Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Jak zmieniają się zarobki kierowców?

W raporcie PITD także: z czego truckerzy są zadowoleni, a z czego nie w swojej pracy
22 kwietnia 2024
 
W roku 2023 sektor transportu doświadczył spadku popytu na fracht, wymuszając na firmach intensywną konkurencję o każdy ładunek przy równoczesnej kontroli kosztów. Ubytek kierowców z Ukrainy został skompensowany przez przybycie truckerów z Białorusi oraz z krajów egzotycznych, takich jak Indie czy Filipiny. Spadek zapotrzebowania na transport przyniósł pewne ulgi w niedoborze kadry kierowców, skracając czas poszukiwania nowych pracowników oraz zmniejszając negatywne skutki rotacji kadrowej dla przewoźników. Wszystko to i wiele więcej znajdziemy w raporcie o zarobkach kierowców, przygotowanym przez Polski Instytut Transportu Drogowego.

Wiele firm transportowych operuje na międzynarodowym rynku UE i stara się zatrzymać swoich najlepszych kierowców. Na parkingach coraz częściej możemy zobaczyć wychodzącą z ciężarówki kobietę, co jest bardzo dobrą wiadomością dla wszystkich zmartwionych niedoborami kadrowymi.

– Nasze badanie pokazuje, że stopniowo zwiększa się udział kobiet wśród społeczności kierowców zawodowych – zaznacza dr inż. Justyna Świeboda, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego. – W tegorocznej edycji badania aż 19% respondentów stanowiły panie i był to rekord. Dla porównania rok wcześniej zgłosiło się ich zaledwie 2%. To bardzo dobra informacja dla branży TSL, z czego bardzo się cieszymy. Jednak nadal jest jeszcze sporo do zrobienia na rynku pracy kierowców.

Umowa o pracę jest już standardem, a średnie zarobki kierowców ciężarówek i busów zanotowały wzrost. Jednak trend ten zaczyna się odwracać. Sytuacja na rynku pracy kierowców ulega powolnej zmianie – dzisiaj nie ma takiego zapotrzebowania na szoferów jak jeszcze rok temu. Dodatkowo, niski wzrost gospodarczy w Niemczech i nadchodzący kryzys mogą jeszcze bardziej ograniczyć zapotrzebowanie na polskich kierowców, szczególnie, że luki pozostawione przez kierowców z Ukrainy zaczynają wypełniać truckerzy z Białorusi, Indii czy Filipin.

– Zmniejszenie liczby kierowców pochodzących z Ukrainy pokazuje, jak czynniki zewnętrzne, takie jak konflikty międzynarodowe, wpływają na rynek pracy – komentuje Mariusz Kowalski, członek zarządu Imaginare HR. – To podkreśla potrzebę elastyczności i adaptacji strategii rekrutacyjnych do zmieniających się realiów. Osobiście uważam, iż w przyszłych latach będziemy obserwować wzrost rekrutacji z dalszych regionów świata – Azji i Ameryki Łacińskiej.
 

Zarobki rosną, ale już nie tak szybko

Tempo wzrostu wynagrodzeń kierowców zawodowych zostało zahamowane. Pomimo tego 45% kierowców zgłosiło wzrost wynagrodzenia w porównaniu z rokiem 2022, podczas gdy tylko 12% odnotowało spadek – dwukrotnie więcej niż w poprzedniej edycji badań.
 

Pakiet Mobilności korzystny dla kierowców

Dwa lata po wprowadzeniu przepisów Pakietu Mobilności, które zwiększyły podstawę wynagrodzenia kierowców pokazały, że nadal dominuje umowa o pracę, z czego 93% kierowców deklaruje pracę na etacie. Średnia podstawowa pensja kierowców ciężarówek wzrosła o 16,8% rok do roku, osiągając 5.139 zł, podczas gdy mediana pensji netto wzrosła o 20%, do 4.200 zł.

Kierowcy lubią swoją pracę, ale spada ich zadowolenie

Kolejne edycja badania PITD potwierdza, że blisko 8 na 10 kierowców nadal cieszy się pracą. Przy czym wśród głównych czynników motywujących jest wysoka pensja, ale także możliwość poznawania nowych miejsc i ludzi.
Wynagrodzenie uplasowało się na drugim miejscu. Jednak udział zadowolonych z pracy kierowców jest o kilka procent mniejszy niż rok temu. Z roku na rok liczba ta maleje, co powinno niepokoić całą branżę TSL.

Za co kierowcy nie lubią swojej pracy?

Kierowcy nie lubią w swojej pracy za rozłąkę z najbliższymi, niewystarczającą liczbę miejsc parkingowych, warunki sanitarne czy niebezpieczeństwa na drodze. Jednak zaskakujący jest fakt, że na pierwszym miejscu w odpowiedziach „za co kierowcy nie lubią swojej pracy” pojawił się stres, co jeszcze nie zdarzyło się w całej edycji badania.

W tym roku możemy zmierzyć się z faktem, że kierowca jest coraz bardziej zestresowany w swojej pracy. Warto zastanowić się dlaczego tak się dzieje i zaopiekować się tym obszarem. Pewną wskazówką dla tych rozważań może być wypowiedź jednej z bohaterek kampanii PITD RespectMyWay.

– W każdym kraju zwraca się coraz większą uwagę na poziom bezpieczeństwa na parkingach – mówi Dorota Tobór, kierowczyni zawodowa. – Jednak wciąż jest wiele takich miejsc, gdzie kierowca nie czuje się bezpiecznie. Mówię tutaj przede wszystkim o Francji, Hiszpanii czy też Włoszech i Anglii. Wciąż zdarzają się kradzieże paliwa. Coraz głośniej mówi się o włamaniach do kabin kierowców i kradzieży sprzętu osobistego takiego jak telefony, nawigacje czy też laptopy. Co prawda powstaje coraz więcej parkingów oświetlonych, z monitoringiem, czy nawet z ochroną i innymi dodatkowymi zabezpieczeniami, jednak nawet tam, gdzie jest bardzo dobre oświetlenie potrafi dojść do różnych incydentów.

Kiepsko z dodatkowymi benefitami

Niepokojącym trendem jest niski udział dodatkowych benefitów motywacyjnych, przy czym aż 72% kierowców nie otrzymuje żadnych. Jeśli już są, zwykle to powszechne i standardowe korzyści, takie jak telefon służbowy. Istnieje również rozdźwięk między postrzeganiem benefitów przez pracodawców a kierowców. Kierowcy najbardziej oczekują dopłat do dojazdów do pracy oraz dodatkowego ubezpieczenia. Tylko niewielki odsetek firm oferuje te korzyści. Co ciekawe, prywatna opieka zdrowotna, która kiedyś była ważną korzyścią, obecnie została przesunięta na dalszy plan priorytetów kierowców.

– Wyniki zaprezentowane w raporcie są zbieżne z wynikami badania zrealizowanego na zlecenie Webfleet wśród kierowców pojazdów dostawczych, na próbie ponad 1 tys. respondentów, na różnych rynkach europejskich – komentuje Dariusz Terlecki, Regional Director Poland & EE, Webfleet. – Tu również obserwujemy bardzo wysokie wskaźniki zadowolenia z wykonywanej pracy (łącznie ponad 90% badanych). Pogłębiona analiza wskazuje, że głównie wpływa na nie sam charakter wykonywanej pracy (możliwość podróżowania, poznawania nowych miejsc i ludzi, elastyczność, wolność, etc.), a niekoniecznie super warunki oferowane przez przewoźników. Praca kierowcy jest niezwykle wymagająca. Wiąże się ona z dużym stresem. Jest to główny i podstawowy czynniki negatywny, wymieniany przez respondentów, zaraz przed kiepską infrastrukturą drogową, parkingową i sanitarną oraz zagrożeniami związanymi z bezpieczeństwem. Być może nie na wszystko mamy bezpośredni wpływ (infrastruktura drogowa i parkingowa!), ale akurat do podniesienia poziomu bezpieczeństwa oraz minimalizowania stresu jesteśmy całkiem dobrze oprzyrządowani.

***
W raporcie „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2023. Bezpieczeństwo i stan infrastruktury parkingowej” PITD dokładnie prześwietla najnowsze tendencje w branży transportowej.

Poznaj szczegółowe analizy zarobków kierowców zawodowych oraz zmiany, jakie zaszły w ich wynagrodzeniach w minionym roku. Odkryj, jakie nowe ulgi podatkowe mogą Cię dotyczyć i jak wpłyną na Twoją sytuację finansową.

Partnerami VIP tegorocznej edycji raportu są Webfleet oraz TC Kancelaria.
Partnerem jest FAZ Drivers.
Merytorycznie wsparły go: Truckerslife oraz TLP.

Więcej w raporcie: https://pitd.org.pl/raport-zarobki-kierowcow-zawodowych-w-polsce-2023/ https://pitd.org.pl/raport-zarobki-kierowcow-zawodowych-w-polsce-2023/
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.