Urządzenie UTA One® next oraz jego wcześniejsza wersja UTA One są przystosowane do działania w nowym duńskim systemie opłat drogowych wprowadzonym 1 stycznia 2025 r. Fot. UTA Edenred
UTA Edenred ogłosiła, że urządzenia UTA One i UTA One next są kompatybilne z niedawno wprowadzonym w Danii nowym systemem poboru opłat drogowych.
1 stycznia 2025 roku w Danii wprowadzono system opłat drogowych oparty na liczbie przejechanych kilometrów. Rozwiązanie to zastąpiło eurowiniety. W innych państwach członkowskich stosujących eurowinietę, tj. Holandii, Luksemburgu i Szwecji, nadal obowiązuje dotychczasowe rozwiązanie z zakresu opłat drogowych.
Duński operator systemu poboru opłat nie udostępnia krajowego urządzenia do rozliczania opłat. Zamiast tego oferuje opcjonalną rezerwację trasy z użyciem karty kredytowej.
Opłaty w ramach nowego systemu mogą być wygodniej rozliczane z wykorzystaniem urządzeń UTA One i UTA One next firmy UTA Edenred. W tym celu klienci UTA muszą jedynie aktywować duński system opłat w UTA Service Center.
Olaf Schneider, dyrektor ds. opłat drogowych i usług gospodarczych UTA Edenred, powiedział:
– Jako czołowy dostawca rozwiązań związanych z opłatami drogowymi wspieramy naszych klientów i pomagamy im utrzymać mobilność w obliczu zmian systemów myta w Europie. Dzięki temu klienci UTA mogą dalej polegać na sprawdzonych już urządzeniach UTA One i UTA One next podczas podróży po Danii i przez Danię już od pierwszego dnia nowego roku.
Nowy duński system opłat drogowych uwzględnia taryfę CO2 i dotyczy pojazdów o masie 12 ton lub wyższej z wyłączeniem autobusów. Duńska sieć obejmuje drogi płatne o łącznej długości 10.900 km. Wysokość taryfy różni się w zależności od masy pojazdu, klasy emisji CO2 oraz liczby przekroczonych stref niskiej emisji spalin. Do duńskich stref niskiej emisji należą Kopenhaga, Frederiksberg, Odense, Aarhus oraz Aalborg.
Urządzenia UTA One oraz UTA One next z obsługą sieci 4G są zgodne ze standardem Europejskiej Usługi Poboru Opłaty Elektronicznej (EETS) i pozwalają na rozliczanie opłat drogowych w wielu europejskich krajach, co ułatwia bezproblemowe przejazdy międzynarodowe. Obecnie urządzenia UTA One next można użytkować w 17 krajach, a UTA One – w 16. (red)