Kierowcy jeżdżą bez prawa jazdy
Do TLP coraz częściej docierają bowiem sygnały o sytuacjach, w których kierowca traci uprawnienia do kierowania pojazdem, nie informując jednocześnie o tym fakcie zatrudniającego go przewoźnika. Jest to możliwe w wyniku „wirtualnych” decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy bez zabrania fizycznego dokumentu. Np. na skutek zatrzymania prawa jazdy z tytułu uchylania się kierowcy od obowiązku alimentacyjnego. Zatrzymane w wirtualny sposób uprawnienia do kierowania pojazdem, jest w okresie zatrzymania zawieszone.Rodzi to poważne konsekwencje dla przewoźnika i osób zarządzających transportem w przedsiębiorstwie. Firma ubezpieczająca pojazd lub ładunek przewożony przez nieposiadającego uprawnień kierowcę, może odmówić wypłaty odszkodowania lub zastosować regres w stosunku do posiadacza pojazdu – przewoźnika. Z kolei przewoźnik i osoby zarządzające w jego imieniu transportem, mogą utracić uprawnienia do wykonywania działalności gospodarczej lub do wykonywania zawodu, jeżeli podczas kontroli drogowej inspektorzy stwierdzą brak uprawnień kierowcy.
Wystarczy informacja z CEK
Tego zagrożenie dałoby się uniknąć, gdyby pracodawcy mogli otrzymywać informację z Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) o zatrzymaniu lub cofnięciu prawa jazdy zatrudnionego w ich firmie kierowcy. I z takim postulatem, wprowadzenia odpowiedniego mechanizmu automatycznego wysyłania przez CEK odpowiedniej informacji do przewoźnika, Transport i Logistyka Polska wystąpiła do Pana Janusza Cieszyńskiego Ministra Cyfryzacji. To rozwiązanie będzie tym bardziej potrzebne już w nieodległej przyszłości, gdy na skutek zmian wprowadzonych unijnym prawem, znikną z obiegu prawnego tradycyjne prawa jazdy. (z)Źródło: TLP