Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Plan rozwiązania problemu niedoboru kierowców

Przyjęty przez pracodawców i związki zawodowe
28 sierpnia 2023

Fot. IRU

 
IRU, światowa organizacja pracodawców transportu drogowego, reprezentująca ponad 3,5 miliona przewoźników drogowych, oraz ITF, Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu, reprezentująca 18,5 miliona pracowników transportu, przyjęły trzypunktowy plan mający na celu rozwiązanie problemu niedoborów kierowców. Nowe podejście ma na celu złagodzenie niedoborów kierowców i dysproporcji na rynku pracy w transporcie, zapewnienie godnych warunków i standardów pracy kierowcom pracującym poza krajem ojczystym oraz uproszczenie i egzekwowanie przepisów dla pracowników i pracodawców.
Sekretarz generalny IRU Umberto de Pretto powiedział:
– Niedobory kierowców szybko wymykają się spod kontroli. Zrównoważenie globalnej podaży i popytu na siłę roboczą za pomocą prostych środków mających na celu ułatwienie legalnej imigracji i powstrzymanie wyzysku kierowców niebędących rezydentami jest jednym ze sposobów rozwiązania problemu, wspierania godnej pracy i utrzymania kluczowych usług transportu drogowego.
Sekretarz Generalny ITF Stephen Cotton:
– Rządy, pracodawcy transportowi i międzynarodowi klienci transportu muszą współpracować ze związkami zawodowymi, aby stworzyć godną pracę, aby zakończyć niedobory kierowców. Transport drogowy będzie w stanie przyciągnąć i zatrzymać kierowców tylko wtedy, gdy będzie oparty na współpracy między wszystkimi zainteresowanymi stronami i posiadaczami praw w celu zapewnienia godnej pracy, podstawowych praw pracowniczych i rzeczywistej ochrony socjalnej.

Plan nakreśla działania dla ONZ, rządów krajowych i przemysłu:

1. ONZ i organizacje międzynarodowe – powinny opracować globalne ramy z jasnymi wytycznymi w celu ochrony kierowców niebędących rezydentami; poprawić warunki dla kierowców i zwiększyć spójność społeczną oraz zharmonizować standardy kwalifikacji i transgraniczne uznawanie.
2. Rządy krajowe – zmienić i egzekwować procedury imigracji pracowników w celu ochrony kierowców niebędących rezydentami, ograniczyć biurokrację, aby umożliwić łatwiejszą legalną imigrację obecnym i potencjalnym kierowcom; zwiększyć uznawanie kwalifikacji uzyskanych w krajach trzecich za pośrednictwem umów dwustronnych; inwestować i zwiększać egzekwowanie przepisów i regulacji dotyczących transportu drogowego; dofinansowywać krajowe programy szkoleniowe i integracyjne.
3. Operatorzy transportu drogowego – opracować programy integracji operacyjnej dla kierowców niebędących rezydentami, aby mogli otrzymać takie same warunki jak ich krajowi pracownicy; wspierać procesy szkoleń, zarządzania umiejętnościami i certyfikacji.
Plan ma na celu lepsze zrównoważenie krajowych puli siły roboczej – między tymi z nadwyżką a tymi z deficytem kierowców – bez przenoszenia problemów z jednego kraju do drugiego. Nie powinien zastępować istniejących inicjatyw krajowych ani szkodzić normom bezpieczeństwa lub warunkom pracy.

Problem narasta

Chroniczny globalny niedobór zawodowych kierowców ciężarówek, autobusów, autokarów i taksówek przyspiesza. Około 11% stanowisk kierowców było nieobsadzonych w 2022 r. Ponieważ w wielu krajach nawet jedna trzecia kierowców przejdzie na emeryturę w ciągu najbliższych trzech lat, do 2026 r. nieobsadzone stanowiska kierowców mogą wzrosnąć ponad dwukrotnie.
Rządy, związki zawodowe i operatorzy podejmują wiele działań, ale to nie wystarczy. Inne rozwiązania obejmują subsydiowanie kosztów licencji i szkoleń, budowanie bezpieczniejszych parkingów z udogodnieniami, zachęcanie większej liczby kobiet i młodych ludzi do wykonywania zawodu oraz lepsze traktowanie kierowców i zrozumienie zawodu. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.