Wiadomości z rynku

czwartek
14 listopada 2024

Konsolidacja firm z branży TSL

Eksperci wskazują na najpoważniejsze wyzwania
6 listopada 2024
 
– Przejęcia i łączenie polskich firm w branży TSL stają się faktem. Konsolidacja jest jednak ogromnym wyzwaniem i potrzebna jest dobrze przemyślana strategia, by cały proces zakończył się sukcesem – mówi Dariusz Brzeziński, dyrektor zarządzający Centrum BPO w Meritoros SA.

Branża TSL odpowiada za 7 proc. polskiego PKB, 6,5 proc. miejsc pracy, a jej przychody to 375 mld złotych. Jak jednak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego ,,Branża TSL w obliczu autonomizacji i wojny’’ w Polsce nadal brakuje średnich i dużych firm transportowych, zdolnych do konkurowania z dużymi podmiotami z innych państw europejskich. Z tego powodu coraz więcej firm z tego sektora decyduje się na konsolidację.

Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath Fot. AC Porath

 

Coraz więcej firm decyduje się na ten krok

– To silny trend, zgodny zresztą z trendami globalnymi. Coraz więcej firm chce lub musi zdecydować się na ten krok – mówi Dariusz Brzeziński. – Tylko w sierpniu br. zostały ogłoszone dwie ważne transakcje: zakup przez Omida Group SA 85 proc. udziałów w spółce 7R Solution, która specjalizuje się w logistyce kontraktowej, realizowanej w nowoczesnych obiektach magazynowych. Drugą transakcją jest przejęcie Loconi Intermodal przez spółkę PSA International, globalnego lidera w zarządzaniu portami i operatora terminali morskich i kolejowych na całym świecie. Konsolidacja firm w celu umocnienia swojej pozycji na rynku i wzmocnienia konkurencyjności to pierwszy ruch. Żeby jednak przeprowadzić przejęcie i powiększyć firmę, potrzebna jest bardzo dobra strategia. Konieczne jest też skupienie się na usprawnieniu operacji i zarządzaniu procesami back-office. Trzeba pamiętać o tym, że często łączą się ze sobą firmy, które do tej pory były zarządzane w krańcowo różny sposób.

Umiejętne skonfigurowanie procesów back-office jest kluczowe do osiągnięcia efektów synergii operacyjnej połączonych podmiotów, poprawy efektywności i jest często źródłem oszczędności kosztowych. Można też przy tej okazji ocenić, które procesy są kluczowe dla budowania wartości organizacji, a dla których można rozważyć outsourcing.

Dariusz Brzeziński, dyrektor zarządzający Centrum BPO w Meritoros SA Fot. Meritoros SA

 

Automatyzacja w branży

Kolejnym ważnym krokiem, by konsolidacja przebiegła sprawnie, jest konieczność automatyzacji i digitalizacji. Według GUS-u w latach 2020-22 tylko 36,1 proc. firm produkcyjnych wykazywało aktywność innowacyjną, a wskaźnik w firmach usługowych był jeszcze niższy – 34,2 proc. O stopniu cyfryzacji gospodarki mówi indeks DESI (ang. Digital Economy and Society Index - Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego). Polska od wielu lat jest poniżej średniej unijnej w większości wskaźników, zajmując 3 lub 4 miejsce od końca.
– Tymczasem nowe technologie ułatwią wiele procesów i to już od momentu pozyskania klienta, aż do realizacji zamówienia. Automatyzacja transportu powinna obejmować m.in. obieg dokumentów transportowych, celnych, procesy logistyczne czy operacje w magazynach – przekonuje Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Konsolidacja, a co za tym idzie wzmocnienie branży TSL jest możliwe, o ile będzie ona w stanie konkurować z globalnymi podmiotami, również wyścigu technologicznym. Szczególne znaczenie będzie to miało dla branży e-commerce.

– Nowy Unijny Kodeks Celny ma za zadanie wprowadzenie EU Customs Data Hub, który będzie dostępny w pierwszej kolejności dla e-commerce i będzie działał w oparciu o AI – wyjaśnia Joanna Porath.–. Dostosowanie systemów do nowych europejskich wymagań celnych może być kluczem do przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które postawiły na innowacje są też o wiele bardziej odporne za zakłócenia w łańcucha dostaw.
– Firmy, które chcą utrzymać swoją pozycję na rynku muszą postawić na nowe technologie, bo to one zapewniają efektywność i dają przewagę nad innymi podmiotami – dodaje Dariusz Brzeziński. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.