Na zdjęciu: wodorowy Hyundai XCient Fuel Cell na stacji w Niemczech
W najnowszym raporcie Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Metali Grupy Platynowej (IPA) wzywa europejskich decydentów do przyspieszenia rozwoju pojazdów z wodorowymi ogniwami paliwowymi.
W związku z tym, że Europa skupiła swoje wysiłki na wdrażaniu pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami, IPA ostrzega przed trudnościami w dostawach, jakie branża może napotkać przy pozyskiwaniu niektórych kluczowych materiałów, takich jak lit.
Dokument, opracowany we współpracy z Heraeus Precious Metals, Johnson Matthey i Anglo American, przypomina, że pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi stanowią alternatywę mniej zależną od materiałów krytycznych. W dokumencie zaleca się zatem równoległy rozwój technologii elektrycznych i wodorowych.
IPA przypomina, że „ europejscy producenci mają już przewagę technologiczną” w dziedzinie wodorowych ogniw paliwowych, co może zostać utracone w obliczu szybkiego postępu Chin na rynku.
„Jeśli Europa nie podejmie teraz działań, aby utrzymać i wzmocnić swoją wiodącą pozycję w technologii wodorowej – co jest tańsze niż próba dogonienia Azji na rynku pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami – kontynentowi grozi utrata istotnej przewagi konkurencyjnej” – ostrzegają autorzy raportu, w którym prognozuje się, że stworzenie masowego rynku pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi może również pobudzić popyt na ekologiczny wodór.
Raport zaleca wdrażanie na szeroką skalę pojazdów wodorowych, poprzez ustanowienie stosownych dotacji, szczególnie dla flot, taksówek i lekkich pojazdów użytkowych, w celu ograniczenia dodatkowych kosztów, a także przyspieszenie wdrażania stacji wodorowych: w raporcie wzywa się do szybkiego osiągnięcia europejskiego celu „600 stacji do 2030 r.” poprzez priorytetowe traktowanie obszarów miejskich i głównych korytarzy transportowych. (red)