Fot. MAN
MAN Lion's City 12 E LE zdobył tytuł „Zrównoważonego Autobusu Roku”, przyznawany przez międzynarodowe jury prestiżowej nagrody Sustainable Bus Awards (Sby). Pierwszy w pełni elektryczny autobus niskowejściowy MAN triumfował w kategorii „Intercity”.
To już siódma edycja tego konkursu, w którym co rok nagradzane są najbardziej innowacyjne i ekologiczne autobusy oraz autokary na europejskim rynku. Celem nagrody Sustainable Bus Award jest budowanie pozytywnej świadomości zrównoważonego rozwoju. Jury ocenia autobusy pod kątem takich aspektów, jak bezpieczeństwo, komfort, poziom hałasu, możliwość recyklingu komponentów, a także ogólne podejście producenta do kwestii ekologii.
– W zeszłym roku zwyciężył nasz Lion's City 10 E, a w tym roku Lion's City 12 E LE zdeklasował konkurencję i skradł serca jury. Jesteśmy niezwykle dumni z tego osiągnięcia – powiedział Heinz Kiess, szef marketingu produktowego autobusów w MAN Truck & Bus, który odebrał nagrodę podczas uroczystej gali na międzynarodowych targach autobusów i autokarów FIAA 2024 w Madrycie.
Jury nagrodziło wydajność, zrównoważony rozwój i elastyczność
Sby Award jest jedyną europejską nagrodą przyznawaną innowacyjnym, zrównoważonym technologiom, które w znaczący sposób kształtują przyszłość mobilności. Jest przyznawana przez jury reprezentujące prasę branżową z dziesięciu krajów europejskich w trzech kategoriach: autobus miejski, autobus międzymiastowy i autokar. Jury przyznało nagrodę autobusowi MAN Lion's City 12 E LE, ponieważ model ten zaspokaja rosnące zapotrzebowanie na autobusy niskopodłogowe. Ten w pełni elektryczny autobus miejski jest napędzany centralnym silnikiem elektrycznym o mocy szczytowej 240 kW. Modułowa koncepcja akumulatorów MAN umożliwia elastyczne dostosowanie liczby zestawów akumulatorów do wymagań w zakresie czasu ładowania, liczby pasażerów i zasięgu. Lion's City 12 E LE oferuje wybór od czterech do sześciu zestawów akumulatorów o pojemności do 480 kWh.
Według jury model ten wyróżnia się wydajnością oraz bezemisyjną pracą. Dodatkowo, dzięki MAN DigitalServices operatorzy mogą efektywnie zarządzać swoją flotą autobusów elektrycznych, optymalizując zarówno wydajność, jak i prace serwisowe. Jury podkreśla także, że model jest na tyle elastyczny, iż może być wykorzystywany zarówno w transporcie miejskim, jak i międzymiastowym. To przykład zaangażowania MAN-a w zrównoważony rozwój, połączonego z dostarczaniem praktycznych i elastycznych rozwiązań, odpowiadających na wyzwania współczesnego transportu publicznego.
Polecany na trasy podmiejskie i międzymiastowe
Lion's City 12 E LE bazuje na 12-metrowym elektrycznym autobusie solo, zapewniając komfort podróży dzięki wnętrzu zaprojektowanemu na podstawie opinii pasażerów. Oferując do 41 miejsc siedzących, specjalną przestrzeń dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz niskowejściowy tył bez tradycyjnej wieży silnika, model ten jest polecany na linie podmiejskie, jako posiadający homologację klasy 1. Ten niskowejściowy model to również debiut MAN-a na rosnącym rynku elektrycznych autobusów międzymiastowych.
– Już wkrótce możliwe będzie uzyskanie homologacji klasy 2, co stworzy nowe możliwości użytkowania eBusów na trasach międzymiastowych. Przy tym zastosowane zostaną zaostrzone wymogi dotyczące sztywności nadwozia, zgodne z normą UN ECE R 66.02 – dodał Heinz Kiess. (red)
Fot. MAN