Do 19 sierpnia 2025 r. wszystkie urządzenia rejestrujące będą musiały zapewnić komunikację z systemami kontroli
Fot. ZM
Producenci tachografów nie są jeszcze gotowi na inteligentne tachografy w wersji 2 (G2V2), chociaż ich instalacja w nowych pojazdach będzie obowiązkowa od 21 sierpnia 2023 r., jak określono w Pakiecie Mobilności. W zasadzie za dwa lata w transporcie międzynarodowym będą mogły jeździć tylko pojazdy z najnowszą wersją tachografu. Jeśli przewoźnik zdecydował się na zakup ciężarówki wyposażonej w inteligentny tachograf pierwszej generacji w 2023 roku, musi wiedzieć, że za dwa lata i tak będzie musiał wymienić tachograf w tym pojeździe na nowszą wersję (G2V2).
Problemy z Galileo
Druga generacja inteligentnych tachografów wykorzystuje technologię śledzenia satelitarnego i interfejs Bluetooth do komunikacji z systemami transportowymi, dlatego przewoźnicy nie mogą po prostu zaktualizować posiadanych tachografów. Konieczna jest ich fizyczna wymiana do sierpnia 2025 r. wraz z czujnikiem ruchu, ponieważ urządzenia te można skalibrować tylko z jednym tachografem. Przewoźnicy są więc zmuszeni do wymiany tachografów na własny koszt, co już wiąże się z wydatkami kilku tysięcy euro i prawdopodobnie będzie jeszcze droższe. A wszystko to tylko z powodu opóźnień ze strony producentów tachografów, którzy nie są gotowi dostarczyć tego, czego wymaga prawo.
Prace nad technologią uwierzytelniania sygnału lokalizacji OSNMA firmy Galileo trwają i mają zostać zakończone do grudnia 2023 r. Najnowsza wersja inteligentnych tachografów posiada funkcję rejestrowania pozycji pojazdu za pomocą sygnału GNSS, który powinien zostać uwierzytelniony przez usługę OSNMA. Oczekuje się, że stosowanie uwierzytelniania pomoże chronić sygnał lokalizacji przed zakłóceniami i oszustwami.
KE nie chce zmieniać terminów określonych w Pakiecie Mobilności, dlatego niedawno opublikowała Rozporządzenie (UE) 2023/980, które wprowadza niezbędne zmiany do Rozporządzenia UE 2016/799, obejmujące wymagania i działanie tachografów. Umożliwi to producentom tachografów uzyskanie zezwolenia na używanie nowego sprzętu. Pod koniec maja br. producent tachografów otrzymał już autoryzację na najnowszy tachograf DTCO 4.1, ale są to urządzenia „przejściowe”.
To po prostu inteligentne tachografy z drugiej wersji G2V2, które będą posiadały wszystkie niezbędne funkcje, ale bez uwierzytelniania lokalizacji pojazdu. Jednak ich pozycja GNSS zostanie zarejestrowana poprawnie dla służb inspekcyjnych. Mają one być instalowane do czasu wprowadzenia usługi OSNMA na rynek, czyli prawdopodobnie do końca maja 2024 r., z możliwością przesunięcia tego terminu w przypadku wydłużenia prac nad technologią OSNMA.
Usunięto sekcje rozporządzenia, w których wspomniano o uwierzytelnianiu lokalizacji. Dodano również zapis rozróżniający tachograf prowizoryczny od tachografu rzeczywistego, który ma się pojawić w końcowej fazie prac. Warto zaznaczyć, że prowizoryczne tachografy będą mogły być aktualizowane, gdy tylko technologia OSNMA pojawi się na rynku, ale nie będzie to obowiązkowe dla przewoźników. Aktualizacja będzie możliwa podczas okresowych kalibracji lub innych prac konserwacyjnych pojazdu.
Nowe tachografy zarejestrują aktywność z ostatnich 56 dni
Nowe inteligentne tachografy będą wyposażone w funkcję automatycznego rejestrowania przekroczeń granicy. Kierowcy będą zobowiązani do rejestrowania załadunków i rozładunków w pamięci tachografu i kart kierowców, co pozwoli na porównanie zapisów z dokumentami przewozowymi. Wszystkie te funkcje mogą ułatwić kontrolę kierowców pod kątem przestrzegania przepisów kabotażowych, powrotu kierowców i pojazdów do kraju rejestracji firmy czy zasad płatności zgodnie z Rozporządzeniem o międzynarodowym delegowaniu za granicę. Dodatkowo najnowsza wersja inteligentnego tachografu będzie zawierała możliwość określenia rodzaju przewozu osobowego lub towarowego, a także będzie wyposażona w interfejs bluetooth, który umożliwi komunikację z zewnętrznymi aplikacjami.
Nowe tachografy to także nowy system kontroli. Od końca 2024 roku inspektorzy będą mogli podczas kontroli sprawdzać dane o aktywności kierowcy z ostatnich 56 dni (obecnie 28 dni), a to oznacza, że wraz z nową generacją tachografów pamięć urządzenia i karty kierowców zostanie rozbudowana.
Pierwszy etap wymiany tachografów wchodzi już w życie 21 sierpnia 2023 r., od kiedy to wszystkie nowe pojazdy będą wyposażane w najnowszą wersję smart („przejściową”) tachografów. Kolejnym etapem będzie konieczność wymiany najstarszych tachografów (analogowych i cyfrowych, montowanych przed 2019 r.) w pojazdach przeznaczonych do transportu międzynarodowego. Przewoźnicy mają na to czas do 31 grudnia 2024 roku. Następnie wszystkie tachografy w pojazdach przeznaczonych do transportu międzynarodowego będą musiały zostać wymienione do 19 sierpnia 2025 r. (z)