Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Baza VAN.EA – przyszłość samochodów dostawczych Mercedesa

Modułowa i skalowalna, specjalnie zaprojektowana architektura pojazdów elektrycznych
2 sierpnia 2023
 
Począwszy od 2026 roku, wszystkie nowo opracowane samochody dostawcze Mercedes-Benz będą oparte na jednej innowacyjnej, modułowej i skalowalnej architekturze o nazwie VAN.EA (Van Electric Architecture). Zgodnie ze strategią „electric only”, koncepcja VAN.EA została opracowana od podstaw jako pojazd elektryczny zasilany baterią z energii trakcyjnej (BEV). Budowane na niej będą wszystkie przyszłe średnie i duże samochody dostawcze, zarówno komercyjne, jak i prywatne. Opracowanie jednej architektury VAN.EA pozwoli Mercedes-Benz Vans uprościć specjalnie zaprojektowaną ofertę pojazdów elektrycznych, co ma przełożyć się na znaczne korzyści skali. Planowane jest zmniejszenie liczby wariantów w portfolio o ponad 50% w porównaniu z obecnie dostępnymi wersjami samochodów dostawczych z napędem spalinowym (ICE), przy jednoczesnym uwzględnieniu tej samej liczby zastosowań dla klientów. – W 2026 roku wprowadzimy naszą specjalnie opracowaną architekturę pojazdów elektrycznych VAN.EA – powiedział Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans. – Dzięki niej możemy skonsolidować nasze średnie i duże samochody dostawcze w jednej architekturze i znacznie uprościć nasze portfolio produktów.

Architektura (VAN.EA)

Dzięki VAN.EA Mercedes-Benz Vans koncentruje się na wydajności i osiągach w każdym aspekcie pojazdu – w tym aerodynamice, układzie napędowym, oponach i podwoziu. Celem jest osiągnięcie dużego zasięgu przy optymalnej pojemności akumulatora, co bezpośrednio wiąże się z masą samochodu i kosztami. Modułowa i skalowalna architektura oznacza również wysoki poziom efektu skali, a także maksymalne synergie dzięki prostszym i szybszym procesom. Z kolei efektywne wykorzystanie zasobów zarówno w rozwoju pojazdu, jak i w jego produkcji, ma zapewniać trwałą rentowność.
Trzy moduły VAN.EA pomagają osiągnąć te cele:
* Moduł przedni składa się z elektrycznego układu napędowego i przedniej osi. Moduł ten jest taki sam we wszystkich wariantach VAN.EA, dzięki zoptymalizowanej strategii części wspólnych. Istotne dla klienta rozróżnienie odbywa się w dwóch pozostałych modułach.
* Moduł środkowy wyznacza długość pojazdu. Tutaj również znajduje się znormalizowana obudowa baterii. Wewnątrz obudowy zainstalowane są akumulatory wysokonapięciowe o różnych pojemnościach.
* Moduł tylny będzie dostępny w dwóch wersjach: z silnikiem elektrycznym dla wersji VAN.EA z napędem na wszystkie koła oraz bez silnika elektrycznego dla wersji z napędem na przednie koła.
Na bazie tych trzech modułów, VAN.EA umożliwia produkcję zarówno komercyjnych samochodów dostawczych, jak i używanych prywatnie vanów, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej synergii.

Luksusowe prywatne vany (VAN.EA-P)

VAN.EA-P oznacza prywatne vany w segmencie średniej wielkości o nowym poziomie luksusu. Jako samochód dla klientów ceniących wysoki styl życia, pojazd do przewozu VIP, lokalnie wolne od emisji CO2 mobilne biuro czy wreszcie auto dla aktywnych rodzin: dzięki innowacyjnemu systemowi operacyjnemu Mercedes-Benz (MB.OS), VAN.EA-P ma radzić sobie ze wszystkimi takimi wyzwaniami. Z planowanym zasięgiem ponad 500 kilometrów takie samochody mają być polecane do wszelkiego rodzaju aktywności, także poza miastem. W momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie autonomiczna jazda poziomu drugiego, a do końca dekady planowane jest wdrożenie poziomu trzeciego według klasyfikacji SAE.

Samochody dostawcze premium (VAN.EA-C)

VAN.EA-C oznacza pojazdy dostawcze premium klasy średniej i dużej. To ma być pożądana baza dla klientów ceniących sobie funkcjonalność, zasięg, ładowność i przestrzeń ładunkową. Dzięki modułowej i skalowalnej konstrukcji architektura jest dostosowana do różnych konfiguracji i rozwiązań zabudowy: od pojazdów kurierskich po karetki pogotowia lub samochody dostarczające świeżą żywność, od miejskich vanów lub pojazdów z platformą po podnośniki koszowe lub samochody kempingowe – możliwych jest wiele wariantów.
Dzięki systemowi operacyjnemu MB.OS Mercedes-Benz Vans zaoferuje klientom komercyjnym więcej cyfrowych możliwości, w tym dostęp do aplikacji innych firm.
W momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie autonomiczna jazda poziomu drugiego, a do końca dekady planowane jest wdrożenie poziomu czwartego według klasyfikacji SAE, aby wykorzystać potencjał biznesowy transportu bez kierowcy.
– Zgodnie ze strategią „electric-only”, VAN.EA jest opracowywana od podstaw jako specjalnie skonstruowany pojazd elektryczny, w pełni wykorzystujący zalety nowej technologii – powiedział Andreas Zygan, szef działu rozwoju Mercedes-Benz Vans. – Nasz cel ponad 50% udziału BEV do 2030 r. idzie w parze ze znaczną redukcją emisji CO2 w całym cyklu życia nowych samochodów dostawczych.

Nowe rynki, nowi klienci

Mercedes-Benz Vans dąży do dalszego rentownego wzrostu w swoich najważniejszych regionach. Dziś Europa jest najsilniejszym rynkiem z 60% udziału w całkowitej sprzedaży na całym świecie. Mercedes-Benz Vans chce tutaj jeszcze umocnić swoją pozycję. Patrząc w przyszłość, firma dostrzega jednocześnie znaczny potencjał wzrostu w przypadku dużych samochodów dostawczych klasy premium w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Chinach w segmencie luksusowych prywatnych vanów.
Do 2030 roku w Stanach Zjednoczonych Mercedes-Benz Vans zamierza znacząco zwiększyć sprzedaż, a także rozszerzyć portfolio, dodając do oferty samochody dostawcze oparte na VAN.EA.
Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Chinach, producent planuje oferować oparte na VAN.EA prywatne vany o niezrównanym poziomie luksusu, aby jeszcze lepiej zaspokoić oczekiwania swoich wyrafinowanych klientów.
W Stanach Zjednoczonych Mercedes-Benz Vans po raz pierwszy zaoferuje także prywatnego luksusowego vana średniej wielkości.
Firma rozszerzy również gamę fabrycznych pojazdów turystycznych o nową linię modeli w pełni elektrycznych samochodów kempingowych średniej i dużej wielkości, opartych na VAN.EA. Mercedes-Benz Vans ma na celu zdefiniowanie nowego standardu branżowego wraz ze swoimi międzynarodowymi partnerami biznesowymi w zakresie kamperów na całym świecie.
Światowy rynek usług kurierskich, którego roczny wzrost wynosi 6,8%, jest silnym motorem napędowym w pełni elektrycznej mobilności miejskiej i międzymiastowej. Mercedes-Benz Vans koncentruje się na wyższych przedziałach cenowych branży kurierskiej, gdzie po raz pierwszy zamierza zaoferować fabryczną wersję VAN.EA dla tego sektora.

Sieć produkcyjna

Mercedes-Benz Vans reorganizuje globalną sieć produkcyjną, m.in. przez budowę pierwszej fabryki w pełni elektrycznych lekkich samochodów dostawczych (eLCV) w Jaworze na Dolnym Śląsku. Nowa fabryka będzie pracować wg najwyższych standardów w zakresie produktywności, uproszczonych procesów i zrównoważonego rozwoju w produkcji samochodów elektrycznych segmentu premium. Fabryka dużych samochodów dostawczych opartych na VAN.EA będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, podobnie jak wszystkie inne zakłady w sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans. Fabryka planuje także pokryć 100% swojego zapotrzebowania na energię ze źródeł odnawialnych, łącząc różne odnawialne źródła energii na pokrycie zapotrzebowania zarówno na prąd jak i na ciepło. Zakłada się wykorzystanie różnych źródeł - fotowoltaiki, energii wiatrowej i pomp ciepła oraz energii geotermalnej. W razie potrzeby, jako rezerwę w godzinach szczytu, bierze się pod uwagę niewielką ilość biogazu.

Także podwozia z kabiną

W Düsseldorfie w Niemczech oprócz samochodów dostawczych eSprinter i Sprinter z napędem spalinowym, produkowane będą również podwozia z dużą kabiną oparte na VAN.EA. Fabryka w Ludwigsfelde, druga z dwóch w Niemczech, będzie nadal produkować Sprintera i eSprintera, a także stanie się centrum kompetencyjnym w zakresie przekształcania na elektryczne vany na przykład samochodów kempingowych. Ponadto Mercedes-Benz Vans będzie produkować średniej wielkości samochody dostawcze oparte na VAN.EA w swoim zakładzie w Vitorii w Hiszpanii. Dołączą do nich inne fabryki.

Strategia elektryfikacji Mercedes-Benz Vans

Mercedes-Benz Vans mocno zakorzenił w swojej strategii aspiracje do bycia liderem elektromobilności. Dzięki Vito E-CELL producent był już w 2010 roku pionierem na rynku lokalnie wolnych od emisji CO2 samochodów dostawczych. W 2023 roku firma oferuje już w pełni elektryczne warianty w każdym segmencie, od małych i średnich po duże samochody dostawcze.
Dzięki VAN.EA niemiecki producent wdraża kolejny etap swojej strategii elektryfikacji. Od 2026 roku wszystkie średnie i duże samochody dostawcze oparte na nowej modułowej architekturze będą wyłącznie elektryczne. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.