Źródło: GDDKiA
Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Riverside (UCR) odkryli, że dodanie zeolitu do platyny w spalinach katalitycznych może znacznie zmniejszyć emisję tlenku azotu z silnika spalinowego. To ciekawe odkrycie, które może umożliwić produkcję praktycznie zeroemisyjnych silników z wtryskiem wodoru.
Silniki spalinowe wodorowe (HICE) mają wiele zalet: konwersja wersji wysokoprężnej na wodór jest znacznie tańsza niż wymiana spalinowego układu napędowego na ogniwa paliwowe, a ich emisja zanieczyszczeń jest znacznie niższa niż w przypadku silników na paliwa kopalne.
Jednakże, choć nie emitują węgla, wytwarzają tlenki azotu (NOx), które reagują z innymi związkami obecnymi w atmosferze, tworząc ozon i szkodliwe drobne cząstki. Rolą spalin katalitycznych jest ograniczenie tej emisji.
Zespół profesora Fudong Liu z UCR właśnie wykazał, że dodatek zeolitów Y do platyny (zawartej już w filtrach katalitycznych) znacznie poprawił degradację Nox. Modyfikując reakcję pomiędzy wodorem i NOx, zeolity przekształcają je w nieszkodliwy azot i parę wodną.
Badanie wykazało, że w przypadku modelu zawierającego zeolity, w porównaniu z konwencjonalnym układem wydechowym katalitycznym, ilość tlenków azotu przekształcanych w nieszkodliwe substancje wzrosła od czterech do pięciu razy (przy temperaturze silnika wynoszącej 250 stopni Celsjusza).
Dużą zaletą jest to, że zeolity są niedrogimi materiałami o dobrze określonej strukturze krystalicznej; zbudowane głównie z atomów krzemu, glinu i tlenu. (red)