Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Gdy pracodawca nie wie, że szofer nie ma prawa jazdy

TLP apeluje do Ministra Cyfryzacji o zmiany w funkcjonowaniu Centralnej Ewidencji Kierowców
29 czerwca 2023
 
Unia Europejska pracuje nad wdrożeniem cyfrowego prawa jazdy. Taką bowiem propozycję przedstawiła Komisja Europejska w projekcie zmian w dyrektywie 2006/126/WE w sprawie praw jazd. To duże ułatwienie dla zwykłych kierowców, którzy do tej pory, wybierając się za granicę, musieli pamiętać o zabraniu ze sobą tradycyjnego dokumentu. Niestety spowoduje to spotęgowanie już występujących problemów transportowych pracodawców, z którymi mamy coraz częściej do czynienia w naszym kraju (w Polsce) – czytamy w komunikacie związku pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Kierowcy jeżdżą bez prawa jazdy

Do TLP coraz częściej docierają bowiem sygnały o sytuacjach, w których kierowca traci uprawnienia do kierowania pojazdem, nie informując jednocześnie o tym fakcie zatrudniającego go przewoźnika. Jest to możliwe w wyniku „wirtualnych” decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy bez zabrania fizycznego dokumentu. Np. na skutek zatrzymania prawa jazdy z tytułu uchylania się kierowcy od obowiązku alimentacyjnego. Zatrzymane w wirtualny sposób uprawnienia do kierowania pojazdem, jest w okresie zatrzymania zawieszone.
Rodzi to poważne konsekwencje dla przewoźnika i osób zarządzających transportem w przedsiębiorstwie. Firma ubezpieczająca pojazd lub ładunek przewożony przez nieposiadającego uprawnień kierowcę, może odmówić wypłaty odszkodowania lub zastosować regres w stosunku do posiadacza pojazdu – przewoźnika. Z kolei przewoźnik i osoby zarządzające w jego imieniu transportem, mogą utracić uprawnienia do wykonywania działalności gospodarczej lub do wykonywania zawodu, jeżeli podczas kontroli drogowej inspektorzy stwierdzą brak uprawnień kierowcy.

Wystarczy informacja z CEK

Tego zagrożenie dałoby się uniknąć, gdyby pracodawcy mogli otrzymywać informację z Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) o zatrzymaniu lub cofnięciu prawa jazdy zatrudnionego w ich firmie kierowcy. I z takim postulatem, wprowadzenia odpowiedniego mechanizmu automatycznego wysyłania przez CEK odpowiedniej informacji do przewoźnika, Transport i Logistyka Polska wystąpiła do Pana Janusza Cieszyńskiego Ministra Cyfryzacji. To rozwiązanie będzie tym bardziej potrzebne już w nieodległej przyszłości, gdy na skutek zmian wprowadzonych unijnym prawem, znikną z obiegu prawnego tradycyjne prawa jazdy. (z)
Źródło: TLP
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.