Wiadomości z rynku

sobota
18 stycznia 2025

Jak pracodawcy mają weryfikować uprawnienia do kierowania pojazdem?

17 stycznia 2025

Maciej Wroński, prezes TLP Fot. TLP

 
Wicepremier żartuje sobie z przewoźników – napisał na portalu społecznościowym Maciej Wroński, prezes TLP. – Koszt tych żartów to 50 milionów złotych miesięcznie! Tragiczna śmierć 14-latka oraz medialne zainteresowanie wypadkiem spowodowały, że Premier Krzysztof Gawkowski przypomniał sobie o sygnalizowanym od kilku lat problemie weryfikacji przez pracodawców uprawnień do kierowania pojazdem zatrudnionych przez nich pracowników i 7 stycznia br. zorganizował w tej sprawie konferencję prasową.
Przypomnijmy zatem, że w Polsce o zatrzymaniu prawa jazdy wiedzą jedynie urzędnicy i sam zainteresowany kierowca. Ponadto kilka lat temu wprowadzono wirtualne zatrzymanie prawa jazdy, gdzie dokument stwierdzający uprawnienia nadal jest w kieszeni kierowcy.
Jeśli kierowca nie poinformuje pracodawcy o utracie prawa jazdy, to w praktyce nadal może wykonywać zadania służbowe firmowym pojazdem.
Mając to na uwadze Transport i Logistyka Polska kilkukrotnie zwracała się do Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Cyfryzacji o automatyczne generowanie powiadomień dla pracodawcy o zatrzymaniu, zawieszeniu lub cofnięciu prawa jazdy zatrudnianego kierowcy.
O ostatnim wystąpieniu #TLP do Ministerstwa Cyfryzacji w 2023 roku możecie przeczytać tutaj https://tlp.org.pl/tlp-apeluje-do-ministra-cyfryzacji/.
W nasze starania zaangażowała się także Konfederacja Lewiatan, której członkiem jest #TLP. #Lewiatan przekazał m.in. Wicepremierowi Gawkowskiemu „Postulaty Konfederacji Lewiatan z obszaru cyfrowej gospodarki adresowane do nowego Ministra Cyfryzacji, Ministra Gospodarki i sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowych Technologii", gdzie w pkt 32 znalazł się postulat TLP.
Zorganizowana 7 stycznia konferencja wicepremiera dała nam nadzieję, że coś w tej sprawie się ruszy. Niestety po przeczytaniu komunikatu Ministerstwa Cyfryzacji (https://www.gov.pl/.../zautomatyzowane-sprawdzanie...) okazało się, że nasze nadzieje są płonne.
Premier Gawkowski przypomniał bowiem, że pracodawcy mogą sobie codziennie wpisywać ręcznie dane wszystkich zatrudnianych przez nich kierowców na specjalnej stronie internetowej. A że w Polsce mamy około miliona zawodowych kierowców, to codzienne sprawdzanie ich w systemie kosztowałoby polską gospodarkę ponad półtora miliona roboczogodzin miesięcznie, co przeliczając na minimalną godzinową stawkę, dałoby koszt miesięcznie około 50 milionów złotych!
Padła deklaracja, że służby informatyczne MC opracują API, dzięki której zainteresowani przedsiębiorcy będą mogli opracować swoje aplikacje do komunikacji do automatycznego pobierania danych o zatrudnianych kierowcach. Wicepremier poprosił zainteresowanych przedsiębiorców o kontakt z #CEPiK.
Panie Premierze, samych firm transportowych mamy około 100 tysięcy, a większość są to mikroprzedsiębiorcy. Jak Pan wyobraża sobie korzystanie przez nich z API lub finansowanie aplikacji? Szczególnie dziś w czasach kryzysu?
Pora pójść po rozum do głowy i posłuchać o co prosi #TLP!  (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.