Potwierdza to 46,9% fleet managerów w raporcie przygotowanym przez Instytut KerallaResearch
Przedsiębiorcy coraz bardziej patrzą na nowe technologie, które mogą znacząco obniżyć koszty eksploatacji floty Fot. ZM
• Przedsiębiorcy coraz bardziej patrzą na nowe technologie, które mogą znacząco obniżyć koszty eksploatacji floty
• 41,1% klientów flotowych stara się inwestować w technologie, które przynoszą oszczędności na paliwie
• Co czwarta firma korzysta z aplikacji do zarządzania flotą
Sytuacja makroekonomiczna sprawia, że przewoźnicy i firmy flotowe muszą coraz baczniej przyglądać się kosztom operacyjnym i szukać sposobów na optymalizację działania. Obecnie w związku z kryzysem paliwowym oraz wzrostem kosztów pracy oraz prowadzenia działalności firmy szukają narzędzi, które w szybki sposób przyczynią się do generowania oszczędności.
Trend ten potwierdzają dane z najnowszego raportu „Nowoczesne technologie ograniczające koszty utrzymania flot” przygotowanego przez Instytut KerallaResearch na zlecenie magazynu „Fleet” oraz Webfleet – wiodącego dostawcy rozwiązań do zarządzania flotą pojazdów.
Badanie wykonano wśród 465 mikro, małych i średnich firm posiadających samochody służbowe, osób odpowiedzialnych za zarządzanie firmą oraz osób decyzyjnych w kwestiach inwestycji rozwoju firmy. Raport prezentuje zainteresowanie nowoczesnymi technologiami wśród firm flotowych, ich świadomość sposobu, w jaki wspierają one zarządzanie flotami w kontekście oszczędzania oraz w jakich działaniach najbardziej są użyteczne. Celem badania było również sprawdzenie w jakim zakresie klienci flotowi korzystają z najprostszych w użytkowaniu technologii, takich jak choćby aplikacje mobilne.
Najważniejsze wnioski z badania:
- 46,9% klientów flotowych wyraża przekonanie, że technologia równa się oszczędności;
- 41,1% klientów flotowych widzi największą przestrzeń do oszczędzania w obszarze paliwa;
- 25,4% firm stosuje aplikacje mobilne do zarządzania flotą;
- 132 firmy wykorzystujące lub planujące wykorzystywać aplikacje do zarządzania flotami twierdzi, że najważniejszymi korzyściami technologii na telefon jest szybka komunikacja pomiędzy pracownikami (58,3%), monitorowanie wydatków i lepsze zarządzanie (53,8%) oraz działania związane z bezpieczeństwem kierowców i ładunku (22,7%)
Oszczędzanie przy pomocy nowoczesnych technologii
Niemal połowa fleet managerów oraz innych decydentów przyznaje, że inwestycja w nowoczesne technologie pomaga im w oszczędzaniu. 31,6% uważa, że wymierne korzyści przychodzą po czasie i w zależności od innych czynników, natomiast 15,3% jest zdecydowanie przekonana, że technologia jest koniecznością w tym zakresie. Część respondentów nie jest przekonana o wpływie technologii na budżet firmy. Ponad 20% podaje, że technologia nie daje oszczędności, a 11,2%, że jest to jedynie dodatkowy wydatek dla firmy. Aż co piąta ankietowana firma miała jednak kłopot ze stwierdzeniem czy inwestycja w technologie może wspomóc w optymalizacji floty. Warto podkreślić, iż większe przekonanie o korzyściach wykorzystywania nowoczesnych technologii istnieje w średnich firmach niż w mikrofirmach.
– Branża jest dopiero na początku drogi związanej z wprowadzaniem zaawansowanych narzędzi technologicznych – twierdzi Agnieszka Szwaj, marketing manager Poland & EE w Webfleet. – Musimy budować świadomość i edukować w jaki sposób można wykorzystywać nowoczesne systemy, jakie mają funkcje, jak je dopasować do potrzeb firmy oraz ile można z nimi zaoszczędzić. Widzimy duży potencjał w tym zakresie dla nas jako dostawców rozwiązań telematycznych.”
Najwięcej mogą zaoszczędzić na paliwie
Respondenci badania podkreślają, że obecnie największą przestrzenią do oszczędzania jest obszar związany z paliwem. Przedsiębiorcy stosują rozwiązania w samochodach służbowych, które pozwalają monitorować i kontrolować jego zużycie. 41,1% deklaruje, że prowadzi monitoring zużycia paliwa, czyli stara się nadzorować, jak jeżdżą kierowcy i jak duże wydatki ponoszą na paliwo, a 29,7% wdrożyło karty paliwowe, pomagające zarządzać tankowaniem. Na oszczędzanie paliwa przekłada się również optymalizacja tras przejazdów, taki obowiązek wprowadziło 24,3% badanych firm.
– Dokładne raporty, analiza spalania na poszczególnych trasach przez poszczególne pojazdy nie tylko w czasie rzeczywistym, ale także w dłuższym okresie, pozwalają szybko zidentyfikować wszelkie anomalie oraz obszary do poprawy – mówi Dariusz Terlecki, regional director Poland & EE w Webfleet. –Dodatkowymi i bardzo ważnymi benefitami osiąganymi niejako przy okazji jest poprawa bezpieczeństwa i obniżenie kosztów serwisowania.
Badanie pokazuje również, że przedsiębiorcy chętnie wyposażają samochody w systemy telematyczne, które dokładnie raportują ogólny koszt flot oraz pomagają zarządzać firmą i podnieść bezpieczeństwo kierowców i przewożonych towarów. Z takiego wsparcia korzysta obecnie 12,5 proc. ankietowanych firm.
– Korzyści dla firm i możliwości generowania oszczędności dzięki telematyce są tym większe, im większy zakres jej zastosowania i większy zakres pozyskiwanych oraz analizowanych danych. To zarządzający flotami stoją na końcu każdej innowacji i od nich zależy, czy będą chcieli w pełni wykorzystać potencjał oferowanych rozwiązań – podsumowuje Dariusz Terlecki.
Korzyści płynące z wykorzystywania technologii na telefon, wspierających zarządzanie flotą.
Według raportu, 132 firmy korzystają lub planują wprowadzić aplikacje do zarządzania flotą. Są to głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, które zatrudniają od 10 osób i posiadają 10 samochodów wzwyż. Dla nich działania, do których najbardziej przydatne są aplikacje to przede wszystkim szybki przepływ informacji między pracownikami (58,3%) oraz monitorowanie wydatków związanych z paliwem, eksploatacją i naprawą samochodów (53,8%). Duża liczba respondentów przyznała również, że wdrożyli oni technologie by podnieść bezpieczeństwo swoich kierowców i przewożonych towarów – 22,7%.
– Nowoczesne technologie do zarządzania flotą dają szereg usprawniających działanie narzędzi, które pozwalają na bieżąco monitorować stan techniczny pojazdów oraz planować i zarządzać zadaniami serwisowymi – mówi Agnieszka Szwaj. – Wykorzystując systemy telematyczne, można podejmować proaktywne działania, które będą miały na celu niedopuszczenie do jakiejkolwiek awarii, która spowoduje wzrost kosztów i może prowadzić do niebezpieczeństwa kierowców. Jest szereg narzędzi w postaci aplikacji mobilnych jak np.: Webfleet Vehicle Check, która służy usprawnianiu automatyzowania i cyfryzowania codziennych inspekcji pojazdów dokonywanych przez kierowców. Dzięki takim rozwiązaniom fleet manager otrzymuje informacje o stanie technicznym pojazdu i jego elementach, które wymagają bądź w przyszłości będą wymagać naprawy. Takie rozwiązania nie wymagają wielkich implementacji co pozwala bardzo szybko administrować całym procesem związanym z planowaniem. (z)
O badaniu
Badanie przeprowadzono w kwietniu 2023 roku przez Instytut KerallaResearch w ramach projektu „Skaner MŚP”, prowadzonego co kwartał wśród mikro, małych i średnich firm. Do badania kwalifikowano wyłącznie firmy posiadające samochody służbowe. Respondentami było 465 właścicieli firm flotowych, osób odpowiedzialnych za zarządzanie firmą oraz osoby decyzyjne w kwestiach inwestycji rozwoju firmy. W tej grupie 52,8% badanych firm posiada floty do pięciu pojazdów, 18,1% – 6 do 10 pojazdów, 15,5% – 11 do 20 pojazdów, 10,5% stanowiły floty z parkiem od 21 do 50 aut; 2,2% od 51 do 100 i 0,9% floty największe, powyżej 101 samochodów. Wśród badanych dominują firmy zatrudniające od 10 do 49 osób (40,8%). Najwięcej odpowiedzi uzyskano z branży usługowej (44,1% badanych). Dominują odpowiedzi z regionu południowego (woj. śląskie i małopolskie) – 21,7% oraz regionu centralnego (woj. mazowieckie i łódzkie) – 21,3% udzielonych opinii. Badanie przeprowadzono telefonicznie według standaryzowanego kwestionariusza na reprezentatywnej i kontrolowanej pod względem jakości doborem próby, wyłącznie z firmami aktywnymi gospodarczo.
O Webfleet
Webfleet to rozwiązanie Bridgestone do zarządzania flotą. Ponad 60 tysięcy klientów na całym świecie korzysta z rozwiązań Webfleet, w celu zwiększenia ogólnej wydajności floty, bieżącego wsparcia kierowców, bezpieczeństwa i pracowania w sposób bardziej zrównoważony.
Źródło: Webfleet
Źródło: Webfleet
Źródło: Webfleet
Źródło: Webfleet