Ciągnik siodłowy eActros 300 pokonał trasę z fabryki Mercedes-Benz w Wörth do Aksaray w Turcji Fot. Mercedes-Benz
Ciągnik siodłowy eActros 300 do transportu dystrybucyjnego pokonał trasę o długości około 3.000 kilometrów, z fabryki Mercedes-Benz w Wörth do Aksaray w Turcji, gdzie odbywają się m.in. drogowe testy wytrzymałości i niezawodności tej elektrycznej ciężarówki.
Inżynierowie testowi wybrali trasę przejazdu przez Austrię, Słowenię, Chorwację, Serbię i Bułgarię. Na całej trasie ciągnikowi siodłowemu eActros 300 towarzyszyły dwu- i trzyosiowe podwozia ciężarowe eActros, produkowane seryjnie od końca 2021 r. Akumulatory wszystkich wspomnianych elektrycznych samochodów ciężarowych ładowano na trasie wyłącznie z publicznie dostępnych terminali ładujących.
Dr Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks:
– Przygotowania do zbliżającego się jesiennego uruchomienia produkcji seryjnej ciągnika siodłowego eActros 300 obejmują między innymi drogowe testy wytrzymałościowe przeprowadzane w naszym zakładzie w Aksaray. Jako dodatkowy test wykorzystaliśmy również trudną trasę na miejscu. Wnioski: ten elektryczny samochód ciężarowy z powodzeniem pokonał zróżnicowaną trasę przez Europę Środkową i Południowo-Wschodnią i jest gotowy do produkcji seryjnej.
Na zróżnicowanej trasie
Na trasie do Turcji inżynierowie testowi skupili się przede wszystkim na systemach bezpieczeństwa, osiągach i trwałości pojazdu. W odniesieniu do napędu elektrycznego szczególnie uważnie przyjrzano się działaniu prognozy zasięgu, rekuperacji i sprawnej łączności z terminalami ładującymi za granicą. Zarówno zróżnicowana, trudna topografia trasy, jak i różnorodne warunki klimatyczne stwarzały dobre podstawy do przeprowadzenia szeroko zakrojonych testów pojazdu na drodze.
Ciągnik gotowy do produkcji seryjnej
Wariant modelowy eActrosa 300 – ciągnik siodłowy – przy uwzględnieniu maksymalnej dopuszczalnej długości całkowitej zestawu, może ciągnąć wszystkie naczepy stosowane powszechnie w Europie. Ten elektryczny ciągnik siodłowy bazuje na tych samych rozwiązaniach technicznych, co eActros 300/400 w wersji podwozie. Trzy pakiety akumulatorowe, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh , umożliwiają mu zasięg do 220 km na jednym ładowaniu akumulatorów. eActrosa 300 można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę. W zeszłorocznej serii testów ciężarówka pokonała już przełęcz Arlberg w Austrii. Trasy testowe przebiegały miejscami na wysokości ponad 1.800 m. Seryjna produkcja ciągnika ma ruszyć jesienią bieżącego roku.
Podwozia eActros 300/400
Ciągnikowi siodłowemu eActros 300 towarzyszyły dwa eActrosy 300 (4x2 i 6x2). Akumulatorowo-elektryczny Mercedes-Benz eActros do ciężkiego transportu dystrybucyjnego od 2021 r. zjeżdża z linii produkcyjnej fabryki w Wörth. Akumulatory eActrosa składają się z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh . eActros 400, wyposażony w cztery pakiety akumulatorowe, ma zasięg do 400 kilometrów. Technicznym sercem tej elektrycznej ciężarówki jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną przez rekuperację. Energia wytworzona w ten sposób podczas hamowania trafia z powrotem do akumulatorów pojazdu, a następnie może być ponownie wykorzystana do jego napędzania. (z)
Ciągnikowi siodłowemu eActros 300 towarzyszyły dwa eActrosy 300 (4x2 i 6x2) Fot. Mercedes-Benz