Dziennikarze mieli do dyspozycji 11 pojazdów demo z różnymi zabudowami
Fot. AM
Koncern DAF rozszerza nową generację modeli XD, XF, XG i XG+ o podwozia pod zabudowę z dwiema napędzanymi osiami, z przeznaczeniem do zastosowań terenowych i drogowych. Należą do nich XDC i XFC. Pojazdy te należą do grupy pojazdów Construction, dostępne również w wersjach z układem osi 4x2.
Próby w ekstremalnych warunkach
O takiej gratce, jaką przygotował DAF, dziennikarze zawsze marzą. Na jednym z parkingów w holenderskim miasteczku Schaesberg, czekało zaparkowanych 11 pojazdów demo z różnymi zabudowami. Dobrych warunków do sprawdzenia samochodów testowych nie brakowało. Oprócz sprawdzania ich możliwości w ruchu miejskim była okazja do wypróbowania całej gamy modelowej DAF-a w bardziej ekstremalnych warunkach, a mianowicie w lokalnej kopalni kruszywa. To, że XF, XG i XG+ do transportu długodystansowego oraz ciężkiego zdobyły nagrodę International Truck of the Year 2022 wiemy. Natomiast model XD do zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych otrzymał wyróżnienie za rok 2023, co wpłynęło na zadowalające wyniki sprzedaży.
Część pojazdów DAF-a można było testować na wymagających terenach lokalnej kopalni kruszywa
Fot. AM
Niższe koszty naprawy
W zasadzie DAF ma dobry oręż, bo pojazdy udostępnione dziennikarzom do jazd testowych napawają optymizmem. Mają potencjał i wprowadzają sporo zamieszania na rynku. Gama XDC oraz XFC została opracowana z myślą o regularnej jeździe w terenie i zapewnieniu sprawnego poruszania się w trudnych warunkach. Świadczy o tym chociażby 40-centymetrowy prześwit (zależny od osi i opon) i 25-stopniowy kąt natarcia. Te pojazdy imponują również wyglądem. Ich muskularna sylwetka podpowiada, że zostały stworzone do radzenia sobie w wymagających warunkach. Stalowy zderzak, składający się z trzech oddzielnych części, zapewnia niższe koszty naprawy i wymiany. A wiadomo, że na budowach bywa różnie. Aby pojazdy były odporne na uszkodzenia zainstalowano również stalową osłonę chłodnicy, natomiast dwa bezobsługowe światła przeciwmgielne LED wpuszczono głęboko w zderzak. Dzięki temu są one chronione przed uszkodzeniami, szczególnie w terenie. Dostępny jest także wytrzymały wysuwany stopień. Co ważne, nowa generacja modeli jest dostępna w konfiguracjach osi 8x4, 6x4 i po raz pierwszy 4x2. DAF oferuje swoje pojazdy budowlane z podwoziami pod zabudowę 6x4 FAT i 8x4 FAD oraz ciągnik siodłowy 6x4 FTT) z różnymi podwójnymi osiami napędzanymi o niskich wymaganiach serwisowych.
40-centymetrowy prześwit oraz 25-stopniowy kąt natarcia umożliwiają pracę w wymagających warunkach, a głęboko wpuszczone w zderzak światła przeciwmgielne LED są lepiej chronione przed uszkodzeniami
Fot. DAF
Optymalne przełożenia i niższe zużycie paliwa
Ofertę otwiera lekka oś podwójna o udźwigu 19 ton z pojedynczą redukcją (SR1132T), zawieszeniem piórowym i hamulcami tarczowymi lub bębnowymi. Dedykowana pod lekkie betoniarki (6x4 i 8x4), które są szczególnie popularne na wyspach brytyjskich. W Polsce spotykamy coraz więcej ograniczeń tonażowych. Konfiguracje te sprawdzą się na budowach w centrach miast, gdzie ograniczenia te występują najczęściej.
Do transportowania większych tonaży np. drewna, kontenerów i ciężkich betoniarek oferowane są 21- i 26-tonowe warianty osi podwójnej SR1360T z pojedynczą redukcją, wyposażone w hamulce tarczowe i zawieszenie pneumatyczne. Są one również dostępne ze zwolnicą (HR1670T) i zawieszeniem pneumatycznym lub piórowym oraz hamulcami bębnowymi.
Wraz z nowymi generacjami pojazdów ważnym elementem jest szeroki zakres wariantów przełożenia tylnej osi: od 3,46:1 do 7,21:1. Szybsze przełożenia zapewniają niższe prędkości obrotowe silnika i wpływają na niższe zużycie paliwa. Jakby tego było mało, producent chcąc zapewnić użytkownikom niższe koszty eksploatacji wydłużył okres między wymianami oleju dla wszystkich osi tylnych (łącznie z podwójnymi) do trzech lat lub 450 tys. km. To ważna informacja dla tych firm, w których pojazdy specjalne muszą pracować na okrągło.
Co jeszcze? Otóż DAF rozszerzył także ofertę modeli XDC i XFC do zastosowań budowlanych o 2-osiowe wersje podwozi pod zabudowę i ciągników siodłowych (4x2). Dostępne są z 8- i 9-tonową osią przednią i 13-tonową osią tylną z zawieszeniem pneumatycznym i hamulcami tarczowymi.
Inne warianty to dwie osie z pojedynczą redukcją (SR1344 i SR1347) o przełożeniach od 2,38:1 do 4,56:1 oraz oś ze zwolnicą (HR1356) o przełożeniach od 3,46:1 do 7,21:1, co zapewnia maksymalną przyczepność przy zredukowanej prędkości.
Ciągniki siodłowe 6x4 i 8x4 (FAT i FAD) w wersjach XD i XF są oferowane z kabiną dzienną, sypialną oraz wysoką sypialną. Modele XF, XG i XG+ można też zamówić jako ciągnik siodłowy 8x4 z kierowaną osią pchaną (FTM) dedykowany do nietypowych zastosowań transportowych o masie całkowitej przekraczającej 120 ton. Ofertę pojazdów ciężarowych DAF nowej generacji rozszerzono także o całą gamę wariantów 4-osiowych z pojedynczym napędem do zastosowań drogowych, obejmującą wersje z kierowaną osią pchaną lub niekierowaną lub kierowaną osią wleczoną.
Kabiny DAF-ów nowej generacji zapewniają kierowcy pożądaną widoczność
Fot. DAF
Nowe funkcje pomogą w tarapatach
Aby nowe pojazdy sprawnie poruszały się w trudnych warunkach, producent proponuje do nich wysokowydajne silniki PACCAR MX-11 i MX-13 o mocach odpowiednio od 300 do 450 KM oraz od 430 do 530 KM. W standardzie nabywca otrzymuje zautomatyzowaną skrzynię biegów TraXon, którą można doposażyć w specjalny tryb terenowy optymalizujący zmianę biegów. Bardzo użytecznymi są nowe funkcje ASR-Off i Rock Free, ułatwiające ruszanie na śliskiej nawierzchni a także szybkie kołysanie, pozwalające na „uwolnienie” pojazdu w bardzo trudnych warunkach.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Nowa gama modelowa DAF-a została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu komfortu pracy kierowcy i bezpieczeństwa osób znajdujących się w pobliżu pojazdu. Każdy z pojazdów ma teraz dużą szybę przednią i duże okna boczne z nisko prowadzonymi dolnymi krawędziami, zapewniające kierowcy bardzo dobrą widoczność. Można również zamówić tzw. okno krawężnikowe montowane w prawych drzwiach, umożliwiające obserwację pieszych i rowerzystów znajdujących się tuż przy pojeździe. System DAF Corner View zapewnia widoczność w obrębie 285 stopni wokół słupka A po stronie pasażera. Takie rozwiązanie sprawdza się o wiele lepiej od tradycyjnego lusterka montowanego na narożniku kabiny. Kolejnym ważnym systemem jest DAF City Turn Assist, ostrzegający kierowcę m.in. o pieszych, rowerzystach lub motocyklistach znajdujących się w martwym polu.
Dbałość o bezpieczeństwo osób znajdujących się w pobliżu pojazdu to raz, dwa – to komfort w kabinie. Bo inżynierowie DAFa tak przyłożyli się do jej zaprojektowania, jakby każdy z nich zjeździł milion kilometrów w fotelu kierowcy. Łatwy dostęp do kabiny, dzięki optymalnie rozmieszczonym stopniom oraz szeroki zakres regulacji foteli i kierownicy sprawiają, że nowymi DAF-ami jeździ się naprawdę przyjemnie.
Poprawiona widoczność w nowych kabinach oraz zwiększony komfort kierowcy to gwarancja większego bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak również innych użytkowników dróg, a co za tym idzie mniejszych kosztów składek na ubezpieczenia
DAF XFC 530 FT PXP z napędem 4x4 oraz kabiną dzienną
Fot. DAF
Łatwo przygotować zabudowę
DAF wraz z nową gamą modelową zacieśnił współpracę z 25. czołowymi producentami zabudów z całej Europy. Dzięki temu, proces zabudowy typu „Plug and Play” następuje bez większych przeszkód. Zintegrowane systemy oprogramowania umożliwiają szybkie udostępnianie danych i komunikację między pojazdem a zabudową. Łatwość przygotowania zabudowy na życzenie klienta wynika z użycia oprogramowania 3D firmy DAF, które umożliwia producentom zabudów, dealerom i klientom w prosty sposób określić, w którym miejscu fabrycznie dostępne są otwory i moduły mocowania zabudowy (BAM), co ułatwia pracę. DAF może też dostarczyć fabryczne wiązki przewodów, dzięki którym firma zabudowująca może połączyć dosłownie wszystko co potrzebuje z siecią pojazdu, zarówno sterowanie analogowe i cyfrowe.
Kontrakty serwisowe MultiSupport dla pojazdów budowlanych obejmują naprawy i konserwację pojazdów, w tym dedykowany pakiet Uptime Plus. Pod tą nazwą kryje się priorytetowa pomoc serwisu DAF – International Truck Service (ITS). Chodzi o gwarancję powrotu pojazdu na trasę w ciągu ośmiu godzin od wystąpienia awarii. Gdyby było to niemożliwe, oferowana jest rekompensata finansowa. Warto też wspomnieć, że Akademia DAF opracowała kursy szkoleniowe dla kierowców, przeznaczone specjalnie dla segmentu budowlanego.
Podsumowując, DAF XDC i XFC to pojazdy, które spełniają zapotrzebowanie w zmieniających się trendach oraz obostrzeniach.
(AM)