Wiadomości z rynku

czwartek
19 września 2024

Gabaryty w SaaSTRIP

Inteligentny system chmurowy ma usprawnić transport nienormatywny
19 sierpnia 2024

Fot. ZM

 
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Transportu Nienormatywnego (OSPTN) wraz z Ministerstwem Infrastruktury oraz Wojskową Akademią Techniczną (WAT) podpisało list intencyjny dotyczący wdrożenia innowacyjnego projektu SaaSTRIP.
Projekt ten ma na celu opracowanie inteligentnego systemu chmurowego do zarządzania infrastrukturą drogową, wyznaczania tras przejazdu oraz uzgadniania i wydawania zezwoleń na przejazdy dla pojazdów nienormatywnych.

Założenia nowego systemu

SaaSTRIP to nowoczesny system oparty na technologii SaaS (Software as a Service), który wykorzystuje grafowe bazy danych, sztuczne sieci neuronowe, algorytmy optymalizacyjne oraz technologię blockchain. Jego główne funkcje obejmują:
1. Automatyzację procesu wydawania zezwoleń: zastosowanie technologii blockchain zapewni niezmienność i bezpieczeństwo danych, co uprości i przyspieszy proces administracyjny, skracając czas oczekiwania na wydanie zezwoleń oraz minimalizując ryzyko fałszerstw.
2. Precyzyjne modelowanie sieci drogowej: dzięki grafowym bazom danych system umożliwi dokładną analizę tras przejazdu, uwzględniając parametry infrastruktury, takie jak nośność mostów, wysokość wiaduktów czy szerokość dróg.
3. Optymalizację tras z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych: algorytmy optymalizacyjne pozwolą na szybkie i efektywne wyznaczanie najlepszych tras przejazdu, uwzględniając specyficzne ograniczenia pojazdów nienormatywnych oraz warunki drogowe.
4. Cyfrowe zezwolenia na przejazd w formie tokenów NFT: ich wprowadzenie zapewni ich autentyczność i niezmienność, ułatwiając weryfikację zezwoleń przez odpowiednie organy kontrolne.
5. Integracja z systemami administracyjnymi: system zostanie zintegrowany z istniejącymi systemami administracyjnymi, umożliwiając przewoźnikom bezpośrednie składanie wniosków o zezwolenia przez platformę Biznes.gov.pl.
6. Zaawansowane monitorowanie i zarządzanie ruchem: system będzie wyposażony w narzędzia do monitorowania i zarządzania ruchem pojazdów nienormatywnych w czasie rzeczywistym, co zwiększy bezpieczeństwo na drogach.

Korzyści z wdrożenia SaaSTRIP

Wdrożenie systemu SaaSTRIP przyniesie liczne korzyści zarówno administracji publicznej, jak i sektorowi prywatnemu. Oto najważniejsze z nich:
1. Zwiększenie efektywności operacyjnej: automatyzacja procesu wydawania zezwoleń oraz optymalizacja tras przejazdu przyczynią się do znaczącego skrócenia czasu potrzebnego na uzyskanie zezwoleń i planowanie tras.
2. Zwiększenie bezpieczeństwa: system zapewni dokładne monitorowanie warunków przejazdu i automatyczne generowanie zezwoleń zgodnych z obowiązującymi przepisami, co zminimalizuje ryzyko wypadków i incydentów drogowych.
3. Redukcja kosztów: lepsze planowanie tras i automatyzacja procesów administracyjnych przyczynią się do zmniejszenia kosztów związanych z uszkodzeniami infrastruktury oraz przestojami w ruchu drogowym.
4. Dodatkowe przychody dla budżetu państwa: zmniejszenie liczby przewozów bez zezwolenia oraz wzrost liczby legalnie wydanych zezwoleń przyniosą dodatkowe wpływy do budżetu państwa.
5. Zwiększenie konkurencyjności przewoźników: przewoźnicy korzystający z systemu będą mogli lepiej planować i realizować przewozy, co pozytywnie wpłynie na ich konkurencyjność na rynku.

Kluczowe postacie projektu

Igor Betkier, autor projektu, jest głównym kierownikiem badawczym i odpowiada za opracowanie technicznych aspektów systemu SaaSTRIP. Jego doświadczenie naukowe i zawodowe w dziedzinie transportu nienormatywnego oraz liczne publikacje i nagrody potwierdzają jego kompetencje w prowadzeniu tak zaawansowanego projektu.
Łukasz Chwalczuk, prezes zarządu OSPTN - odegrał kluczową rolę w podpisaniu listu intencyjnego oraz koordynacji współpracy między OSPTN, Ministerstwem Infrastruktury i WAT.

Wnioskowane kwoty dofinansowania

Projekt SaaSTRIP został złożony do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach programu LIDER XV. Wnioskowana kwota dofinansowania wynosi 530.000 zł, co pokryje koszty związane z integracją systemu, testami oraz wdrożeniem i wsparciem technicznym.

***

Wdrożenie systemu SaaSTRIP to krok milowy w zarządzaniu przewozami nienormatywnymi w Polsce. Dzięki współpracy z Ministerstwem Infrastruktury oraz Wojskową Akademią Techniczną, OSPTN ma szansę przyczynić się do zwiększenia efektywności, bezpieczeństwa i zgodności z przepisami w transporcie nienormatywnym. OSPTN zachęca wszystkich członków do aktywnego wspierania tego projektu, którego realizacja przyniesie liczne korzyści dla całej branży transportowej. (red)

Źródło: OSPTN
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.