Fot. Dachser
Po udanym debiucie we Francji, nowe rozwiązanie branżowe DACHSER Cosmetics Logistics, jest obecnie wdrażane na kluczowych rynkach europejskich. Producenci i dystrybutorzy kosmetyków mogą oczekiwać rozwiązań dostosowanych do ich potrzeb.
Popyt na kosmetyki stale rośnie. Badanie przeprowadzone przez Grand View Research wyceniło globalny rynek produktów do pielęgnacji urody i ciała w 2021 roku na 482,8 mld USD. W latach 2022-2030 analitycy rynku spodziewają się średniorocznego wzrostu na poziomie 7,7 proc.
Transport kosmetyków, z uwagi na delikatność opakowań i skład produktów, wymaga szczególnej uwagi w całym łańcuchu dostaw – od dostawy surowców po dostarczenie produktu do klienta. Dlatego Dachser wprowadził własne rozwiązanie branżowe: DACHSER Cosmetics Logistics, czyli usługę transportową i logistyczną dopasowaną do potrzeb branży kosmetycznej.
DACHSER Cosmetics Logistics
Punktem wyjścia do stworzenia rozwiązania branżowego była Francja, uważana za ojczyznę przemysłu kosmetycznego, a obecnie wiodący gracz i czołowy eksporter w tym sektorze na świecie. Kraj ten eksportuje rocznie produkty kosmetyczne o wartości 16 mld euro, z czego około połowa trafia do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Włoch. To duży rynek o potencjale wzrostowym, również dla logistyki.
Obecnie firma wprowadza rozwiązania branżowe DACHSER Cosmetics Logistics w Niemczech i innych krajach europejskich, a jej pozytywne doświadczenia zdobyte we Francji stanowią punkt wyjścia. Początkowo ta usługa będzie świadczona pod parasolem DACHSER Chem Logistics.
– Ponieważ branża kosmetyczna ma swoje specyficzne wymagania, powołaliśmy zespół ekspertów, który pomoże opracować konkretne rozwiązania logistyczne dla dostawców kosmetyków. Obejmą one transport i magazynowanie, dystrybucję miejską, logistykę omnichannel, a także uwzględniają kwestie zrównoważonego rozwoju, audytów i certyfikacji – powiedział Bruno Guillard, Department Head DACHSER Cosmetics Logistics.
Według Cosmetics Europe, Polska z rynkiem detalicznym o wartości 4 mld euro jest szóstym rynkiem w Europie, ustępując Niemcom, Francji, Włochom, Brytyjczykom i Hiszpanom. Produkcja sprzedana przedsiębiorstw zajmujących się wytwarzaniem wyrobów kosmetycznych i toaletowych (PKD 20.42) w ostatnich kilku latach utrzymywała się na poziomie ok. 7,5 mld zł.
– Głównymi kierunkami eksportowymi dla polskich producentów kosmetyków w 2021 r. były kraje europejskie i Kazachstan. Tym bardziej cieszy fakt, że z Polski mamy ponad 80 codziennych linii exportowych do Europy i możemy zaoferować szybkie czasy dostawy przy zachowaniu najwyższej jakości i dbałości o produkt – powiedziała Ewelina Staszewska-Kobiela, kierownik rozwoju biznesu DACHSER Chem.
Bezpieczeństwo produktów priorytetem
W ramach DACHSER Cosmetics Logistics wszystkie procesy realizowane w łańcuchu dostaw są cyfrowo kontrolowane i dokumentowane w czasie rzeczywistym. Na szczycie listy priorytetów znajdują się kwestie związane z bezpieczeństwem i ochroną produktów kosmetycznych. Na przykład ekskluzywne kosmetyki mogą być specjalnie chronione i przechowywane w specjalnie przygotowanych, oddzielnych magazynach. Polityka plombowania i regularnej kontroli pojazdów, a także stosowanie zdalnego nadzoru wideo, zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
Z kolei zautomatyzowane procesy magazynowe, standardowe procedury załadunku oraz zabezpieczenie ładunku, pomagają zminimalizować ryzyko uszkodzenia tego cennego towaru w drodze do sprzedawców. Ponadto Dachser posiada certyfikat AEO w zakresie „uproszczeń celnych, bezpieczeństwa i ochrony".
Oferta DACHSER Cosmetics Logistics obejmuje szeroki wybór usług: dostawy pojazdami zero-emisyjnymi, róże warianty dostawy dostosowane do wymagań klienta, np. dostawa do godziny 10:00 czy planowanie dostaw i zarządzanie zwrotami w transporcie, specjalne rozwiązania w zakresie opakowań, monitorowanie i uzupełnianie stanów magazynowych.
W zgodzie z naturą
Zrównoważony rozwój ma coraz większe znaczenie w branży kosmetycznej. Z pewnością dotyczy to Groupe Rocher, międzynarodowej grupy firm z siedzibą w La Gacilly we Francji, która koncentruje się na produkcji i sprzedaży kosmetyków naturalnych i produktów do pielęgnacji ciała.
Jak poinformował Jean-Louis Lamidon, logistics director w Groupe Rocher Operations, firma powierza DACHSER dystrybucję kosmetyków naturalnych.
Zwrócił uwagę, że DACHSER rejestruje i zmniejsza ślad węglowy swoich klientów związany z transportem. Na przykład w ramach DACHSER Emission-Free Delivery przesyłki nieschłodzone są dostarczane w dwunastu centrach miast i obszarach miejskich w Europie wyłącznie za pomocą pojazdów ciężarowych i furgonetek z napędem elektrycznym, a także e-rowerów cargo. (z)
Fot. Dachser