknąć wypadków w takich sytuacjach w ruchu miejskim. System wykrywa, czy piesi lub rowerzyści znajdują się w tzw. martwym polu przy niskich prędkościach, do 10 km/h oraz ostrzega kierowcę wizualnie i akustycznie.
Jednocześnie nowa funkcja bezpieczeństwa została włączona do strategii ostrzegania i hamowania trzeciej generacji systemu wspomagania hamowania awaryjnego (EBA) firmy MAN. Rozpoznaje on teraz innych użytkowników drogi już przy prędkości 10 km/h, którzy nie znajdują się bezpośrednio na pasie przed ciężarówką, ale potencjalnie mogą go przekroczyć, ostrzega w przypadku nieuchronnej kolizji i, w razie potrzeby, automatycznie inicjuje hamowanie awaryjne aż do zatrzymania.
Zaktualizowano również system ostrzegania MAN AttentionGuard, który wykrywa niebezpieczną jazdę i ostrzega kierowcę optycznie i akustycznie: w porównaniu z poprzednią wersją udoskonalony system stale ocenia stabilność pojazdu na pasie ruchu i interwencje kierowcy. Kierowca może zostać ostrzeżony bez przekraczania oznaczeń pasa ruchu, jeśli system wykryje spadek jego uwagi.
System ostrzegania o odległości również przyczynia się do bezpieczeństwa na długich trasach. Jeśli kierowca przekroczy dopuszczalną minimalną odległość, system ostrzega. Wyświetlanie rzeczywistej odległości w metrach od poprzedzającego pojazdu pomaga w ponownym ustaleniu i utrzymaniu prawidłowej odległości, jeśli tempomat ACC z kontrolą odległości nie zostanie włączony.
Szybki i centralny dostęp do wszystkich funkcji wspomagających (takich jak asystent zmiany pasa ruchu i skrętu, asystent ruchu dalekobieżnego MAN CruiseAssist czy FrontDetection do wykrywania pieszych i rowerzystów) zapewnia nowy przycisk umieszczony na kierownicy wielofunkcyjnej lub na desce rozdzielczej.
Kolejnym wkładem w profilaktykę bezpieczeństwa drogowego jest przygotowanie do podłączenia alkomatu, który mierzy zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu i umożliwia uruchomienie silnika tylko wtedy, gdy kierowca jest zdolny do kierowania.

Kolejnym znaczącym odciążeniem dla kierowcy jest sprzęg siodłowy wyposażony w czujniki Fot. MAN

 

Więcej wsparcia w codziennej jeździe

Oprócz licznych aktywnych systemów ostrzegawczych lub prewencyjnych systemów bezpieczeństwa, MAN Trucks oferuje teraz nowe systemy, które znacznie odciążają kierowcę w jego codziennej pracy, a tym samym pośrednio również przyczyniają się do większego bezpieczeństwa.
Jednym z nich jest nowe rozpoznawanie znaków drogowych. Wyświetlanie w czasie rzeczywistym przepisów ruchu drogowego i limitów prędkości, które obowiązują w danej sytuacji na drodze, odciąża kierowcę, który może w pełni skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu i ruchu drogowym, nie martwiąc się, że przeoczy obowiązujące ograniczenia.
Cennych informacji dostarcza również nowy wyświetlacz ciśnienia i temperatury w oponach. Właściwe ciśnienie w oponach pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, a także zmniejsza ryzyko niebezpiecznego pęknięcia opony i pożaru w wyniku przegrzania. System wyświetla również ciśnienie i temperaturę opon przyczep i naczep wyposażonych w odpowiednie czujniki.
Nawet jeśli zawodowi kierowcy są wprawieni w cofaniu długim zestawem, nadal mogą spotkać się z trudnymi sytuacjami z powodu ograniczonej widoczności do tyłu. Tutaj kierowcę wspomaga Reversing Motion System – wykorzystujący kamerę umieszczoną z tyłu. Obraz z kamery jest automatycznie pokazywany na wyświetlaczu po włączeniu biegu wstecznego i może być również aktywowany ręcznie w dowolnym momencie za pomocą przycisku na desce rozdzielczej. W ten sposób kierowca może sprawdzić, co dzieje się za jego pojazdem.
Kolejnym znaczącym odciążeniem dla kierowcy jest sprzęg siodłowy wyposażony w czujniki. Czujnik naczepy na płycie siodłowej, czujnik sworznia zwrotnicy na zamku sprzęgu i czujnik blokady na osłonie dostępu monitorują proces sprzęgania i dostarczają informacji bezpośrednio za pomocą cyfrowego wyświetlacza. W ten sposób kierowca może sprawdzić zablokowanie siodła bezpośrednio ze swojego miejsca pracy – ogromna ulga, zwłaszcza w nocy, a tym samym dodatkowy zysk dla bezpieczeństwa.
Nowe sterowanie zawieszeniem pneumatycznym również przyczynia się do ułatwienia operacji łączenia i rozłączania z naczepą. Zapewnia to nowa ergonomiczna konstrukcja pilota, uzupełniona o możliwość obsługi funkcji zawieszenia pneumatycznego za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy i menu pokładowego. Nowy system umożliwia również sterowanie zawieszeniem pneumatycznym naczepy, co również skraca czas podnoszenia i opuszczania nawet o 50%.
Wreszcie nowe rozpoznawanie głosu za pomocą karty kierowcy sprawia, że ​​ustawienie jest szczególnie łatwe w przypadku zmiany kierowców. Oprócz dwóch standardowych języków, niemieckiego i angielskiego, 28 dodatkowych języków można bezpłatnie pobrać z MAN Now za pośrednictwem platformy RIO. Dzięki funkcji rozpoznawania języka i pakietowi językowemu, funkcji Idle Shutdown, systemom zwiększania wydajności jazdy MAN EfficientCruise i MAN EfficientRoll, monitorowaniu czasu jazdy MAN TimeInfo i MAN TimeControl oraz programom jazdy dla przekładni MAN TipMatic funkcja pobierania bezpośrednio do pojazdu obejmuje teraz dużą liczbę zdalnie dostępnych funkcji pojazdu. Można w ten sposób doposażyć również w samochody ciężarowe MAN od roku modelowego 2022.

Nowy silnik D26 rozwija moc wyższą o 10 KM i maksymalny moment obrotowy wyższy o 50 Nm Fot. MAN

 

Poprawiona wydajność i optymalizacja użytkowania

Oprócz aktualizacji systemów bezpieczeństwa wspierających kierowców, firma MAN Truck & Bus zintensyfikowała również swoje działania w zakresie redukcji zużycia paliwa – przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności: już od targów IAA 2022 nowy silnik D26 rozwija moc wyższą o 10 KM i maksymalny moment obrotowy wyższy o 50 Nm, i jednocześnie zużywa zauważalnie mniej paliwa. Do tego dochodzą ulepszenia aerodynamiczne kabin, zoptymalizowane spojlery boczne i dachowe, nowa generacja oszczędzających paliwo, lekkich osi napędowych z nowym olejem przekładniowym do osi o niskim współczynniku tarcia i MAN EfficientCruise, który działa jeszcze bardziej proaktywnie. W sumie możliwe są oszczędności paliwa do 6 procent. Nowo zintegrowana funkcja PredictiveDrive sprawia, że ​​tempomat GPS jest jeszcze bardziej wydajny. Planuje optymalną krzywą prędkości dla ukształtowania terenu przed pojazdem i wybiera najbardziej oszczędny punkt pracy silnika, biorąc pod uwagę przełożenie skrzyni biegów i robi to już od prędkości 30 km/h.
W lżejszych seriach TGL i TGM nowa przekładnia jest główną innowacją w obszarze układu napędowego. Nowy MAN PowerMatic pozwala pojazdom MAN TGL i TGM na jeszcze wydajniejszą zmianę biegów. Jednocześnie automatyczna przekładnia hydrokinetyczna zapewnia sprawne przyspieszanie – to pożądane rozwiązanie do pracy w mieście i zastosowań dla takich służb jak straż pożarna.
Portfolio innowacji, które można już zamówić dla TGX, TGS, TGL i TGM, uzupełnia nowy system zarządzania akumulatorami, który uwzględnia zwiększone wymagania wielu dodatkowych odbiorników energii elektrycznej w okresach bezczynności i zapewnia zdolność rozruchu pojazdu poprzez ewentualne odłączanie mniej ważnych odbiorników. Wraz z rozszerzeniem gamy wywrotek fabrycznych Meiller TRIGENIUS, zaprezentowanych na targach IAA 2022 dla wszystkich czterech serii samochodów ciężarowych, firma MAN po raz kolejny znacznie rozszerza swoje portfolio fabrycznych rozwiązań w zakresie zabudów.
Wraz z gwarancją mobilności MAN Mobile24, która została ponownie rozszerzona i obejmuje teraz również rezerwację terminów i wsparcie za granicą, serwis opon i raporty stanu online oraz szczegółowe informacje za pośrednictwem MAN ServiceCare, MAN przygotował pakiet nowo dostępnych innowacji zgodnie z hasłem „Simplifying Business”, czyli samochody ciężarowe jeszcze bardziej wydajne i przyjazne dla użytkownika, ale przede wszystkim jeszcze bezpieczniejsze. (z)

Poprawiono aerodynamikę kabin Fot. MAN

Firma MAN po raz kolejny znacznie rozszerza swoje portfolio fabrycznych rozwiązań w zakresie zabudów Fot. MAN

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.