Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Autonomiczne ciężarówki są wydajniejsze

Przełomowe wyniki badań w logistyce kontenerów
13 października 2023

Projekt badawczy ANITA zakończył się sukcesem: dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus, dr Martina Niemann, członek zarządu DB Cargo AG ds. finansów, kontrolingu i zarządzania dostawami, dr Christian T. Haas, dyrektor Instytutu Badań nad Systemami Złożonymi na Uniwersytecie Nauk Stosowanych we Fresenius oraz Hans-Heinrich Götting, dyrektor zarządzający Götting KG Fot. MAN

 
MAN Truck & Bus, Deutsche Bahn, Hochschule Fresenius University of Applied Sciences i Götting KG wspólnie osiągnęły przełomowe wyniki badań w zakresie wykorzystania autonomicznego samochodu ciężarowego w logistyce kontenerów. Praktyczne testy ANITA pokazały potencjał wzrostu wydajności aż do 40 procent i zwiększonej stabilności procesu.
W ramach projektu badawczego „Autonomous Innovation in Terminal Operations” (ANITA) z powodzeniem zademonstrowali, w jaki sposób autonomiczne ciężarówki przy odpowiedniej integracji z infrastrukturą mogą sprawić, że kombinowany drogowy i kolejowy transport towarowy stanie się wydajniejszy, bardziej przewidywalny, a jednocześnie w przyszłości bardziej elastyczny czasowo.

Samodzielna ciężarówka na styku transportu drogowego i kolejowego

W tym celu partnerzy projektu wykorzystali autonomiczną ciężarówkę, która może samodzielnie obsługiwać przesyłki kontenerowe w transporcie kombinowanym (drogowo-kolejowym) z udziałem cyfrowego planowania. Projekt badawczy, finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu, trwał łącznie trzy lata, z czego około sześciu miesięcy eksperci testowali pojazd w praktyce w bazie kontenerowej DB Intermodal Services i terminalu kontenerowym DUSS w Ulm.
– Przy opracowywaniu systemów autonomicznej jazdy od początku skupiamy się na konkretnych zastosowaniach logistycznych i korzyściach dla klienta – mówi dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus. – Dlatego w ANITA nie tylko pracowaliśmy nad rozwojem zautomatyzowanej jazdy w terminalu kontenerowym, ale jednocześnie wspólnie z naszymi partnerami, przyspieszyliśmy cyfrową integrację technologii z procesem logistycznym. Tylko w ten sposób będziemy mogli w przyszłości w znaczący sposób wykorzystać zalety autonomicznych ciężarówek: wzrost bezpieczeństwa, większą elastyczność – zwłaszcza wobec rosnącego niedoboru kierowców – możliwość łączenia z innymi gałęziami transportu i oczywiście optymalną efektywność energetyczną w eksploatacji, co nabierze szczególnego znaczenia w związku z elektromobilnością. Dla MAN, ANITA stanowi ważną podstawę do wprowadzenia autonomicznych pojazdów ciężarowych na drogi jako rozwiązania seryjne w operacjach transportowych między węzłami logistycznymi, takimi jak w Ulm, począwszy od 2030 r.
Intensywne jazdy testowe, z kierowcami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i inżynierami zajmującymi się rozwojem, nie tylko dostarczyły wszechstronnej wiedzy na temat ciągłego udoskonalania funkcji jazdy autonomicznej i jej interakcji z planowaniem misji, ale także niezbędnego przygotowania terminali do integracji nowej technologii.
– Transport kombinowany będzie w nadchodzących latach nadal rósł i będzie odgrywał ważną rolę w przechodzeniu ruchu na kolej przyjazną dla środowiska – mówi dr Martina Niemann, członek zarządu DB Cargo AG ds. finansów, kontrolingu i zarządzania dostawami. – Aby to osiągnąć, należy usprawnić i przyspieszyć złożone procesy w terminalach. Można to osiągnąć jedynie poprzez kontynuację automatyzacji i digitalizacji procesów logistycznych. Zakończenie projektu ANITA w imponujący sposób pokazało, jak może wyglądać przyszłość w terminalach. Autonomiczna ciężarówka sprawdza się w rzeczywistych operacjach terminalowych i w ten sposób może w decydujący sposób przyczynić się do przyszłej rentowności transportu kombinowanego.

Pojazd skomunikowany z infrastrukturą

Aby autonomiczny samochód ciężarowy projektu ANITA mógł spełnić swoje zadanie transportowe w zakresie obsługi kontenerów, musi mieć możliwość komunikacji z infrastrukturą bazy DB IS oraz terminalem DUSS. W tym celu naukowcy z Uniwersytetu Nauk Stosowanych Fresenius w pierwszej fazie projektu przeanalizowali istniejące procesy, procedury i zachowania ludzi i maszyn na miejscu i przenieśli je na cyfrowy zbiór zasad. Język specyfikacji kontraktu (CSL) firmy Deon Digital służy jako wspólny język dla jasnej i pełnej komunikacji wszystkich zaangażowanych systemów. Rezultatem jest kompletny system planowania misji, który łączy zarówno pojazd, jak i systemy informatyczne DB IS-Depot i DUSS-Terminal.
Niczym uniwersalny tłumacz, rozwiązanie porozumiewa się językami wszystkich heterogenicznych systemów i prowadzi zautomatyzowany samochód ciężarowy przez proces obsługi kontenerów.
– Mamy tu do czynienia z systemem intensywnie korzystającym z komunikacji, w którym tradycyjnie różni uczestnicy, np. kierowcy ciężarówek, operatorzy dźwigów i operatorzy wózków widłowych, korzystają z różnych form komunikacji, takich jak mowa, gesty itp., i w trakcie tego procesu przekazują informacje, które klasyfikują jako istotne – wyjaśnia prof. dr Christian T. Haas, dyrektor Instytutu Badań nad Systemami Złożonymi w Hochschule Fresenius University of Applied Sciences. – Ponieważ w przypadku przejazdów autonomicznych to nie kierowca „rozmawia” z dyspozytorem, lecz ciężarówka z bazami danych lub innymi maszynami, konieczne było opracowanie cyfrowego systemu komunikacji – tj. takiego, który zrozumieją maszyny.Był to duży wysiłek rozwojowy, ale zaowocował sukcesem i odpowiednim wzrostem produktywności.
Oprócz MAN firma Götting KG wniosła do projektu swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie lokalizacji obiektów i wykrywania środowiska, aby umożliwić przyszłe przeniesienie do innych węzłów logistycznych i możliwość rozbudowy w celu zastosowania dodatkowych scenariuszy wdrożeń.
– Aby uczynić pojazdy autonomiczne jeszcze bardziej atrakcyjnymi, kontynuujemy prace nad bezpiecznym wykrywaniem przeszkód w celu uzyskania większych zasięgów i prędkości – mówi Hans-Heinrich Götting, dyrektor zarządzający Götting KG, na zakończenie projektu ANITA.
Szczegółowe wyniki projektu zostaną podsumowane w szczegółowym raporcie z projektu i opublikowanym po jego zakończeniu. (red)

Projekt badawczo-rozwojowy ANITA zakończył się pomyślnie: w transporcie kombinowanym autonomiczne ciężarówki wykazują aż do 40% większą wydajność Fot. MAN

Projekt badawczy ANITA trwał trzy lata, z czego około sześciu miesięcy eksperci testowali pojazd w praktyce w bazie kontenerowej DB Intermodal Services i terminalu kontenerowym DUSS w Ulm Fot. MAN

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.