Źródło: Canva
Aż 130 uczestników, a wśród nich przedstawiciele 43 służb kontrolnych i ministerstw, a także reprezentanci organów państwowych z 24 krajów Europy, zgromadzili się na konferencji dedykowanej służbom kontrolnym.
Spotkanie pt. Mobility Package and Posting Drivers zorganizowała Grupa Inelo przy współpracy z najważniejszymi przedstawicielami transportu drogowego – Stowarzyszenia CORTE i Komisji Europejskiej.
W czasie konferencji prelegenci rozmawiali o najważniejszych zagadnieniach dotyczących prawa transportowego, a dokładnie - omawiali kwestie przepisów związanych z pakietem mobilności i delegowaniem kierowców.
– Bez wątpienia takie inicjatywy mają niebagatelne znaczenie dla branży, ponieważ pomagają przewoźnikom sprostać wymaganiom związanym z prowadzeniem działalności transportowej na arenie międzynarodowej, a także wyznaczają kierunek w jednoznacznej interpretacji przepisów prawa przewozowego i ich praktycznego zastosowania – podsumowuje wydarzenie Piotr Żółty z Grupy Inelo.
W konferencji udział wzięli eksperci Grupy Inelo w składzie: Piotr Żółty, international business development director, Małgorzata Pander - international development expert, Michał Franczyk - enforcement authorities and export sales manager, a także Bartłomiej Zgudziak - deputy chief expert for analyzes and settlements Inelo. Na scenie towarzyszył im reprezentant Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu – Romain Durand, a także Rémy Russotto, prezes CORTE.
Delegowanie kierowców i wdrożenie nowych tachografów
– Celem tegorocznej edycji konferencji było omówienie przepisów dotyczących pakietu mobilności oraz ich interpretacji przez organy kontrolne – dodaje Piotr Żółty. – Tematyka wydarzenia koncentrowała się głównie na kwestiach związanych z delegowaniem kierowców i koniecznością wdrożenia nowych tachografów inteligentnych, które już niebawem będą obowiązywać przewoźników. Na konferencji poruszaliśmy również niezwykle istotne zagadnienia związane z technologią DSRC. To obszar, który szczególnie interesuje służby kontrolne, ponieważ wybieranie konkretnych pojazdów do dalszej kontroli na podstawie zdalnego sczytania danych z tachografu znacząco usprawnia pracę inspektorów. Dla nas jako Grupy jest to równie ważny temat, ponieważ od ponad dwóch lat dostarczamy służbom kontrolnym w wielu krajach Europy rozwiązania Tachoscan Control DSRC.
Jednym z ważniejszych obszarów poruszonych w czasie debaty był aktualny status wdrożenia dyrektywy o delegowaniu pracowników 2020/1057 i systemu IMI. Jak podaje Komisja Europejska, wiele krajów jest jeszcze na etapie dostosowywania się do tych zmian pakietu mobilności, a wobec dwóch (Portugalii i Holandii) aktualnie toczy się postępowanie sądowe w Trybunale Sprawiedliwości UE w związku z brakiem wdrożenia niezbędnych zmian w przepisach krajowych o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.
– Delegowanie kierowców to temat, który nadal wzbudza wiele wątpliwości i generuje pytania wśród firm transportowych, jak i służb kontrolnych – mówi Bartłomiej Zgudziak z Grupy Inelo. – Z tego względu delegowaniu kierowców poświęciliśmy znaczną część konferencji, szczególnie że wiele krajów stoi przed wyzwaniem wdrożenia nowych przepisów. Na podstawie doświadczenia Grupy Inelo pokazaliśmy inspektorom, w jaki sposób podchodzimy do rozliczania czasu pracy kierowców, jakie obowiązki mają polskie firmy transportowe, wykonujące przewozy międzynarodowe i co muszą zrobić, gdy chcą zgłosić kierowcę delegowanego. Przedstawiliśmy przykłady firm transportowych, które korzystają z naszego programu 4Trans, a dzięki temu automatycznie rozliczają płacę zagraniczną. Tym samym oszczędzają one czas i mają aktualne informacje o zmieniających się stawkach w poszczególnych krajach, a także mogą zadbać o poprawność wyliczenia wynagrodzeń kierowców.
Romain Durand reprezentujący Dyrekcję Generalną Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) szczegółowo omówił, jakie rodzaje transportu podlegają lub nie podlegają pod delegowanie kierowców, a Rémy Russotto (CORTE) przedstawił etapy kontroli drogowych w zakresie delegowania pracowników. R. Durand omówił również zagadnienia dotyczące nowych smart tachografów, które będą wprowadzone zgodnie z harmonogramem – 21 sierpnia 2023 roku. Wyjaśnił też, na jakie zmiany muszą przygotować się przewoźnicy, jakie są nowe funkcje inteligentnych tachografów, a także podkreślił zalety ich wdrożenia.
Z kolei Michał Franczyk z Grupy Inelo poruszył kwestie związane ze zdalnym odczytem danych za pomocą technologii DSRC, która umożliwia pobieranie najważniejszych parametrów ze smart tachografów bez konieczności zatrzymywania pojazdów.
– Doświadczenie Grupy Inelo w zakresie rozwoju technologii DSRC utwierdza nas w przekonaniu, że służby kontrolne bardzo chętnie korzystają z możliwości, które daje im zdalne sczytywania danych z tachografów inteligentnych – komentuje M. Franczyk. – Aktualnie w nasz moduł Tachoscan Control DSRC wyposażyły się 47 inspekcje z 12 krajów Europy. A co to dla nich oznacza? Już w niecałą sekundę ci inspektorzy mogą pobrać 19 parametrów RTM, udostępnionych przez smart tachografy z przejeżdżającego pojazdu. Dzięki temu niezwykle szybko otrzymują wskazówki o potencjalnej manipulacji danego pojazdu i mogą zatrzymać go do szczegółowej kontroli i pobrania wszystkich danych z tachografu, by potwierdzić lub wykluczyć to, czy doszło do naruszenia. Warto zaznaczyć, że już od sierpnia bieżącego roku katalog parametrów zostanie rozszerzony o sześć kolejnych, gdy wejdą na rynek smart tachografy II generacji, a tym samym służby kontrolne będą mogły zorientować się w sytuacji, czy dany kierowca nie przekroczył czasu jazdy: ciągłego, dziennego, tygodniowego lub nawet dwutygodniowego, a to zdecydowanie może podnieść bezpieczeństwo na drodze.
Działalność Grupy Inelo w strukturach CORTE i KE
Grupa Inelo do Stowarzyszenia CORTE dołączyła w 2011 roku i jako jedyna firma z Polski należy do Zarządu CORTE, a jednocześnie doradza Komisji Europejskiej w kluczowych dla transportu drogowego kwestiach. Grupę Inelo reprezentuje Piotr Żółty, international business development director, Małgorzata Pander, international development expert, Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Małgorzata Gandor-Trzensisko, enforcement authority services sales manager, Bartłomiej Zgudziak, deputy chief expert for analyzes and settlements Inelo i Michał Franczyk, enforcement authorities and export sales manager.
– Działalność Grupy Inelo w ramach CORTE koncentruje się na tematach związanych z praktyką inspekcyjną, a w szczególności w zakresie analizy danych z tachografów, kart kierowców i przepisów dotyczących analizy czasu pracy kierowców i odpoczynków z racji tego, że mamy doświadczenie w obsłudze służb kontrolnych, dostarczając oprogramowania dla 43 inspekcji w 23 krajach – komentuje Piotr Żółty, Grupa Inelo. – W strukturach CORTE jest to grupa o nazwie Enforcement Working Group. Aktywnie również działamy w grupie zajmującej się regulacją czasu pracy kierowców, a to wynika również z drugiego obszaru naszej działalności, czyli obsługi firm transportowych i wyposażenia ich w niezbędną technologię do kontroli czasu pracy kierowców. Pełnimy też funkcję doradczą Komisji Europejskiej, która zrzesza inspekcje kontrolne, władze administracyjne i związki pracodawców. Aktywnie działamy w jej oficjalnych grupach jak m.in. – Posting Working Group, skupiającej się na sprawach związanych z delegowaniem kierowców i badaniu sytuacji, w których zdarzają się różnice w zastosowaniu nowych przepisów oraz Tachograph Forum, gdzie omawiamy kwestie techniczne związane z działaniem i zmianami w zakresie tachografów. (z)
Piot Żółty (Inelo): – Tematyka wydarzenia koncentrowała się głównie na kwestiach związanych z delegowaniem kierowców i koniecznością wdrożenia nowych tachografów inteligentnych Fot. Inelo
Bartłomiej Zgudziak (Inelo): – Delegowanie kierowców to temat, który nadal wzbudza wiele wątpliwości i generuje pytania wśród firm transportowych, jak i służb kontrolnych Fot. Inelo