DAF przedstawia model XD nowej generacji z oszczędnym silnikiem PACCAR PX-7 Fot. DAF
Firma DAF rozszerzyła swoją popularną gamę XD o nowy układ napędowy PACCAR PX-7 o pojemności 6,7 l i mocy do 227 kW (310 KM). Nagrodzony tytułem International Truck of the Year 2023 model z silnikiem PX-7 jest dostępny jako podwozie pod zabudowę 4x2 z kabiną Day Cab. Wkrótce będą też dostępne kolejne warianty kabiny.
Nowy DAF XD z 6,7-litrowym układem napędowym PACCAR PX-7 o mocy od 167 do 227 kW (230–310 KM) stanowi uzupełnienie wcześniejszych wersji ciężarówki roku 2023 z silnikiem PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 l i mocy od 220 kW (300 KM) do 330 kW (450 KM). Dzięki temu nabywcy mogą lepiej dostosować pojazdy ciężarowe do zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych w aspekcie indywidualnych zadań i wymagań.
Nowy układ napędowy PACCAR PX-7 jest o 600 kg lżejszy w porównaniu z jednostką MX-11, która także odznacza się niską masą w swoim segmencie pojemności skokowej. To z kolei przekłada się na wiodącą w branży ładowność i oszczędność paliwa.
Nowy silnik o dużej wydajności
6-cylindrowy silnik PACCAR PX-7 o pojemności 6,7 l został całkowicie przeprojektowany. Ten zaawansowany napęd bez układu EGR jest wyposażony w lekki, a jednocześnie niezwykle mocny, nowy blok wykonany z żeliwa z grafitem wermikularnym (CGI), a także żeliwną głowicę cylindrów, nowe tłoki o niskim współczynniku tarcia, nową turbosprężarkę oraz zmodyfikowany pod kątem wydajności kompresor pneumatycznego układu hamulcowego. Silnik jest dostępny w czterech wariantach mocy: 167 kW (230 KM), 189 kW (260 KM), 212 kW (290 KM) i 227 kW (310 KM). W celu zapewnienia oszczędności paliwa i najwyższego komfortu kierowcy maksymalny moment obrotowy jest dostępny już przy bardzo niskich prędkościach obrotowych silnika.
Automatyczne skrzynie biegów PowerLine
Model DAF XD z silnikiem PACCAR PX-7 jest wyposażony w nową, 8-stopniową, w pełni automatyczną skrzynię biegów PowerLine. Sskrzynia zmienia biegi utrzymując wysoki moment obrotowy silnika, co przekłada się na wygodną i sprawną jazdę.
Ponadto nowa skrzynia biegów gwarantuje pożądaną zwrotność przy niskiej prędkości, dzięki funkcji urge-to-move, czyli ruszania po zwolnieniu pedału hamulca. Wraz z zoptymalizowanymi przełożeniami tylnej osi, XD z silnikiem PX-7 zapewnia według producenta najwyższą możliwą oszczędność paliwa.
Dystrybucyjny model XD z układem napędowym PACCAR PX-7 jest również dostępny z hamulcem silnikowym PX Engine Brake o mocy przekraczającej 200 kW (276 KM).
Punkt odniesienia w zakresie bezpieczeństwa
Pojazd DAF XD z nowym układem napędowym PX-7 jest wyposażony we wszystkie zaawansowane funkcje obecne w dotychczasowych wersjach XD. Wlicza się do tego wysoki poziom bezpieczeństwa uzyskany dzięki dużej szybie czołowej z nisko poprowadzoną dolną krawędzią i dużym oknom bocznym – również z nisko umieszczonymi dolnym krawędziami, a także niskiemu położeniu kabiny i opcjonalnemu przeszkleniu drzwi pasażera (ang. kerb view window). Wszystkie te elementy przekładają się na niezrównaną widoczność bezpośrednią. Z kolei wyjątkowe systemy DAF Corner View i DAF Digital Vision System gwarantują pożądaną widoczność pośrednią i bezpieczeństwo czynne, szczególnie w gęstym ruchu miejskim.
Komfort kierowcy
Pojazdy XD dysponują przestronnymi kabinami o maksymalnej kubaturze niemal 10 m3. Szerokie zakresy regulacji fotela i kierownicy gwarantują – jak zapewnia producent – najlepszą pozycję siedzącą za kierownicą w tym segmencie pojazdów. Oprócz tego, w wyniku zastosowania optymalnej konstrukcji przedniej części podwozia, zawieszenia kabiny i zawieszenia tylnej osi, uzyskano lepsze właściwości jezdne i wyższy komfort prowadzenia.
Wraz z rozszerzeniem popularnej serii XD o nowy, wydajny silnik PACCAR PX-7 firma DAF umocniła swoją pozycję w segmencie dystrybucji i transportu specjalistycznego. (z)