MAN eTGX Ultra Low Liner ma sprawdzić się w logistyce motoryzacyjnej Fot. MAN
Firma MAN Truck & Bus przekazała pierwszy pojazd eTruck grupie Duvenbeck. Ciągnik siodłowy Ultra Low Liner eTGX, opracowany specjalnie z myślą o ładunkach objętościowych, ma sprawić, że logistyka zakładu Volkswagena będzie w przyszłości szczególnie przyjazna dla klimatu. Zgodnie z podpisanym przez obie strony listem intencyjnym, Duvenbeck zamierza do 2026 roku wprowadzić do eksploatacji do 120 egzemplarzy MAN eTGX. W ramach logistyki zakładu VW, firma Duvenbeck wdroży eTrucka w różnych obszarach regionu spedycyjnego Ren-Ruhra i krajów Beneluksu.
– Dzięki Ultra Low Liner eTruck firma MAN opracowała rozwiązanie, które jest dopasowane do wymagań przemysłu motoryzacyjnego – wyjaśnia Friedrich Baumann, chief sales & customer solutions officer w MAN Truck & Bus. – Żaden inny produkowany seryjnie elektryczny ciągnik siodłowy nie może ciągnąć naczep o wysokości wewnętrznej trzech metrów. To sprawia, że jest to pożądany wybór dla transportu o dużym zapotrzebowaniu na ilość. Cieszymy się, że mamy po swojej stronie dwóch silnych partnerów, Duvenbecka i Volkswagena, którzy wprowadzą tę innowację na drogi.
Duvenbeck: partner w zakresie zielonej logistyki
Zrównoważony rozwój od lat jest centralnym elementem strategii korporacyjnej firmy Duvenbeck. W ramach inicjatywy „Zielona logistyka" firma koncentruje się na niskoemisyjnych i oszczędzających zasoby rozwiązaniach transportowych.
– MAN eTruck to ważny krok w kierunku bezemisyjnej logistyki. Pomaga nam sprostać wymaganiom naszych klientów i jednocześnie chronić środowisko. Zrównoważony rozwój jest częścią naszej codziennej praktyki – podkreśla Bernd Reining, starszy dyrektor ds. zakupów w firmie Duvenbeck.
Firma Duvenbeck stale wdraża środki mające na celu optymalizację efektywności energetycznej i ochronę zasobów. Należą do nich zastosowanie alternatywnych systemów napędowych, redukcja pustych przebiegów i innowacyjne koncepcje ładowania. Zastosowanie MAN eTruck to kolejny wkład w minimalizację emisji CO₂ w łańcuchu dostaw.
Logistyka przyjazna dla klimatu
W przyszłości Duvenbeck będzie wykorzystywał eTrucka do zaopatrywania produkcji Volkswagena. Simon Motter, szef logistyki koncernu Volkswagen, podkreśla znaczenie projektu:
– Nasz partner Duvenbeck robi odważny krok naprzód: w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu po raz pierwszy zastosowano samochody ciężarowe MAN eTrucks. Oznacza to, że można teraz udowodnić przydatność technologii do codziennego użytku i jej opłacalność. Wykorzystanie MAN-a eTruck jest częścią programu logistycznego goTOzero impact, dzięki któremu Volkswagen wkroczył na drogę do konsekwentnie przyjaznej dla klimatu logistyki. W dłuższej perspektywie wykorzystanie elektrycznych samochodów ciężarowych jest najważniejszą dźwignią redukcji emisji CO2 w transporcie drogowym. Tam, gdzie strategicznie priorytetowe wykorzystanie kolei z zieloną energią elektryczną nie jest możliwe, na przykład z powodu braku połączeń kolejowych, preferowane są samochody ciężarowe typu BEV z zieloną energią elektryczną. W koncepcji cross-modal są one stosowane zgodnie z ich mocnymi stronami: kolej na trasach dalekobieżnych, przyjazne dla emisji samochody ciężarowe w transporcie wstępnym i dalszym przewozie, a także na trasach krótko- i średniodystansowych.
Pionierski pojazd
Ultra Low Liner eTruck MAN eTGX jest pionierem w swojej klasie: przy wysokości sprzęgu 950 mm, krótkim rozstawie osi wynoszącym 3,75 metra, a mimo to maksymalnej pojemności akumulatora, dysponuje zasięgiem około 500 km. Jest pożądanym środkiem transportu w logistyce motoryzacyjnej, gdzie ładownia o wysokości trzech metrów jest ważniejsza niż duża masa ładunku. Dzięki modułowej koncepcji akumulatorów z możliwością wyboru czterech, pięciu lub sześciu zestawów o mocy do 544 KM można go dostosować do różnych zadań transportowych. Oprócz standardowej technologii ładowania CCS (do 375 kW) można go zamówić z nowym standardem MCS o mocy ładowania do jednego megawata, który umożliwia jeszcze szybsze ładowanie pośrednie podczas przerwy w prowadzeniu pojazdu.
W przypadku przejścia na elektromobilność przedsiębiorstwa transportowe korzystają z doradztwa MAN w zakresie eMobility: doradztwo w zakresie przejścia na elektromobilność obejmuje dostosowane do potrzeb klienta analizy dotyczące wykorzystania pojazdów i wymagań dotyczących infrastruktury ładowania. Zakres usług firmy MAN obejmuje również dostarczanie infrastruktury ładowania we własnym zakresie poprzez partnerstwo z dostawcami infrastruktury ładowania. Ponadto, podobnie jak w przypadku samochodów ciężarowych z napędem konwencjonalnym, dostępne są umowy serwisowe i rozwiązania finansowe specjalnie dostosowane do mobilności elektrycznej, a także liczne usługi cyfrowe. Należą do nich m.in. MAN eReadyCheck, za pomocą którego klienci mogą sprawdzić, w jaki sposób można jeździć na trasach dostaw wyłącznie z napędem elektrycznym, a także usługa ładowania MAN Charge & Go z kartą ładowania, która umożliwia proste, skonsolidowane planowanie ładowania i rozliczanie na trasach międzynarodowych. (red)
Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus, Bernd Reining, starszy dyrektor ds. zaopatrzenia Duvenbeck, Friedrich Baumann, dyrektor ds. sprzedaży i rozwiązań dla klientów w MAN Truck & Bus oraz Simon Motter, szef logistyki grupy Volkswagen podczas przekazania pierwszego pojazdu MAN eTruck grupie Duvenbeck Fot. MAN