DAF wprowadził na rynek nową gamę pojazdów z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi
Nowa kolorystyka nadwozi Red Flame robi wrażenie Fot. AM
Z oferty holenderskiego producenta znika znany wszystkim żółty kolor nadwozia i zastępuje go Red Flame, będący symbolem energetyczności i podkreśleniem tego, że firma zoptymalizowała układy napędowe, ale też ulepszyła aerodynamikę oraz zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.
DAF konsekwentnie realizuje filozofię Transport Efficiency, gdzie każda zmiana ma zmaksymalizować efektywność pojazdów. Kluczową nowością jest usprawnienie silników PACCAR MX-11 i MX-13, czyli najważniejszych jednostek napędowych tego producenta. Tutaj zastosowano innowacyjne podejście do optymalizacji faz rozrządu – wprowadzając cykl Millera, co pozwala na poprawę procesu spalania i dodatkowe ograniczenie emisji spalin.
Silniki wyposażono również w nową, bardziej wydajną pompę płynu chłodzącego oraz zoptymalizowaną sprężarkę powietrza, co wspiera zarówno oszczędność paliwa, jak i poprawia trwałość jednostki napędowej.
Dzięki zoptymalizowanemu układowi turbosprężarki oraz systemowi EGR pojazdy DAF-a są przygotowane na jeszcze bardziej rygorystyczne normy emisji, jednocześnie gotowe do zasilania biodieslem B100 FAME. To rozwiązanie pozwala firmom transportowym zmniejszyć swój ślad węglowy i dostosować się do rosnących wymagań środowiskowych. Wszystkie te innowacje przekładają się na osiągnięcie dodatkowej oszczędności paliwa około 3% w porównaniu do modeli zaprezentowanych w latach 2021-2022, które już wtedy charakteryzowały się zmniejszonym zużyciem paliwa o 10%. W ten sposób marka DAF nadal pozostaje liderem pod względem efektywności, a tym samym redukcji kosztów operacyjnych dla swoich klientów.
Do dyspozycji dziennikarzy oddano dwanaście pojazdów w różnych konfiguracjach Fot. AM
Filozofia Transport Efficiency w praktyce
Trwałość, wydajność i niezawodność, to hasła, które od dawna towarzyszą holenderskiemu producentowi a zmiany wprowadzone w najnowszej generacji pojazdów są tego potwierdzeniem. Nowy zębnik zastosowany w tylnej osi zwiększa wytrzymałość i trwałość, zapewniając wyższy poziom niezawodności nawet przy intensywnej eksploatacji w trudnych warunkach. Firma przyspieszyła przełożenia mostów i teraz 2,05:1, które było dostępne tylko w pojazdach typu Lowdeck jest już standardem w pozostałych modelach. W połączeniu z najpopularniejszym rozmiarem opon 315/70R22.5 zapewnia to najwyższą oszczędność paliwa we wszystkich silnikach ciągników 4x2. Jazda z prędkością 85 km/h oznacza obroty niższe nawet o 7%.
Ponadto program osi SR1344 został uzupełniony przełożeniem 2,64:1 ze szlifowaną konstrukcją przekładni zapewniającą najwyższą wydajność. Zmienione przełożenia umożliwiają zredukowanie prędkości obrotowej silnika, co przekłada się nie tylko na lepszą efektywność paliwową, ale także na mniejszy hałas w kabinie oraz wyższy komfort jazdy.
Zgodnie z założeniami filozofii Transport Efficiency, znaczące zmiany zaszły także w obszarze aerodynamiki. Konstruktorzy DAF-a zwrócili uwagę na detale takie jak fartuchy boczne, które teraz dostępne są także dla modeli ciągników typu Lowdeck. Ponadto, pełny pakiet aerodynamiczny obejmujący osłony boczne, osłony dachowe oraz optymalnie zaprojektowane elementy karoserii pozwalają na zminimalizowanie oporów powietrza. Razem z oponami o niskich oporach toczenia oraz dobrą aerodynamiką, nowe DAF-y są gotowe, by efektywniej pokonywać długie trasy, redukując koszty i zwiększając zasięg na jednym baku paliwa.
Nowa gama pojazdów oferuje również bogatszą specyfikację z systemem zarządzania flotą PACCAR Connect, z 10-letnią subskrypcją. To zaawansowane narzędzie umożliwia menedżerom flot lepsze monitorowanie parametrów pojazdów w czasie rzeczywistym, optymalizację tras oraz zarządzanie wydajnością poszczególnych kierowców.
Walory i możliwości pojazdów DAF sprawdziliśmy na górskich drogach hiszpańskiej Malagi Fot. AM
DAF Digital Vision
System pomaga m.in. w przewidywaniu i minimalizacji przestojów, dzięki regularnym raportom o stanie technicznym pojazdu. PACCAR Connect integruje się z przewidującym tempomatem (PCC), pozwalając kierowcom na sprawne i oszczędne prowadzenie, co dodatkowo wspiera efektywność operacyjną.
DAF idzie jeszcze dalej, zapewniając bezpieczeństwo na drodze, dlatego cała gama pojazdów została wyposażona w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), czyniące jazdę nie tylko bezpieczniejszą, ale też bardziej komfortową. W standardzie znajdują się takie systemy jak zaawansowany układ hamowania awaryjnego, DAF Side & Turn Assist, wspierający kierowców przy manewrowaniu oraz Event Data Recorder – rejestrujący kluczowe dane z momentu przed i po potencjalnym zdarzeniu.
Inżynierowie szczególną uwagę poświęcili bezpieczeństwu niechronionych użytkowników dróg. Toteż nowe systemy lepiej wykrywają pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu, co pozwala zmniejszyć ryzyko wypadków.
Wszystkie te wspomagacze działają w ramach DAF Digital Vision – cyfrowego zestawu kamer i czujników zastępujących tradycyjne lusterka boczne i dających kierowcy pełen obraz sytuacji na drodze.
Model XFC w nowych barwach prezentuje się znakomicie Fot. AM
Bez hałasu
Aby poprawić również komfort pracy kierowcy marka oferuje kabiny o obniżonym poziomie hałasu, a to dzięki zmniejszeniu prędkości obrotowej silnika oraz odpowiedniej izolacji akustycznej. Dzięki temu jazda jest mniej męcząca i pozwala lepiej skupić się na drodze.
W ramach usprawnień pojazdy DAF-a oferowane są z nową wersją aplikacji DAF Truck Navigation oraz usługą skomunikowanej nawigacji pojazdów ciężarowych. Jest to szczególnie istotne dla kierowców międzynarodowych tras, gdzie precyzyjna nawigacja oraz dostęp do aktualnych danych drogowych są kluczowe. A ponieważ ekologia wciąż depcze po piętach producentom samochodów, tak i w tym przypadku, holenderski producent przygotował swoje modele do zasilania biodieslem B100 FAME.
Podsumowując, widać gołym okiem, że DAF konsekwentnie realizuje cele w zakresie wysoko wydajnego transportu. Innowacyjne rozwiązania w silnikach, poprawianie aerodynamiki, ulepszanie systemów wspomagających wydajność pojazdów, jak i pracę kierowcy, będą wciąż wyznaczać nowe standardy w branży. (AM)
Wraz z nową gamą DAF-a trudno zauważalna kosmetyczna zmiana przedniego grilla Fot. AM