Fot. Seris Konsalnet
Światowy rynek zabezpieczeń GPS rośnie w szybkim tempie – w ciągu najbliższych trzech lat już co czwarty transport będzie zabezpieczony profesjonalnym monitoringiem GPS. Nic dziwnego, skoro złodzieje są zdolni nawet do okradania transportów, będących w ruchu. Jak zatem powinno się zabezpieczać cenne ładunki na trasach międzykontynentalnych? Dzień powszedni logistic managera może wyglądać tak – pojawia się zlecenie transportu dużej ilości cennych i trudnych do wyprodukowania podzespołów do urządzeń medycznych. Wartość całej dostawy to kilkaset tysięcy dolarów. Podzespoły zajmują sześć kontenerów, zaś odbiorca znajduje się w Nowej Zelandii. Śledzenie przesyłki nie rozwiązuje jego problemu - to tylko wiedza, co się dzieje z dostawą, natomiast nie wie, w jakim stanie jego towar dojedzie na miejsce. A musi dojechać w stanie idealnym – jest to pierwsze poważne zamówienie, od terminowej i kompletnej dostawy zależą dalsze zlecenia i wynik finansowy firmy. Co ma zrobić? Dostawa na inny kontynent za pomocą różnych metod transportu: kołowego, kolejowego, lotniczego i morskiego – to tzw. transport intermodalny. Ponad 80 proc. towarów w handlu międzynarodowym przewożonych jest drogą morską, zaś straty, związane tylko z kradzieżami towarów, szacowane są na 50 mld dol. rocznie, nie mówiąc już o innych czynnikach, takich jak np. źle umocowany ładunek. Wpływa na to skala – w transporcie używanych jest ok. 17 milionów kontenerów. Transport narażony jest zatem na wiele niebezpieczeństw – zarówno spowodowanych przez siły natury, jak i działalność człowieka. Dodatkowo monitorowanie i planowanie ETA ładunków oraz ich aktualny status, jest dla logistic managerów istotniejsze niż kiedykolwiek z uwagi na konieczność zachowania łańcuchów dostaw. Niestety procesy produkcji oraz dostawy towarów z fabryk do magazynów pośrednich lub użytkowników końcowych zostały znacząco utrudnione w ostatnich latach z uwagi na COVID-19 oraz wojnę w Ukrainie. Na co zatem należy zwrócić uwagę?
Przygotowanie ładunku
Najpierw rzeczy najważniejsze - ładunek musi zostać odpowiednio przygotowany do transportu. To oznacza, że powinien być dobrze zapakowany i zabezpieczony w taki sposób, aby uniknąć uszkodzeń spowodowanych przez drgania, uderzenia lub inne czynniki. W niektórych przypadkach może być konieczne użycie specjalistycznych kontenerów, takich jak kontenery chłodnicze dla ładunków, które wymagają kontroli temperatury, lub kontenery z systemami kontroli wilgotności dla ładunków wrażliwych na wilgoć.
Wybór metod zabezpieczenia ładunku przed otwarciem i rozwiązań z zakresu telematyki
Istnieją różne metody zabezpieczania ładunku, w tym plomby, kłódki, systemy śledzenia GPS, jak również zabezpieczenia mechaniczne. Wybór zależy od charakterystyki ładunku, rodzaju transportu i innych czynników. – W ostatnim okresie nasiliły się kradzieże i włamania do ciężarówek oraz kontenerów na terenie Polski i Europy – mówi Paweł Turniak, dyrektor ds. systemów GPS w firmie Seris Konsalnet, która oferuje systemy zabezpieczeń ładunków intermodalnych. – Złodzieje działają w coraz bardziej wymyślny sposób, okradane są nawet transporty będące w ruchu. Trudno w to uwierzyć, ale dochodzi do kradzieży towarów z pojazdów ciężarowych jadących z prędkością autostradową.
Kontrola środowiska
W przypadku niektórych ładunków, takich jak materiały wrażliwe na temperaturę lub wilgotność, konieczne jest monitorowanie i kontrolowanie warunków środowiskowych podczas transportu. Może to obejmować użycie odpowiednich sensorów i systemów śledzenia, aby monitorować temperaturę, wilgotność i inne parametry. W przypadku wykrycia zmian, system może wysłać powiadomienie, umożliwiając szybką reakcję.
Śledzenie i monitorowanie ładunku
Zastosowanie systemów śledzenia GPS pozwala na monitorowanie lokalizacji ładunku w czasie rzeczywistym. W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości, takich jak zmiana trasy, nieplanowany postój lub naruszenie zabezpieczeń, system powinien generować odpowiednie powiadomienia.
Zapewnienie bezpieczeństwa podczas transhipmentu
Przeładunki i postoje to momenty, kiedy ładunek jest najbardziej narażony na ryzyko uszkodzenia lub kradzieży. Dlatego ważne jest zastosowanie odpowiednich środków zabezpieczających, takich jak ochrona fizyczna, systemy alarmowe czy monitorowanie na żywo.
Ubezpieczenie ładunku
Mimo wszystkich środków bezpieczeństwa zawsze istnieje ryzyko, że coś pójdzie nie tak. Dlatego zawsze należy ubezpieczyć ładunek, co pokryje ewentualne straty wynikające z kradzieży, uszkodzeń lub innych problemów.
Szkolenie personelu
Na koniec chyba najważniejsze - wszyscy pracownicy zaangażowani w transport i obsługę ładunków powinni być przeszkoleni w zakresie zabezpieczeń, procedur awaryjnych, obsługi systemów monitorowania i innych aspektów związanych z bezpieczeństwem. – Zabezpieczenia wykorzystujące systemy satelitarne oraz telemetryczne ładunków intermodalnych rosną w tempie blisko 50 proc. rocznie – dodaje Paweł Turniak. – Oczekujemy, że w ciągu najbliższych trzech lat (do 2025 r.) liczba aktywnych urządzeń urośnie do 10 mln. Wtedy blisko co czwarty kontener (24 proc.) będzie miał zainstalowany system satelitarnego śledzenia transportu intermodalnego. Dzięki zastosowaniu urządzeń do satelitarnego śledzenia ładunku logistic manager może nie tylko fizycznie zabezpieczyć np. kontener, ale także monitorować jego bieżącą pozycję oraz inne parametry - np. temperaturę i wilgotność w jego wnętrzu. Co wchodzi w zakres takiego monitoringu? Informacja, gdzie znajduje się jego transport; otrzymuje powiadomienia, gdy zacznie poruszać się poza wyznaczoną trasą; otrzyma alert, gdy zostanie naruszona elektroniczna plomba na ładunku lub gdy ktoś nieuprawniony będzie starał się złamać zabezpieczenia elektronicznej kłódki. Co więcej, dokładnie wie, jak długo jedzie transport, jak zmieniały się temperatura i wilgotność, czy pojawiły się niezaplanowane postoje. Podczas kontroli celnej logistic manager może zdalnie otworzyć ładunek do inspekcji, a potem – również zdalnie – zabezpieczyć go. Zabezpieczenia te mogą również posiadać certyfikat ATEX (zabezpieczenie ładunków zagrożonych wybuchem). (z)