Fot. IRU
Według IRU, rząd i przedsiębiorcy w Azji Środkowej powinni współpracować, aby usprawnić przekraczanie granic i lepiej zarządzać rosnącymi przepływami handlowymi, dzięki wypróbowanym i przetestowanym instrumentom ONZ i cyfryzacji.
Azja Środkowa znajduje się w samym sercu połączeń wschód-zachód.
Natężenie ruchu na trasach w tym regionie i związane z tym zatory przy przekraczaniu granic, mają szkodliwe konsekwencje dla kierowców, przewoźników i handlu. Brak jest wspólnych kontroli i niewystarczające wykorzystanie mechanizmów ułatwiających przepływy tranzytowe.
Takie niedociągnięcia prowadzą do dodatkowych kosztów dla operatorów, z których wielu to małe i średnie przedsiębiorstwa, oraz, co być może najważniejsze, do okropnych warunków dla kierowców, którzy mogą utknąć na granicach na kilka dni.
Erman Ereke, delegat generalny IRU w Stambule, przedstawił niektóre rozwiązania w oparciu o doświadczenie IRU w regionie, podczas Międzynarodowego Forum Transportu zorganizowanego w Stambule w Turcji.
– Infrastruktura musi nadążać za rozwojem transportu, ale wdrożenie twardej infrastruktury zajmuje lata. Już teraz musimy poprawić efektywność przejść granicznych. Miękkie rozwiązania i cyfryzacja zapewniają znacznie szybsze rezultaty – powiedział Erman Ereke. – TIR Green Lanes są gotowe do wdrożenia. Można je dalej przekształcać w zielone pasy eTIR. Absolutnie konieczne jest również, aby inwestycje przygraniczne były realizowane wspólnie z sąsiednimi krajami, przy skoordynowanej pracy obu stron.
TIR Green Lanes może skrócić czas przekraczania granicy z 2-3 dni do 8-9 godzin.
Według IRU, cyfryzacji TIR powinny towarzyszyć e-CMR, e-wizy i e-pozwolenia, z których wszystkie oferują znaczące korzyści i możliwość zwiększenia bezpieczeństwa, przejrzystości i przepływu towarów. (z)