Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Więcej sadzy z odzysku w oponach

Spółka Nokian Tyres podpisała porozumienie w sprawie badań w ramach międzynarodowego projektu
26 lipca 2023

Fot. Nokian Tyres

 
Nokian Tyres ogłasza partnerstwo w ramach projektu rozwojowego w celu poprawy jakości i wydajności recyklowanej sadzy – A to po to, by wytworzyć jeszcze bardziej ekologicznie zrównoważone opony
Spółka podpisała porozumienie w sprawie badań w ramach międzynarodowego projektu, mającego na celu poprawę jakości i wydajności recyklingu sadzy ze zużytych opon. Wykorzystanie większych ilości odzyskiwanej sadzy w mieszankach gumowych umożliwi producentom opon i produktów gumowych tworzenie bardziej zrównoważonych ekologicznie produktów.

Mniej produktów kopalnych

Sadza używana jest jako wypełniacz wzmacniający w oponach, aby poprawić ich własności fizyczne, jak wytrzymałość i elastyczność. Recyklowanej sadzy można użyć do częściowego zastąpienia świeżej sadzy opartej na produktach kopalnych. Celem projektu badawczego jest poprawa właściwości odzyskiwanej sadzy, aby umożliwić jej szersze zastosowanie. Rola Nokian Tyres w projekcie polega na określeniu docelowych właściwości udoskonalonej recyklowanej sadzy i testowaniu uzyskanych materiałów.
– Nokian Tyres od lat pracuje nad bardziej zrównoważonymi ekologicznie oponami, a jako spółka chcemy poprawić naszą wiedzę na temat recyklowanej sadzy. Uzyskanie wolumenów udoskonalonej odzyskiwanej sadzy na skalę produkcyjną umożliwiłoby testowanie jej w oponach i porównanie zarówno ze świeżą, jak i zwykłą recyklowaną sadzą – mówi Heini Siekkinen, starszy manager ds. badań i zrównoważenia w Nokian Tyres.

Sadza z recyklingu już od 2022 roku

Nokian Tyres używa recyklowanej sadzy w komercyjnej linii produktowej od 2022 roku. Był to krok naprzód w celu osiągnięcia jednego z celów firmy dotyczących równowagi ekologicznej – zwiększenia udziału surowców recyklowanych i odnawialnych w oponach do 50% do roku 2030. Przy wprowadzaniu do opon nowych surowców jednym z najtrudniejszych zadań jest znalezienie właściwej równowagi między wyborem surowca a właściwościami opon.
– Zastosowanie nowych surowców wymaga sporo wysiłku przy rozwoju produktu i testowaniu, by znaleźć najlepszą kombinację, gdyż mogą one zmienić właściwości mieszanki. Wykorzystanie materiałów odzyskiwanych lub odnawialnych nie może mieć wpływu na charakterystyki bezpieczeństwa opon – dodaje Siekkinen.
Dwuletni projekt rozwojowy koordynuje Windspace Group A/S i współfinansuje Danish Eco-Innovation Program. Wśród uczestników, oprócz Nokian Tyres, znaleźli się Environmental Waste International, Kiso A/S oraz Danish Technological Institute.
– Większe zastosowanie recyklowanej sadzy przy wyrobie opon i innych produktów gumowych zgadza się także z celami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju UE, według których należy zwiększyć odzysk zużytych opon, a ograniczyć spalanie – podsumowuje Siekkinen. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.