Wiadomości z rynku

niedziela
8 września 2024

Wymagający czas dla logistyki towarów chemicznych

DACHSER Chem Logistics podsumowuje rok 2023
23 lipca 2024

Fot. Dachser

 
Według Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego (PIPC) rok 2023 był czasem intensywnych wyzwań, które wpłynęły na globalną kondycję przemysłu chemicznego. Wojna w Ukrainie, eskalacja przemocy w Strefie Gazy i na koniec ataki na statki na Morzu Czerwonym. Wszystkie te wydarzenia mocno odbiły się na światowym handlu oraz zachwiały łańcuchami dostaw surowców i bezpieczeństwem energetycznym.
Europejski przemysł chemiczny mierzył się również ze słabym popytem, rosnącymi stopami procentowymi, inflacją i coraz bardziej zauważalną konkurencją ze strony azjatyckich producentów. Na dodatek miało to miejsce w czasie, gdy unijny przemysł chemiczny musi stać się neutralny dla klimatu, co oznacza największą transformację w historii sektora.

Logistyka towarów chemicznych

W 2023 roku branża TSL mierzyła się z podobnymi wyzwaniami co inne sektory gospodarki. Do kluczowych wydarzeń kształtujących obraz branży możemy doliczyć konsekwencje podniesienia wysokości opłat w Niemczech i zmiany przepisów dotyczących pojazdów napędzanych skroplonym gazem ziemnym. Mimo tych wyzwań DACHSER Chem Logistics w Polsce zanotował rok do roku wzrost na poziomie 9,9%, co w czasach kryzysu i wynikającymi z niego spadkami zamówień jest bardzo dobrym wynikiem i potwierdza niezawodność i skuteczność operatora logistycznego.

W 2023 roku DACHSER Chem Logistics obsłużył około 3,7 miliona przesyłek o łącznej masie 3,1 miliona ton, w tym 1,2 mln przesyłek niebezpiecznych towarów. Dzięki swojej globalnej sieci drogowej, lotniczej i morskiej oraz wysokim standardom jakości i bezpieczeństwa dostawca usług logistycznych jest zaufanym partnerem w branży logistyki chemii. Świadczy o tym udana współpraca z Niemieckim Stowarzyszeniem Przemysłu Chemicznego (Verband der Chemischen Industrie e.V. lub VCI). Partnerstwo w zakresie europejskiej logistyki drobnicowej zostało nawiązane w 2009 roku, a w zeszłym roku DACHSER i VCI zdecydowały się na przedłużenie umowy do 2029 roku.

Ewelina Staszewska Kobiela, kierownik rozwoju biznesu DACHSER Chem Logistics w Polsce:
– Budowa gęstej sieci transportowej i magazynowej dla spaletyzowanych produktów chemicznych, zdefiniowane procedury i niezawodne czasy dostaw sprawiają, że nawet w wymagających warunkach możemy zapewnić naszym klientom odporny i przejrzysty łańcuch logistyczny. Nasze globalne rozwiązanie branżowe DACHSER Chem Logistics, które uruchomiliśmy w 2007 roku, łączy standardowe usługi jednego z największych europejskich dostawców usług transportu drobnicowego sieciowego z bardzo konkretną, dopasowaną do potrzeb logistyką chemii. To sprawia, że jesteśmy dobrze przygotowani na pojawiające się nieprzewidziane sytuacje.

Dostęp do wszystkich światowych rynków sprzedaży i zakupów

DACHSER posiada własną europejską sieć transportową z codziennymi liniami obsługującymi Europę, kraje WNP, Afrykę Północną i część krajów Bliskiego Wschodu. Stosowanie jednolitych standardów logistycznych obowiązujących we wszystkich operacjach, bezpośrednie transporty, platformy i rozwiązania hubowe pozwalają minimalizować częstotliwość manipulowania wrażliwymi towarami chemicznymi. To podejście zwiększa zarówno bezpieczeństwo, jak i jakość całego procesu związanego z obchodzeniem się z produktami chemicznymi.

Rozwiązanie DACHSER Chem Logistics jest oferowane dla transportów lotniczych, morskich oraz międzynarodowego transportu drobnicowego, z czego w Polsce operator obsługuje około 80 codziennych linii eksportowych do Europy.

– Wspólnie z DACHSER Air & Sea Logistics zapewniamy szybki i elastyczny dostęp do wszystkich światowych rynków sprzedaży i zakupów dla produktów chemicznych, w tym również towarów niebezpiecznych – komentuje Ewelina Staszewska Kobiela. – Warto zwrócić uwagę, że w ramach transportu morskiego, DACHSER oferuje swoim klientom usługi logistyczne dla skonsolidowanych przesyłek drobnicowych LCL. Oznacza to, że mniejsze ładunki LCL łączone są i ładowane do pełnego kontenera (FCL). Mniejsze rozmiary transportowanych przesyłek to większa elastyczność, a systematyczne rejsy – krótsze czasy tranzytu. W ten sposób optymalizujemy łańcuchy dostaw naszych klientów oraz proponujemy rozwiązania odporne na potencjalne ryzyko, jak zmiany tras czy wynikające z nich opóźnienia.

Całościowe, branżowe koncepcje logistyczne są kluczowym filarem strategii sukcesu DACHSER Chem Logistics. Główną rolę w tym zakresie odgrywają zintegrowane systemy zarządzania transportem i magazynowaniem. Centrum EDI jako centralna platforma komunikacyjna, portal online eLogistics oraz narzędzie do zarządzania zdarzeniami w łańcuchu dostaw, ActiveReport. Bezpieczeństwo danych dla tych systemów jest certyfikowane zgodnie z normą ISO 27001.
– Bezpieczeństwo stanowi dla nas najwyższy priorytet – dodaje Ewelina Staszewska Kobiela. – Znajduje to odzwierciedlenie na przykład w zautomatyzowanym stosowaniu wszystkich światowych przepisów dotyczących towarów niebezpiecznych, stałej dostępności i stosowaniu sprzętu do zabezpieczania ładunku. To także obowiązkowe kontrole pojazdów wykonywane przez naszych ekspertów DGSA. Ponadto zapewniamy sprzęt ratowniczy i osobisty sprzęt ochronny oraz konsultacje dotyczące opakowań i załadunku dla towarów niebezpiecznych.

Ludzie mają znaczenie

Obsługa towarów niebezpiecznych w całym łańcuchu logistycznym wymaga wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz jednolitych standardów. W tym celu DACHSER w swoim centralnym systemie zarządzania towarami niebezpiecznymi dla logistyki drogowej, lotniczej i morskiej, ustalił znormalizowane, wewnętrzne przepisy z określonymi wyłączeniami transportu i ocenami ryzyka.

Operator zatrudnia około 250 regionalnych doradców ds. bezpieczeństwa towarów niebezpiecznych, którzy prowadzą regularne szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne dla około 15.000 pracowników na całym świecie każdego roku. DACHSER dąży do ciągłego doskonalenia standardów jakości i bezpieczeństwa, nawet wykraczając poza wymagania prawne. Wyraźnym tego odzwierciedleniem jest fakt, że 29 europejskich oddziałów firmy otrzymało pozytywne oceny SQAS (Safety & Quality Assessment for Sustainability) za swoją działalność w kategorii „Usługi transportowe” i „Magazyn”. Ocena SQAS stanowi zestawienie faktów potwierdzających działanie systemu zarządzania bezpieczeństwem, zdrowiem, środowiskiem i jakością.

Dążąc do zapewniania jak najwyższej jakości i bezpieczeństwa, w DACHSER działają jednostki Supply Chain Optimization i Supply Chain Analytics. Zadaniem pierwszego zespołu jest optymalizacja globalnych łańcuchów dostaw opartych na sieci DACHSER oraz indywidualnych potrzebach klientów. U podstaw tego projektu jest nowe, wielomodalne podejście, które umożliwia przezwyciężenie starych struktur i wzmocnienie łańcuchów dostaw. Natomiast koncentracja na celach zdefiniowanych wraz z klientem, sprzyja realizacji indywidualnych potrzeb i przenosi współpracę na nowy poziom. Drugi dział, zajmujący się analityką łańcucha dostaw, blisko współpracuje z Corporate Key Account Management, umożliwiając mu zbieranie i analizowanie danych z systemów DACHSER oraz formułowanie odpowiednich wniosków na poziomie klienta. Stanowi to wsparcie w podejmowaniu długoterminowych decyzji strategicznych wspartych na precyzyjnych modelach prognozowania. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.