Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Premiera ładowania megawatowego (MCS)

MAN i ABB E-mobility i po raz pierwszy zademonstrowały system zasilając eTrucka
30 kwietnia 2024

Stacja ładowania MCS firmy ABB E-moblity i nowy MAN eTruck Fot. MAN

 
• Pierwszy prototyp Megawatt Charging System (MCS) firmy ABB E-mobility w Niemczech
• Czas ładowania akumulatora: od 10% do 80% w około pół godziny
• Ładowanie MCS zwiększa zasięg podczas ustawowej przerwy w czasie prowadzenia pojazdu o około 300 do 400 km

ABB E-mobility i MAN Truck & Bus świętują premierę systemu ładowania megawatowego (MCS). MAN eTruck był ładowany mocą ponad 700 kW i prądem 1.000 A na stacji MCS firmy ABB E-mobility.

Elektryczne samochody ciężarowe będą potrzebowały szybkiego ładowania MCS podczas ustawowej przerwy w czasie jazdy. Według przedstawicieli MAN nowa technologia uzupełnia istniejące rozwiązania: ładowanie w bazie, o mniejszej pojemności, będzie nadal odgrywać kluczową rolę w przyszłości. Jeden z pierwszych megawatowych punktów ładowania w Niemczech został zainstalowany w centrum rozwojowym MAN w Monachium przez ABB E-mobility.

Natężenie rośnie

– Dzięki MCS w niedalekiej przyszłości możliwy będzie zrównoważony transport dalekobieżny samochodami ciężarowymi i autobusami – powiedział Michael Halbherr, dyrektor generalny ABB E-mobility. – Udowodniliśmy to dzisiaj. Nawet jeśli nadal pokazujemy tutaj prototyp: dzięki nowemu standardowi MCS w ciągu zaledwie kilku lat nie tylko podwoiliśmy natężenie prądu, ale także pojemność ładowania. Aby przeprowadzić transformację energetyczną w transporcie, potrzebujemy rozwiązań, które są zrównoważone, niezawodne i ekonomiczne. Aby to osiągnąć, musimy myśleć integracyjnie i współpracować. Dzisiejsza demonstracja jest również wynikiem ścisłej współpracy pomiędzy MAN i ABB E-mobility a całą branżą.

Trzeba zbudować infrastrukturę

Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus, podczas premiery ładowania megawatowego powtórzył swój apel o szybsze tempo rozbudowy infrastruktury ładowania:
– Celem jest 30.000 punktów ładowania MCS w Europie do 2030 roku, z czego około 4.000 w Niemczech. Dziś uruchomiliśmy jeden z pierwszych punktów ładowania. Elektryczne ciężarówki są dostępne, działa ładowanie megawatowe. Potrzebujemy teraz wyraźnych sygnałów ze strony polityków, nie tylko po to, aby zbudować zaufanie naszych klientów na rzecz elektryfikacji. Teraz musimy szybko zbudować i skalować infrastrukturę.

Nowy megawatowy standard MCS został technicznie zaprojektowany dla mocy ładowania do 3,75 MW przy 3.000 amperów (A). ABB E-mobility i MAN zademonstrowały moc ładowania ponad 700 kW dzięki prototypowej technologii. Wraz z finalizacją standardu MCS możliwe będzie już ładowanie o mocy ponad jednego megawata. Umożliwi to znaczne skrócenie czasu ładowania. Dla porównania, dzisiejsze stacje ładowania ze standardem CCS (Combined Charging System) mogą być używane przez samochody osobowe i pojazdy użytkowe i oferują maksymalną moc ładowania 400 kW przy 500 A. Oczekuje się, że międzynarodowy proces standaryzacji systemu ładowania megawatowego zakończy się w tym roku.

Faktem jest, że do ładowania MCS potrzeba dużo energii. Przy tak dużej ilości energii elektrycznej kluczową rolę odgrywa infrastruktura, przyłącza sieciowe i wymagania przestrzenne, np. na stacjach paliw przy autostradach, parkingach lub postojach dla ciężarówek. Rozbudowa i cyfryzacja sieci mają zasadnicze znaczenie nie tylko dla przyszłych dostaw energii odnawialnej, ale także stanowią warunek wstępny dla infrastruktury ładowania. (red)

Podczas premiery ładowania MCS w Monachium: dr Markus Söder, premier Bawarii, Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny MAN Truck & Bus oraz Michael Halbherr, dyrektor generalny ABB E-mobility Fot. MAN

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.