Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Bosch planuje szybszy wzrost

Cele Grupy na rok 2022 zostały osiągnięte
28 czerwca 2023

Fot. Bosch

 
W wymagającym 2022 roku Bosch przekroczył swoje cele biznesowe. Koncern, który jest dostawcą technologii i usług, zwiększył całkowitą sprzedaż do 88,2 mld euro w porównaniu do 78,7 mld euro w roku poprzedzającym. Oznacza to wzrost o 12% r/r. Przedstawiając wyniki roczne spółki, dr Stefan Hartung, prezes globalnego zarządu Robert Bosch GmbH, powiedział:
– Dobrze poradziliśmy sobie z wyzwaniami 2022 roku – zarówno nasza sprzedaż, jak i marża były wyższe od oczekiwanych. Nawet jeśli otoczenie społeczno-gospodarcze nadal będzie wymagające, chcemy rozwijać się znacznie szybciej.
W kolejnych latach celem firmy Bosch jest wzrost sprzedaży o średnio 6-8% rocznie oraz osiągnięcie marży na poziomie co najmniej 7%.
– Naszym celem jest rozwój w każdym regionie świata i bycie w gronie trzech wiodących dostawców na ważnych dla nas rynkach – dodał Stefan Hartung.
Walka ze zmianami klimatu powoduje też głębokie zmiany w biznesie i społeczeństwie oraz przyspiesza transformację technologiczną.
– Ta technologiczna zmiana otwiera możliwości rozwoju, które chcemy wykorzystać w naszej dotychczasowej działalności, a także w pokrewnych i zupełnie nowych dziedzinach – stwierdził Hartung. – W tym kontekście nasz etos technologii „Invented for life” jest idealny – nie tylko jeśli chodzi o główne trendy w zakresie elektryfikacji, automatyzacji i cyfryzacji, ale bardziej niż kiedykolwiek, również w odniesieniu do oprogramowania i sztucznej inteligencji.
– Pomimo wielu wyzwań możemy pochwalić się doskonałymi wynikami za 2022 rok. Co więcej - przygotowaliśmy fundamenty pod budowę sukcesu Bosch na rynkach przyszłości – stwierdził dr Markus Forschner, CFO Robert Bosch GmbH. W ubiegłym roku firma wydała łącznie ponad 12 mld euro na zabezpieczenie swojej przyszłości. Wydatki na badania i rozwój wzrosły do 7,2 mld euro (z 6,1 mld euro w 2021 r.), co stanowi 8,2% wartości sprzedaży (7,8% w 2021 r.). Nakłady inwestycyjne również wzrosły o 1 mld euro, do 4,9 mld euro.
 

Rok 2023: presja kosztowa, inflacja i ochłodzenie gospodarcze

Pomimo następstw pandemii COVID-19, w pierwszym kwartale 2023 roku Grupa Bosch zwiększyła sprzedaż o 3,5%. Szczególny rozwój odnotował region Ameryki Północnej, z dwucyfrowym wzrostem wynoszącym 18,1%. Również w Europie firma odnotowała mocny wzrost na poziomie 7,7%.
– Pierwsze kilka miesięcy pokazało, że rok 2023 również będzie pełen wyzwań – zauważył CFO. Wyjaśnił, że spodziewa się wysokich cen na rynkach surowców i energii, a także wysokich poziomów inflacji. Jeśli chodzi o rok 2023, Bosch przewiduje, że światowa produkcja gospodarcza wzrośnie jedynie o 1,7%, tym samym jej rozwój będzie w znacznym stopniu ograniczony rok do roku. Mimo bardzo umiarkowanych prognoz gospodarczych, Bosch chce osiągnąć w 2023 roku wzrost sprzedaży na poziomie 6-9%.

Solidny wzrost w 2022 r. w Polsce

Grupa Bosch w Polsce zakończyła rok obrotowy 2022 z blisko 7,2 mld zł (ponad 1,5 mld euro) skonsolidowanej sprzedaży w Polsce, odnotowując tym samym wzrost przychodów o prawie 18% w porównaniu z rokiem poprzednim. Całkowita sprzedaż netto wyniosła ponad 13,5 mld zł (2,9 mld euro) i była o 13% wyższa niż w roku poprzednim.
– Mimo ekonomicznych konsekwencji światowego kryzysu politycznego i wojny w Ukrainie, Bosch osiągnął dobre wyniki sprzedażowe na polskim rynku 2022 roku. Udało nam się również rozbudować nasze Centrum Kompetencji IT, którego zespół powiększył się do ponad 1.000 ekspertów. Rozwinęliśmy również nasze fabryki: komponentów do układów hamulcowych, sprzętu AGD i akcesoriów do elektronarzędzi, w których powiększyliśmy moce produkcyjne – powiedział Rafał Rudziński, prezes spółki Robert Bosch i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce.
31 grudnia 2022 r. liczba pracowników zatrudnionych w Grupie Bosch w Polsce wynosiła blisko 9.400 osób. Wszystkie sektory biznesu Bosch rozwijały się w Polsce pozytywnie, a obszary mobilności, przemysłu i dóbr konsumpcyjnych odnotowały dwucyfrowe wzrosty. W bieżącym roku obrotowym Bosch w Polsce prognozuje spowolnienie wzrostu ze względu na utrzymujące się wyzwania gospodarcze i polityczne w Europie i na świecie.

Mobilność: rozwój dzięki reorganizacji

Bosch dostosowuje swoją działalność w obszarze mobilności do zmieniających się wymagań rynku i klientów. Firma chce jeszcze lepiej i szybciej odpowiadać na potrzeby obecnych i nowych klientów oferując dopasowane rozwiązania od jednego dostawcy.
– Chcemy nadal być wiodącym dostawcą technologii i preferowanym partnerem dla klientów z branży mobilności. Przygotowujemy do tego solidny grunt – powiedział dr Hartung. Dotychczasowy sektor biznesowy Mobility Solutions, zatrudniający około 230.000 pracowników w ponad 300 placówkach i 66 krajach na całym świecie, zmienia nazwę na „Bosch Mobility”. Prezes zarządu Bosch zapowiedział, że celem działu, który zyskuje też nową strukturę i własny zarząd, będzie osiąganie średnio 6% wzrostu rocznie do 2029 r. W tym roku jego roczna sprzedaż ma osiągnąć poziom ponad 80 mld euro. Jednym z filarów przyszłego wzrostu będzie rynek oprogramowania dla branży motoryzacyjnej, którego wartość ma się potroić do końca bieżącej dekady. Na tym rynku Bosch Mobility będzie dostarczać swoim klientom oprogramowanie do systemów operacyjnych i aplikacji specyficznych dla konkretnego obszaru funkcjonowania pojazdu. Bosch znacznie rozwija również swoją działalność w zakresie elektroniki samochodowej: aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na układy scalone z węglika krzemu, firma planuje przejąć część biznesu amerykańskiego producenta sensorów TSI Semiconductors. W ciągu najbliższych kilku lat Bosch chce zainwestować ponad 1,4 mld euro w oddział tej amerykańskiej firmy w Roseville w Kalifornii i przebudować zakłady produkcyjne. Od 2026 roku mają tam być produkowane pierwsze chipy na 200-milimetrowych układach scalonych, opartych na innowacyjnym materiale jakim jest węglik krzemu (SiC). (z)

Rafał Rudziński, prezes spółki Robert Bosch i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce: – Bosch osiągnął dobre wyniki sprzedażowe na polskim rynku Fot. Bosch

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.