Wiadomości z rynku

niedziela
22 grudnia 2024

MAN z partnerami przyspieszają rozwój infrastruktury ładowania

Współpraca z E.ON, FC Bayern Monachium, Heliox, SBRS i ABB
5 grudnia 2024

Współpraca firmy MAN z firmą E.ON: w oddziale serwisowym MAN w Berlinie-Wildau dostępne są już dwa punkty ładowania Fot. MAN

 
– Infrastruktura ładowania samochodów ciężarowych z napędem akumulatorowym ma kluczowe znaczenie dla powodzenia transformacji układów napędowych w transporcie towarowym – powiedział Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus.
Na targach IAA Transportation firma MAN zaprezentowała samochody ciężarowe bez emisji CO2 z bogatym portfolio zastosowań.
– Aby nasi klienci mogli z nich korzystać w swojej działalności, potrzebują publicznie dostępnych urządzeń do ładowania, a także w zajezdniach, punktach załadunku i rozładunku – dodał Alexander Vlaskamp. – Firma MAN dokłada wszelkich starań, aby szybko przyspieszyć niezbędny rozwój parków ładowania i stacji ładowania.

400 punktów ładowania wspólnie z E.ON

Najświeższym przykładem jest współpraca firmy MAN z firmą E.ON i jej spółką zależną E.ON Drive Infrastructure. Obie firmy wspólnie stawiają decydujący krok naprzód w rozbudowie infrastruktury ładowania pojazdów użytkowych w Niemczech i Europie. W ramach współpracy grupa energetyczna i producent pojazdów użytkowych utworzą w całej Europie około 170 placówek z około 400 punktami ładowania samochodów ciężarowych w miejscach publicznych. E.ON i MAN inwestują w nowe punkty ładowania, które są budowane w istniejącej sieci serwisowej MAN i w których można ładować również pojazdy użytkowe innych producentów. W samych Niemczech planowanych jest około 125 takich stacji. W ten sposób powstanie największa do tej pory ogólnokrajowa publiczna sieć ładowania ciężkich pojazdów użytkowych w kraju. E.ON i MAN otwierają również kolejne oddziały w Austrii, Wielkiej Brytanii, Danii, Włoszech, Polsce, Czechach i na Węgrzech.

Fakt, że pierwszy punkt ładowania został oddany do użytku zaledwie kilka miesięcy po ogłoszeniu, pokazuje, jak poważnie obaj partnerzy podchodzą do realizacji tego projektu. W oddziale serwisowym MAN w Berlinie-Wildau dostępne są już dwa punkty ładowania jako publiczne. W tych dniach otwierane są dwie kolejne stacje: w Karlsfeld, w pobliżu siedziby głównej MAN w Monachium, z łącznie czterema punktami ładowania, oraz w Fürstenwalde z dwoma punktami ładowania. We wszystkich punktach ładowania możliwe będzie ładowanie z mocą do 400 kW. Układ lokalizacji zostanie specjalnie zaprojektowany do ładowania elektrycznych pojazdów użytkowych: obejmuje to m.in. funkcję przejazdu przez stanowisko ładowania, dzięki czemu samochody ciężarowe nie muszą manewrować. Planuje się, że do końca 2025 roku 80 placówek zostanie wyposażonych w publicznie dostępną infrastrukturę ładowania.

Ładowanie „stadionowe”

Pod koniec sierpnia firma MAN zaprezentowała kolejny flagowy projekt wspólnie ze swoim wieloletnim partnerem, FC Bayernem Monachium. Wysokowydajne i megawatowe punkty ładowania mają zostać zbudowane w Allianz Arena w Monachium w trzech planowanych etapach rozbudowy. W sumie zaplanowano 30 punktów ładowania. Pozwoli to na ładowanie do 500 elektrycznych autobusów i ciężarówek dziennie. U podstaw tego projektu parku ładowania leży fakt, że duże stadiony piłkarskie, takie jak Allianz Arena, mają bardzo wydajną sieć elektryczną, która jest w pełni wykorzystywana tylko w dni meczowe, ze względu na wysokie zapotrzebowanie na energię elektryczną dla reflektorów, gastronomii i innych odbiorców. Są to pożądane warunki do stworzenia parku ładowania pojazdów użytkowych.

Firma Milence otworzyła już pierwsze stacje ładowania pojazdów użytkowych z napędem akumulatorowym, a wiele innych jest w przygotowaniu. Wspólne przedsięwzięcie spółki macierzystej TRATON GROUP, Daimler Truck i Volvo Group ma na celu zbudowanie i eksploatację 1.700 publicznych stacji ładowania o dużej pojemności w Europie do 2027 roku.

Zaopatrzenia w energię dla przedsiębiorstw

Publiczna infrastruktura ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych jest niezwykle ważna dla powszechnego użytkowania. Rozwój elektromobilności w sektorze samochodów ciężarowych będzie jednak wymagał również punktów ładowania u klientów firmy MAN lub u ich klientów. W przypadku przewidywalnych, regularnie powtarzających się tras lub pojazdów, które po zmianie zawsze znajdują się w tej samej zajezdni, warto zainwestować w punkty ładowania. MAN Transport Solutions wspólnie z klientem planuje projekt infrastruktury ładowania i opracowuje optymalną strategię zaopatrzenia w energię dla przedsiębiorstw. Odbywa się to we współpracy z partnerami Heliox (Siemens), SBRS (Shell) i ABB. (red)

Wysokowydajne i megawatowe punkty ładowania mają zostać zbudowane w Allianz Arena w Monachium Fot. MAN

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.