Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Kara Border Force to jeszcze nie wyrok

Możliwe jest zmniejszenie sankcji
20 lutego 2024

Patrycja Szostek, aplikantka radcowska w Kancelarii Prawnej Trans Lawyers

 
W lutym ubiegłego roku zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii. Kary są bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Czy nałożona kara może zostać zredukowana?
 

Jak to działa od roku…

Przypomnijmy, że zmiana przepisów objęła m.in.:
1. Wprowadzenie dodatkowych kontroli przeprowadzanych przez urzędników Border Force w zakresie stosowanych przez kierowców zabezpieczeń pojazdu, (a co za tym idzie wprowadzenie dodatkowych mandatów);
2. Zmiana wysokości stawki mandatów, która aktualnie jest uzależniona m.in. od faktu, czy przewoźnik wcześniej uzyskał mandat za naruszenie przepisów w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii.
3. Możliwość odwołania od mandatów z uwagi na sytuację finansową przedsiębiorcy, poprzez złożenie wniosku o przeprowadzenie oceny sytuacji majątkowej w celu obniżenia pozostającego poziomu kary.
Przewoźnicy często skarżą się, że stosują wymagane prawem zabezpieczenia, że podejmują wszelkie działania mające na celu zapobieganie wtargnięciu nielegalnych imigrantów do środka naczepy, a i tak otrzymują bardzo wysokie mandaty wystawiane przez Border Force. Próba wykazania, że przewoźnik podjął wszelkie działania mające na celu zapobiegnięcie wtargnięciu imigranta do naczepy, często dla urzędników Border Force są niewystarczające. Urzędnicy skrupulatnie sprawdzają, czy check lista jest poprawnie uzupełniona (np. czy został wpisany nr plomby/ zamków, czy została uzupełniona data wraz z godziną przeprowadzenia kontroli etc.), dodatkowo urzędnicy weryfikują, czy kierowca jest regularnie szkolony, czy otrzymuje instrukcje w zakresie właściwego działania zarówno w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów jak i w zakresie działań (procedury) w sytuacji, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że nielegalny imigrant wtargnął do środka naczepy.
Na nic zdają się tłumaczenia, że:
a) imigranci niszczą mienie przewoźników (przecinają dachy plandeki, przecinają linki celne);
b) często dochodzi do uszkodzenia towaru przez imigranta, który nie zważając na rodzaj, czy wartość towaru próbuje się w nim ukryć, szczególnie przed kontrolą przeprowadzaną z udziałem psa tropiącego, co niesie kolejne negatywne konsekwencje dla przewoźników;
c) przewoźnik nie miał zamiaru przewozić niechcianego pasażera na teren Wielkiej Brytanii. <śródt> Mikroprzedsiębiorcy maja szansę na największe „zniżki” W takim razie, czy jest możliwe złożenie skutecznego odwołania od mandatów nałożonych przez Border Force? Czy wysokość kary może zostać zredukowana?
Tak, jest to możliwe. Ostatni rok pokazał, że zmiana przepisów poza dodatkowymi karami, formalizmami i koniecznością zachowania jeszcze większej czujności przez przewoźników, miała na celu wprowadzenie dodatkowej procedury w zakresie skutecznego zredukowania kary. Gdzie w takim razie jest haczyk?
Nie każdy przedsiębiorca jest traktowany w taki sam sposób. Border Force aktualnie podczas weryfikacji składanych wniosków-odwołań bada m.in. sytuację finansową przewoźnika oraz bierze pod uwagę liczbę osób zatrudnianych przez danego przedsiębiorcę (przewoźnika). Aktualnie to mikroprzedsiębiorca ma największe szanse na uzyskanie największej „zniżki” (redukcji kary) - nawet do 75% od początkowego poziomu kary. Oczywiście dla małych i średnich przedsiębiorców także zostały wprowadzone pewne limity, które pozwolą zmniejszyć nałożoną karę.
Z pewnością znajdą się zwolennicy i przeciwnicy dla przedstawionego wyżej rozwiązania w zakresie zmniejszenia kary, jednak osobiście uważam, że Border Force powinno znaleźć nowy sposób, który skutecznie zniechęci imigrantów do podejmowania jakichkolwiek prób wtargnięcia do środka naczepy celem przedostania się na teren Wielkiej Brytanii, a tym samym będzie stanowił efektywną ochronę dla każdego przewoźnika. Z kolei dobrym pomysłem dla przewoźników jest złożenie wniosku o akredytację, gdyż pozwala to na uniknięcie wysokich kar w trakcie kontroli.
Autor: Patrycja Szostek, aplikantka radcowska w Kancelarii Prawnej Trans Lawyers
(www.translawyers.eu) www.translawyers.eu
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.